گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در دی ماه ۱۳۹۹

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در دی ماه ۱۳۹۹

 

تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

 

  •      ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر
  •   هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش دی ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

همایون شجریان «سووشون» را به یاد پدر منتشر کرد

تصنیف «سووشون» به عنوان تازه ترین اثر از همکاری همایون شجریان و تهمورس پورناظری به یاد خسرو آواز ایران محمدرضا شجریان، منتشر شد. به گزارش سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان، «سووشون» حاصل همکاری دیگری است از همایون شجریان و طهمورس پورناظری که پورناظری آن را بر ترانه ای از پوریا سوری ساخته و سحر محمدی و دنیا کمالی به عنوان همآوایان با مجموعه همکاری داشته اند ماحصل این کار فضایی مرثیه گونه و تاثیر گذار شده که شنیدار هر مخاطبی را به خود معطوف می دارد.

درهای هتل قوی اهواز پس از ۵۰ سال به روی مردم بازشد

بنای هتل قوی اهواز پس از گذشت ۵۰ سال درهای خود را به روی مردم اهواز باز کرد تا تجدید خاطراتی صورت گیرد و نسل جدید هم این بنای تاریخی را از نزدیک ببیند. به گزارش ایرنا باز شدن در هتل قو موجب شد بسیاری اهوازی‌ها و علاقه مندان به بناهای تاریخی، دوستداران میراث فرهنگی و فعالان فرهنگی که سال‌ها چشم‌انتظار باز شدن در این بنا بودند خود را به این بنا برسانند.

در جلسه کارگروه فرهنگ و ادب موسسه هنرمندان پیشکسوت چه گذشت؟

نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، اولین جلسه کارگروه فرهنگ و ادب موسسه هنرمندان پیشکسوت یکشنبه ۱۴ دی با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل و اعضای کارگروه فرهنگ و ادب برگزار شد. در ابتدای جلسه محبوبه اسپیدکار دبیر کارگروه‌های تخصصی موسسه هنرمندان پیشکسوت به توضیح درباره اهداف و جزئیات کارگروه پرداخت. سپس نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، ضمن تسلیت سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: یکی از نحیف‌ترین بخش‌های ما بخش فرهنگی است و باید آن را تقویت کنیم تا بتوانیم در سایر بخش‌ها فعالیت‌های مؤثری داشته باشیم چرا که بخش فرهنگ مانند چشمه جوشانی است که دیگر حوزه‌های هنری از آن تغذیه می‌کنند.

صف‌کشی مخالفان و موافقان برگزاری جشنواره/ به فکر تولید در سینما باشیم یا معیشت؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در حالی قرار است برگزار شود که سینمای ایران تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و شرایط حاد کشور اوضاع خوبی از لحاظ اکران و تولید نداشته و بسیاری از هنرمندان این عرصه نیز به دلیل کم شدن تولید فیلم درآمدی نداشته و سینماها به حالت نیمه تعطیل درآمده است، با این‌وجود میانه آذر ماه به یکباره فراخوان برگزاری جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی طباطبایی‌نژاد منتشر شد و سپس دبیر جشنواره در یک نشست خبری با اعلام مواضع و برنامه‌های این دوره از جشنواره از پیش‌بینی سه مدل برگزاری آن خبر داد.

سینماگران و رهبر جمهوری اسلامی

ابراهیم حاتمی‌کیا در آغوش آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از دیدارهای بسته سینماگران با رهبر جمهوری اسلامیدیدار سینماگران با آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد ۸۵در روزهای اخیر پخش برنامه‌ای به نام «غیررسمی» از تلویزیون و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران خبرساز شده است. در این برنامه بخش‌هایی گزینش‌شده از دیدارهای خصوصی آیت‌الله خامنه‌ای با افرادی فعال در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری دیده می‌شود.

ایرانشهر پایانه صادرات سوزن دوزی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: ایرانشهر بزودی به عنوان پایانه صادرات سوزن دوزی کشور تجهیز و آماده می‌شود تا شاهد رونق فرهنگ و اقتصاد این منطقه باشیم. علیرضا جلالزایی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ایجاد دبیرخانه شهر ملی سوزن دوزی در ایرانشهر اظهارداشت: به دلیل کمبود نیرو اقدامات و فعالیت‌های این دبیرخانه تاکنون به خوبی عملیاتی نشده اما با معرفی یک فعال در عرصه کارآفرینی و صنایع دستی می‌توانیم شاهد رشد و گسترش این حوزه باشیم.

