حتی فیلم‌های کمدی هم باید پژوهش را جدی بگیرند

 تهیه‌کننده، کارگردان گفت: پژوهش امر بسیار مهمی است اما با توجه به پروژه‌هایی که ما سینماگران در دست می‌گیریم، ارزش‌گذاری و اهمیت به مقوله پژوهش تغییر می‌کند.

آزیتا موگویی کارگردان و تهیه کننده سینما درباره اهمیت پژوهش در سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: خوشحالم از اینکه جایزه پژوهش سینمایی چهارمین دوره خود را سپری می کند امیدوارم نتایح سال‌های گذشته به اولویت دادن به موضوع مهم پژوهش کمک کند.

وی ادامه داد: اکثر فیلمسازان موفق به سمت موضوعاتی با محوریت اجتماعی یا تاریخی رفته‌اند، در هر دو منظر پژوهش بسیار تعیین کننده است زیرا اگر سراغ موضوعاتی برویم که اطلاعات کافی از آن نداشته باشیم و پاسخ سوالات احتمالی مخاطب را به عنوان سازنده و فیلمساز ندانیم و اگر به اندازه کافی در این زمینه تحقیق نکرده باشیم این فقدان و کمبود در اثر نمایشی خود را نشان می دهد.

این تهیه کننده و کارگردان سینما خاطرنشان کرد: بنابراین پژوهش لازم و مهم است اما با توجه به پروژه‌هایی که ما سینماگران در دست می‌گیریم، ارزش گذاری و اهمیت دادن به مقوله پژوهش تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر من به عنوان سینماگر قرار است اثری تولید کنم که درباره تاریخ معاصر سینمای ایران است قطعا زمان زیادی تیم تحقیقاتی روی آن کار می کنند و تا زمانی که به مرحله فیلمبرداری برسیم هم این تحقیق و پژوهش ادامه خواهد داشت. بنابراین بر اساس محتوا و شکل هر پروژه تهیه کننده، نویسنده و کارگردان باید هم هزینه کنند و هم وقت کافی برای پژوهش و تحقیق صرف کنند.

حتی فیلم های کمدی و فانتزی هم بر اساس محوریت موضوعی که دارند باید مقوله تحقیق  را جدی بگیرند تا نسبت به موضوعی که مطرح می کنند علم و آگاهی کامل داشته باشند.

وی افزود: فرض کنید یک فیلم کمدی بر اساس یک موضوع حقوقی ساخته می‌شود طبیعتا تحقیق و پژوهش کافی در عرصه حقوق که بسیار هم گسترده است به محصول نهایی کمک شایانی خواهد کرد بنابراین پژوهش صرفا به دایره  فیلم‌های اجتماعی یا تاریخی محدود  نمی‌شود. امیدوارم بیشتر شاهد این نوع کارهای زیرساختی مانند جایزه پژوهش سینمایی در سینمای ایران باشیم. اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.