حراج آبرو‌ی هنر در «حراج تهران»

حراج تهران در این دوره در اقدامی عجیب همه آبرو و اعتبارش را به پای کسی ریخت که در ماه‌های اخیر حرف و حدیث‌های فراوانی درباره او مطرح بوده است. یک شخصیت حقوقی نامشخص در حالی نقاشی آیدین آغداشلو را به قیمت ۵/ ۱۲ میلیارد تومان خرید و رکورد همه دوره‌های این رویداد را پشت سر گذاشت که ضعف شفافیت مالی و نیز شبهه درباره فردی که به تازگی اتهامات اخلاقی درباره او مطرح شده انتقاد‌هایی را روانه این دوره از حراج تهران کرده است. پیش از این درباره حراج تهران اتهاماتی، چون پولشویی مطرح بود، اما در آخرین دوره از این رویداد که روز پنج‌شنبه برگزار شد بیش از آنکه مسئله تطهیر پول مطرح باشد، موضوع تطهیر یک فرد خودنمایی می‌کرد.

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

تماشاگر چندانی نداشتیم که کرونا تغییری ایجاد کند

یک هنرمند موسیقی با اعتقاد بر اینکه سبک هایی مانند موسیقی‌ ایرانی برای بقا در عرصه جهانی، همواره به حمایت‌های دولتی نیاز دارند، تاکید می کند که «سبک‌هایی همانند موسیقی ایرانی پیش از شیوع کرونا هم با مخاطب خاصی همراه نبوده اند که اکنون شرایط برای هنرمندان این عرصه با تغییر خاصی همراه شود؛ این سبک از موسیقی همواره نیازمند حمایت های دولتی است.»

کنایه سنگین مهراب قاسم‌خانی به علی فروغی

به گزارش برنا، مهراب قاسمخانی نویسنده سینما و تلویزیون، به بهانه گزارش بازی پرسپولیس و اولسان هیوندای با صدای عادل فردوسی‌پور در اینستاگرام رسمی کنفدراسیون آسیا، با کنایه خطاب به مدیر شبکه سه نوشت: «فوتبال را خارج از مدار ببینیم.»

۴۵ سال است موسیقی کار می‌کنم نه بیمه‌ای دارم، نه خانه‌ای

محمد یگانه می‌گوید: ۴۵ سال است موسیقی را آموزش می‌دهم، اما نه بیمه‌ای دارم و نه خانه‌ای. همه عمرم را به مستاجری گذرانده‌ام. زمانی که من به عنوان پیشکسوت چنین وضعیتی دارم چگونه انتظار دارید نسل جوان سرخورده نشوند؟! به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد یگانه (دوتارنوز، مقام‌دان و مقام خوان) از فضای موسیقی به شدت دلزده است و از مسئولان بابت بی‌توجه به پیشکسوتان و استادان تاثیرگذار موسیقی، گله‌مند است. محمد یگانه پیشکسوت موسیقی خراسان و اهل شهر قوچان، یکی از هنرمندانی است که طی عمری فعالیت به موسیقی مقامی خراسان خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده است. او موسیقی را از کودکی نزد پدرش (محمدحسین یگانه) فرا گرفته و از همان زمان تاکنون که بیش از هفتاد سال سن دارد، در عرصه موسیقی فعال است.

بیش از ۱۳۰۰ نفر از کنشگران ایرانی خواهان آزادی فوری سه عضو در بند کانون نویسندگان شدند

بیش از هزار و سیصد نفر از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و کنشگران اجتماعی و سیاسی در بیانیه‌ای با اعتراض به در بند نگه داشتن سه عضو کانون نویسندگان ایران در اوج شیوع ویروس کرونا، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آن‌ها شدند. امضاکنندگان این بیانیه، با اشاره به ممانعت مسئولان زندان از اعطای مرخصی به رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین در شرایط اوج‌گیری کرونا، این اقدام را در ادامه روند «قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای» نویسندگان و آزادی‌خواهان توصیف کرده و هدف آن را «خفه کردن هرگونه صدای اعتراض به ستم و مخالفت با سرکوب» خوانده‌اند.

شهرهایمان پر شده از سردیس‌های بدساخت!

یک هنرمند مجسمه‌ساز در پاسخ به این پرسش که چرا شهرهایمان از سردیس پر شده است که برخی هم از کیفیت لازم برخودار نیستند؟ اینگونه توضیح می‌دهد که «علت این اتفاق نحوه سیاست‌گذاری شهرداری‌ها و سازمان‌های زیباسازی شهری است؛ چراکه بنابر دلایلی از جمله کم هزینه بودن ساخت سردیس، صرف مدت زمان کمتر و راحت بودن ساخت این آثار، ترجیح می‌دهند آثار مجسمه‌سازی شهری بیشتر شامل سردیس‌ها شود.» مهدی رنگ‌چی ـ مجسمه‌ساز ـ در گفت وگویی با ایسنا در ادامه مطلب بالا عنوان می‌کند: اصولا حوزه مجسمه‌های شهری در حیطه مناسبات، اختیارات و سیاست‌گذاری‌های شهرداری و سازمان زیباسازی شهری است. در همین راستا باید این پرسش مطرح شود که آیا تقلیل دادن تمام وجوه و امکانات مدیوم مجسمه‌های شهری به سردیس، سیاست درستی است یا خیر؟ که در پاسخ به آن باید گفت که به طور قطع درست نیست.

مسووليت وقايع بر عهده مديران است نه كرونا

حسين كياني: خوب است، همين طوري خيلي خوب است، هم ما آنها را فراموش مي‌كنيم و هم آنها ما را… تماشاگران را مي‌گويم كه همزمان ديدن، خوانندگان نمايشنامه‌هاي ما نيز بودند. قرار نبود كسي كار بكند، قراري هم نيست كه كاري انجام شود، همه ‌چيز در يك رخوت لش‌واره بي‌سرانجام رو به سوي جمود نعش و انجماد بي‌بازگشت پيش مي‌رود، يك‌جور خواب زمستاني دايمي كه از آن زمستانِ هشت تا اين زمستانِ نُه، كاري كرد كه هشتِ ما در گروي نهِ‌مان ماند و از اين گرويي درنيامد كه نيامد، خوب جوري است.

هنرمندان خواستار رسیدگی به طاق کسری شدند

تعدادی از هنرمندان عرصه‌های مختلف از جمله بازیگران و موسیقی دانان در پی انتشار خبر خبرگزاری مهر مبنی بر تخریب بخشی از طاق کسری در کشور عراق، خواستار رسیدگی به این ایوان شدند.  برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشور عراق، خبر داده‌اند که بخشی از سقف بنای معروف و باستانی، طاق کسری، در منطقه المدائن بغداد فرو ریخته است. فعالان شبکه‌های اجتماعی و دوستداران میراث این کشور نیز در نقد عملکرد دولت عراق در نگهداری از آن، به بی توجهی دولت نسبت به این بنای مهم اعتراض کرده‌اند. پس از آن افراد مختلفی از جمله جامعه باستان شناسی ایران خواستار رسیدگی به این بنای تاریخی و ایرانی شدند. واکنش‌ها به این خبر بسیار زیاد بود چرا که از سال‌ها قبل هر بار بخشی از این طاق فرو ریخته و دولت عراق و ایران اقدامی برای حفاظت از آن نمی‌کنند. این در حالی است که همیشه هنگام امضای تفاهمنامه های مختلف میان وزرای فرهنگ و گردشگری عراق و ایران، آمادگی برای رسیدگی به این بنا وعده داده شده است. این بار یکی از واکنش‌ها از سوی جمعی از هنرمندان بوده است که از دو دولت ایران و عراق خواسته‌اند اقداماتی جهت حفاظت از این بنای ارزشمند انجام شود.

واکنش به برنامه تلویزیونی با محوریت یک شاعر فراموش‌شده

باقر رجبعلی، پژوهشگر ادبیات داستانی و نویسنده کتاب ناتمامِ «فراز و فرود داستان نویسیِ شاعران ایران» که بخشی از آن به داستان نویسی اسماعیل شاهرودی در کتاب «چند کیلومتری و نیمی از واقعیت» اختصاص دارد، به پخش برنامه‌ای تلویزیونی با محوریت این شاعر واکنش نشان داد. این نویسنده در مطلبی که در اختیار ایسنا قرار داده است، با اشاره به برنامه‌یتلویزیونی که هفته گذشته با موضوع «واکاوی شعر و شخصیت اسماعیل شاهرودی» پخش شد، نوشت: «دوشنبه بیست و دوم دی، با کمال ناباوری در شبکه چهار سیما، شاهد برنامه‌ای بودم که به یکی از شاعران مظلوم و قربانی شده (و طبیعتا فراموش‌شده)ی کشورمان پرداخت و تمامیِ جان و دلِ مرا با خود همراه کرد. من خود در سال ۹۳ در مقاله‌ای با عنوان «شاعری که زخم بر وجودش کاری بود» به ماجرای قربانی شدن (و حیف شدنِ) اسماعیل شاهرودی پرداخته بودم. اما همیشه یادِ ماجرای دردناکِ زندگی این شاعر فرهیخته، قلبم را می‌آزرد و دوست داشتم نام او و شعرهای نجیبش (اغلب شعرهایش که نجیب‌اند) به طریقی مطرح شود. اما نمی‌شد و نمی‌دانم چرا؟

بازداشت ها

طبیب تقی زاده بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد

سید طبیب تقی زاده، روزنامه‌نگار روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه در پی احضار به واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد. بازداشت آقای تقی زاده در حالی است که وی در سال ۹۷ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعلیقی و ۵ سال محرومیت های اجتماعی محکوم شده بود. اما تابستان امسال این حکم با اعتراض دادستان تهران مواجه شده و پس از تشکیل دادگاه تجدیدنظر بدون اطلاع آقای تقی زاده محکومیت او به ۱ سال حبس تعزیری تغییر داده شد.

به دنبال انتشار ویدئوی رقص؛ مسئول روابط عمومی پست هرمزگان بازداشت شد

روز چهارشنبه ۳ دی، غلامرضا طیبی، مسئول روابط عمومی پست هرمزگان به دلیل رقص در مقابل کارمندان این اداره بازداشت شد. مدیر کل پست هرمزگان پیشتر از برکناری این شهروند از سمت خود خبر داد. انتشار کلیپ رقص غلامرضا طیبی در شبکه های اجتماعی مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. به نقل از برنا، روز چهارشنبه ۳ دی، غلامرضا طیبی، مسئول روابط عمومی پست هرمزگان به دلیل رقص در مقابل کارمندان این اداره  بازداشت شد.

مهدی دریس پور، سردبیر مجله مشق فردا به دادسرای اوین احضار شد

چهارشنبه ۳ دی، مهدی دریس پور، روزنامه نگار و سردبیر مجله مشق فردا به دادسرای اوین احضار شد. ماموران امنیتی با ورود به منزل این روزنامه‌نگار برخی از وسایل شخصی وی را ضبط کرده و از او خواستند روز شنبه ۶ دی ماه در دادسرای اوین حاضر شود. به نقل از صبح ما، امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹، مهدی دریس پور، روزنامه نگار و سردبیر مجله مشق فردا به دادسرای اوین احضار شد. بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی هنگام احضار او با ورود به منزل این روزنامه نگار برخی از وسایل شخصی وی را ضبط کردند. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل احضار و اتهامات احتمالی مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

کهگیلویه و بویراحمد؛ بازداشت تعدادی شهروند به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد از بازداشت تعدادی شهروند به دلیل آنچه “انتشار مطالب غیراخلاقی در فضای مجازی” خوانده است، خبر داد.

دزفول؛ احضار یک خبرنگار به پلیس فتا در پی انتقاد از عملکرد دادستانی و فرمانداری

پوریا پورمند خبرنگار اهل دزفول درپی انتقاد از نحوه برخورد دادستان و فرمانداری این شهرستان با برگزار کنندگان یک مراسم یادبود، به پلیس فتا و سپس به فرمانداری این شهرستان احضار شد.

دادستان عمومی و انقلاب فیروزکوه اعلام کرد: رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان بازداشت شد.

به نقل از روابط عمومی قوه قضائیه، عباس رضایی روز شنبه از بازداشت رئیس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان خبر داد و گفت: تحقیقات در خصوص این پرونده زیر نظر مقام قضائی در حال انجام است. وی تاکید کرد: جزئیات این پرونده بزودی اطلاع رسانی خواهد شد. شهرستان فیروزکوه در شمال شرق تهران قرار دارد. فیروزکوه یکی از شهرستان های ییلاقی و گردشگری استان تهران محسوب می شود.

بازداشت یک شهروند در کرمانشاه به دلیل انتشار مطالبی در خصوص قاسم سلیمانی

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از بازداشت یکی از کارکنان دانشگاه های استان، به دلیل آنچه که “توهین به قاسم سلیمانی در فضای مجازی” عنوان کرده است، خبر داد.

اهر؛ بازداشت یک شهروند به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی

امروز جمعه ۲۸ آذرماه، فرمانده انتظامی شهرستان اهر از بازداشت و یک شهروند در این شهرستان و انتقال او به زندان به دلیل آنچه “انتشار مطالب غیراخلاقی در فضای مجازی” خوانده است خبر داد.

دستگیری ۲ حفار غیرمجاز در کردکوی

جعفر خاندوزی اظهارکرد: طی تماس منابع خبری از حامیان میراث فرهنگی مبنی بر فعالیت یک گروه از حفاران غیرمجاز میراث‌فرهنگی در منطقه جنگلی تاریخی تمیشه، موضوع در دستور کار پایگاه عملیاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی غرب استان قرار گرفت. وی ادامه داد: ماموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی غرب استان گلستان با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی شهرستان کردکوی خود را به محل رسانده و تعداد دو نفر از حفاران غیرمجاز غیربومی را حین حفاری دستگیر کردند. رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کردکوی یادآور شد: این افراد به همراه یک دستگاه ردیاب، یک دستگاه موتورسیکلت و ادوات حفاری برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شدند.

پلیس کرمانشاه از بازداشت چند نفر از جمله دو زن به اتهام آوازخواندن خبر داد

پلیس کرمانشاه دیروز از بازداشت چند نفر از جمله دو زن به اتهام آواز خواندن خبر داده است. ‌به گزارش تسنیم، حسن حیدری، رئیس پلیس امنیت عمومی استان‌ کرمانشاه گفت که طی روزهای اخیر چند نفر خانم در یک مراسم، اقدام به خواندن آواز کرده اند و کلیپ این مراسم در فضای مجازی منتشر شد. پلیس این افراد را به “هنجارشکنی” متهم کرد. آقای حیدری گفت که در”تحقیقات تکمیلی پلیس” مشخص شد این اقدام به سفارش یکی از واحدهای صنفی و با هدف تبلیغات توسط یکی از کانون های تبلیغاتی شهر کرمانشاه انجام شده است. به گفته پلیس صاحب واحد صنفی، صاحب کانون تبلیغاتی و زنانی که آواز خواندند، بازداشت شدند و پیچ منتشر کننده این کلیپ هم توسط پلیس فتا مسدود شده است.

صدور و اجرای حکم

حسام الدین آشنا به پرداخت جزای نقدی محکوم شد

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌ جمهور و رئیس مرکز بررسی‌ های استراتژیک، توسط دادگاه جرائم سیاسی به پرداخت جزای نقدی محکوم شد. دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند روز یکشنبه ۲ آذر در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. این پرونده با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه گشوده شده است.

دادگاه مطبوعات؛ اعلام جرم برای مدیر مسئول خبرگزاری دانشجو

سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات از رسیدگی به دو پرونده در دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد. بر اساس دادگاهی که روز یکشنبه ۳۰ آذرماه برگزار شد مدیر مسئول خبرگزاری دانشجو در یکی از دو پرونده مجرم شناخته شد.

«قتلگاهی» به نام جمهوری اسلامی

این سازمان با اشاره به فرآیند ربودن، محاکمه پشت درهای بسته و صدور حکمی که منجر به کشته شدن روح‌الله زم شده، به‌درستی، مرگ او را نه اعدام بلکه قتل خوانده است. روح‌الله زم اما تنها روزنامه‌نگاری نیست که جمهوری اسلامی جان او را صرفاً به دلیل روزنامه‌نگار بودن و دیدگاه‌هایش گرفته است. نیروهای اسلامگرایی که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ قدرت را در ایران در دست گرفته‌اند، مدت‌ها پیش از آن‌که حکمرانی خود را آغاز کنند، آشکار و پنهان، حکم قتل روزنامه‌نگاران و به‌طور کلی نویسندگانی را صادر کرده‌اند که نظر و رأی آنان را خلاف دیدگاه خود دانسته‌اند؛ دیدگاهی که نام دیگرش «شرع مقدس» است. این نیروها که تا پیش از انقلاب، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و هنرمندان و به‌طور کلی هر صدا و نگاه منتقد و مخالف خود را به جرم و اتهام الحاد و ارتداد و توهین به اسلام و مسلمانان مستحق مرگ می‌دانستند، پس از استقرار نظام سیاسی، انتقاد و مخالفت با خود و نظام سیاسی خویش را نیز به فهرست جرایمی افزودند که کیفر آن چیزی جز حذف نیست.

دادگاه مطبوعات؛ اعلام جرم برای مدیر مسئول خبرگزاری ایسنا

سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات از رسیدگی به سه پرونده در دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد. بر اساس دادگاهی که روز یکشنبه ۱۴ دی برگزار شد، در یکی از این سه پرونده هیات منصفه مدیر مسئول خبرگزاری ایسنا را با اتفاق آراء مجرم دانست. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، روز یکشنبه ۱۴ دی ۹۹، در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی سه پرونده مورد بررسی قرار گرفت. احمد مومنی راد سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات اظهارداشت: “پرونده اول مربوط به مدیر مسئول خبرگزاری ایسنا به اتهام نشر مطالب خلاف واقع بود که هیات منصفه با اتفاق آراء متهم را مجرم دانست و به اتفاق آراء متهم را مستحق تخفیف دانست”.

علمی ، فرهنگی

از جهانی شدن نگارگری و آیینی مذهبی تا ردِ عود و مهرگان

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت جهانی «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» را نشانه‌ای از گفت‌وگوهای بین فرهنگی و بین مذهبی می‌داند و ادامه می‌دهد: این اتفاق انتقال پیام صلح و دوستی ایران و احترام به همه پیروان ادیان الهی است که در ایران اجرا شده است.

 با جهانی شدن «هنر مینیاتور» افغانستان معترض شد

«هنر مینیاتور» را ترکیه، ایران، آذربایجان و ازبکستان با همکاری یکدیگر و در حالی که جای بسیاری از کشورهای حوزه ایران فرهنگی خالی بود، در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت کردند، حالا برخی خبرها می‌گویند «افغانستان» از این اتفاق رسما شکایت دارد.

درب‌های فلزی روستای تاریخی کندوان تعویض می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای حفظ بافت تاریخی روستای کندوان در شهرستان اسکو، تمامی درب‌های فلزی با چوبی جایگزین می‌شود. احمد حمزه‌ زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تاکنون در این زمینه تعداد ۴۰ درب فلزی خانه های سنگی روستای ملی کندوان به درب چوبی تغییر یافته است، افزود: پیشتر نیز در اجرای این طرح تعداد ۶۰ درب فلزی خانه های سنگی موجود در روستا به منظور همگن سازی ساختار روستا براساس ضوابط میراث فرهنگی، تعویض شده بود.

بافت «مخمل هفت رنگ» پس از ٣٠٠ سال احیا شد

«بافت مخمل هفت رنگ» به همت گروه پژوهشی هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پس از یک سال مطالعات و پژوهش امروز شنبه (٢٠ دی ماه ١٣٩٩ ) احیا و بخشی از بافته آن در کارگاه تولیدی این وزارتخانه با حضور بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه و منیژه هادیان دهکردی معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری رونمایی شد. سیدعبدالمجید شریف‌زاده مدیر گروه پژوهش هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی در حاشیه آیین رونمایی احیا مخمل هفت رنگ به خبرنگار ایرنا گفت: مخمل بافی در ایران سابقه طولانی دارد از دوره صفویه که اوج این هنر است مخمل های ساده، دو رنگ و سه رنگ تا هفت رنگ تولید می شد که مخمل هفت رنگ اوج تکنیک هنرپردازی استادان و هنرمندان دوران صفوی است که فقط چند نمونه از آن در موزه های خارج از ایران نگهداری میشود.

خانه پدری جلال در قُرُق یک قاچاقچی؟

خواهرزاده جلال آل‌ احمد و نوه‌ حاج سیداحمد طالقانی که دوران کودکی و جوانی خود را در خانه پدری جلال زندگی کرده از تبدیل این بنای تاریخی به پاتوق فردی معروف به «امیر چلچله» که کارش توزیع مواد مخدر است، خبر می‌دهد. به گزارش ایسنا، بعد از تبریک‌هایی که برای کاربری جدید «خانه پدری جلال آل احمد» داده شد و دبده و کبکبه‌ای که متولیان وقت میراث فرهنگی برای انتخاب خانه «باستان‌شناسان» در خیابان خیام، کوچه کارکن اساسی داشتند و افتتاحیه‌ای که برای آن گرفتند و حتی یکی دو روز در هفته تا چند ماه خانه را برای فعالیت باز نگه داشتند، سرانجام صداها خوابید و به نتیجه نرسیدنِ طرح – که در همان روز افتتاح هم باستان‌شناسان پیشکسوت آن را پیش‌بینی می‌کردند – خانه را از هر فکر و ایده‌ای خالی کرد؛ اما حالا از وضعیت بد این خانه خبر می‌رسد؛ می‌گویند خانه را یک قاچاقچی قُرق کرده است!

دهن کجی به میراث ناملموس یونسکو/ لنج‌های چوبی را امحا کنید!

آذر ماه سال ۹۰ بود که دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی با لنج در خلیج فارس به تصویب سازمان جهانی یونسکو رسید اما پس از گذشت ۹ سال، ۲۴ آذر ماه در جلسه هیئت دولت، امحای شناورهای چوبی و فایبرگلاس تصویب شد. در این مصوبه آمده: هیئت وزیران برنامه جایگزینی شناورهای سنتی تجاری (چوبی و فایبرگلاس) با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن (لنج تجاری) را با هدف حذف ابزار قاچاق کالا از دریا، انتقال فعالیت‌های غیررسمی به رسمی و تجاری، رونق فعالیت‌های کشتی‌سازی داخلی و خدمات تعمیر و نگهداری آنها و نیز افزایش ایمنی دریایی، به تصویب رساند.

جدیدترین وعده برای مرمت طاق کسری

رییس صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی – فرهنگی کشور برای مرمت و احیای طاق کسری اعلام آمادگی کرد و از نامه‌نگاری با وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و امور خارجه برای این اقدام خبر داد. به گزارش ایسنا، با ریزش بخش دیگری از طاق کسری در عراق در طول دو هفته گذشته و به دنبال درخواست‌هایی که از چند سال قبل تا امروز برای توجه و رسیدگی به این بنای تاریخی مطرح شده است، بعد از راه افتادن کارزاری مردمی که هنوز در حال جمع‌آوری امضا برای ارسال به دفتر وزیر میراث فرهنگی هستند و تا کنون بیش از ۷۰۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند، تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی نیز در نامه‌ای سرگشاده از دو دولت ایران و عراق درخواست کردند تا با مرمت و ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری و ثبت منظر فرهنگی این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو «طاق کسری را نجات دهند.»

حفاظت از تمام آثار تاریخی یزد نیازمند اعتبارات ویژه است

استاندار یزد گفت: «طی سال‌های گذشته کارهای خوبی در زمینه حفاظت، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی‌فرهنگی انجام شده است، اما با توجه به گستردگی بافت تاریخی استان و تنوع بناهای تاریخی و ثبت شده آن نیازمند توجه جدی‌تر دولت در خصوص تأمین اعتبارات مورد نیاز هستیم.» محمدعلی طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: «با توجه به گستردگی آثار تاریخی استان همیشه با چالش‌هایی در زمینه تخریب برخی از بناهای تاریخی روبه‌رو هستیم. برای حفاظت این بناها، بازسازی و مرمت آن‌ها نیازمند نیروی انسانی مورد نیاز است اما اعتبارات به اندازه کافی نداریم.»

مصوبه ای برای امحای میراث دریانوردی

حذف بلیت کاغذی در اماکن تاریخی، مصوبه امحای لنج های چوبی ، هشدار باستان شناسان درباره اتفاقات اخیر و ورود هنرمندان به موضوع مرمت طاق کسری؛ خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود. این هفته گزارشی درباره پایان فروش بلیت کاغذی در تمام اماکن تاریخی کشور منتشر شد در این باره محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تمام نقاط کشور به سامانه یکپارچه پیوستند و هیچ نقطه‌ای در کشور به روش سنتی بلیت نخواهد فروخت.

هشدار جامعه باستان‌شناسی درباره وضعیت نامناسب حفاظت آثار تاریخی

جامعه باستان‌شناسی درباره وضعیت نامناسب حفاظت از آثار تاریخی از جمله اتفاقات مربوط به طاق کسری و فروش قرآن به سرقت رفته هشدار داد. سال هاست که میراث فرهنگی ایران چوب بی تدبیری، ناکارآمدی، و سیاست‌های غلط مدیران کم دانش، ناآزموده و سیاست زده خود را می‌خورد و روزی نیست که در گوشه و کنار کشور شاهد مرگ و تخریب یک اثر باستانی نباشیم. تجربه دهه‌های گذشته نشان داده است که با آمدورفت دولت‌ها نه تنها دردهای میراث فرهنگی التیام نیافته، بلکه سبب بی جان شدنِ امید و آرزوی حداقلیِ کارشناسان، پژوهشگران، دلسوزان و دوستداران میراث شده است. بر خلاف انتظار، هر کجا که میراثی گرانبارتر دارد، پردرد و رنج‌تر است! برای نمونه کافی است به وضعیت استان خوزستان نظری بیفکنیم. آنچه امروزه در خوزستان بر مجموعه میراث جهانی شوش و محوطه‌های شاخصی چون چگاسفلی، جوبجی، ایوان کرخه، جندی شاپور، نگارکندهای ایذه و صدها محوطه باستانی دیگر می‌گذرد، مأیوس کننده و دلهره آور است.

کمبودها و محرومیتها

روزهای تلخی که کرونا برای هنر ایران رقم زد / کدام هنرمندان به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفتند؟

به گزارش خبرنگار برنا، شاید هنر کشور ما نسبت به دیگر کشورهای جهان آسیب‌های بیشتری را از کرونا متحمل شد، فارغ از بحث آسیب‌های اقتصادی در ایران متأسفانه پروتکل‌های بهداشتی، بیکاری و تعطیلی پروژه‌های تولید آثار هنری نتوانستند جان هنرمندان را از ابتلا به کرونا مصون نگاه دارند و هنرمندان بسیاری طی ماه‌های گذشته به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

امیدوارم این روزهای تلخ هر چه زودتر تمام شود

نعیمه نظام‌دوست بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در شرایطی قرار داریم که هیچ راهکار قطعی برای روبرو شدن با مشکلات نداریم، در این شرایط نمی‌توان درباره اینکه فیلمبرداری‌ها ادامه داشته باشد یا خیر راهکاری قطعی ارائه داد. نه می‌توان گفت فیلمبرداری‌ها متوقف شود و نه می‌توان گفت که فیلمبرداری‌ها ادامه داشته باشد.

کرونا بازیگران را بیکار کرده و خیلی‌ها می‌خواهند اجرا را تجربه کنند / ایرادی در مجری شدن بازیگران وجود ندارد اما باید تفاوت‌ها را بپذیریم

بهمن هاشمی مجری تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: پس از ورود تکنولوژی به زندگی انسان همیشه رسانه‌های رسمی در رقابتی با آن‌ها قرار گرفته‌اند تا امروز که تلفن همراه خود یک رسانه همراه است؛ در گذشته وقتی شما از جایی به خانه می‌آمدید اولین کاری که می‌کردید تلویزیون را روشن کرده و بعد سراغ کارهای دیگر می‌رفتید اما امروز دیگر اینطور نیست و شما با گوشی موبایلتان سرگرم هستید.

30 هزار نفر از فعالان تئاتر بیکار شده‌اند

پایگاه خبری تئاتر: شهرام گیل‌آبادی در مصاحبه تلفنی با برنامه «پرده آخر» گفت: مشکل معیشتی فعالان تئاتر اساسی است و باید به طور ریشه‌ای مورد بررسی و درمان قرار بگیرد. وی افزود: از زمانی که تئاتر با اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، جامعه تئاتر ایران تا به امروز کار نکرده‌اند.

تئاتر فرو ریخته است

حسن دادشکر معتقد است حال و روز تئاتر در دوران کرونا همچون ساختمانی است که فرو ریخته و بازسازی آن نیازمند اراده‌ای بسیار قوی، توانی بالا و تدابیری حساب شده است.

تعطیلی جشنواره‌ها به امید هنرمندان استان ها آسیب جدی می‌زند

پایگاه خبری تئاتر: محمودرضا رحیمی، کارگردان و مدرس تئاتر در پاسخ به اینکه برای زنده نگه داشتن تئاتر و ادامه حیات این حوزه در دوران کرونا چه اقدامات و راهکارهایی را می‌توان مدنظر داشت؟ گفت: با ظهور مدیوم‌های تازه در عرصه رسانه و مصادیق هنری، تا آنجایی که ما آگاه هستیم و از گزارش‌ها و برآیندهای آن بر می‌آید، همواره هنرمندان تئاتر به عنوان ویژه‌ترین هنر زندگی انسانی با مخاطره از بین رفتن این هنر رو در رو بوده‌اند و تاریخ به ما می‌گوید که این تهدیدها نه در کم و کیف مسئله تئاتر توانسته نقصی را به وجود بیاورد و از پیشرفت آن جلوگیری کند و نه اینکه با نگاهی بدبینانه منجر به فراموشی تئاتر شود.

مدیر کل آموزش و پرورش کرمان از عدم دسترسی ۱۲۰ هزار دانش‌آموز این استان به ابزار هوشمند یا اینترنت خبر داد. احمد اسکندری‌نسب عصر شنبه، ۲۰ دی ماه در جلسه همچنین گفت که از مجموع حدود ۴۶ هزار دانش‌آموز این استان در دوره متوسطه اول و دوم، ۲۰ درصد آن‌ها به ابزار هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند. بر اساس آمارهایی که پیش از این اعلام شده بود ، تعداد کل دانش‌آموزان استان کرمان حدود ۶۵۰ هزار نفر برآورد می‌شود. بر این اساس حدود یک پنجم دانش‌آموزان کرمانی در سال تحصیلی جدید که به دلیل کرونا بسیاری از کلاس‌ها به صورت مجازی و در قالب اپلیکیشن‌های مختلف ارائه ‌می‌شود دسترسی به اینترنت، تبلت یا تلفن همراه ندارند. پیش از این مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول شبکه شاد نیز گفته بود که از بین بیش از ۱۱ میلیون دانش‌آموز کشور حدود ۳.۵ میلیون نفر فاقد ابزار هوشمند بوده یا دسترسی به اینترنت ندارند. حسن الحسینی سهم محرومیت دانش‌آموزان از شبکه شاد را ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۲۱ درصد اعلام کرده و گفته بود که اختلاف ۳۰۰ هزار نفری به دانش آموزانی برمی‌گردد که ابزار هوشمند قرضی استفاده می‌کنند. خودکشی محمد موسوی‌زاده، دانش‌آموز ۱۱ ساله‌ اهل بندر دیّر استان بوشهر که به دلیل عدم توانایی خانواده در تهیه گوشی همراه اتفاق افتاد، واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. دانش‌آموزان ایرانی در سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع کرونا برنامه‌های درسی خود را از طریق اپلیکیشن شاد در خانه دنبال می‌کنند. شبکه «شاد» را دولت ایران پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و تعطیلی مدارس با هدف آموزش از راه دور راه‌اندازی کرد.

روایت منصوره بهکیش از تخریب قبرستان خاوران

سال بعد از تخریب مقبره رضا شاه توسط صادق خلخالی، اولین حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب در ایران، تخریب و شکستن سنگ قبر مخالفان و منتقدان حکومت جمهوری اسلامی، هنرمندان، نویسندگان و روشنفکران و اقلیت‌های دینی که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نمی‌شوند به یک رویه تبدیل شده است.چهل سال بعد از تخریب مقبره رضا شاه توسط صادق خلخالی، اولین حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب در ایران، تخریب و شکستن سنگ قبر مخالفان و منتقدان حکومت جمهوری اسلامی، هنرمندان، نویسندگان و روشنفکران و اقلیت‌های دینی که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نمی‌شوند به یک رویه تبدیل شده است. اردیبهشت ۱۳۵۹ صادق خلخالی با بولدوزر، جرثقیل و دینامیت، مقبره رضاشاه را تخریب کرد تا به گفته خود طرفداران شاه را «مأیوس» کند و ۴۰ سال بعد قبر نوید افکاری آذرماه ۱۳۹۹ توسط مأموران امنیتی در حالی تخریب شد که پدر و برادرش که در حال آماده‌سازی سنگ قبر او بودند ساعاتی بازداشت شدند.

جمهوری اسلامی و شیوه حکومت بر قبرستان‌ها

قبرستان به قبرستان، بر سر هر قبر بی‌نام و نشانی می‌نشینند با این امیدواری که شاید فرزندشان زیر آن خاک خوابیده باشد. با بوته‌ای گل یا تکه‌ای سنگ نشانی می‌گذارند و با تخریب هر نشان، نشان دیگری می‌نشانند. با شکستن هر سنگ قبر، سنگ دیگری می‌سازند تا جایی که خودِ سنگ‌های شکسته می‌شود «نام و نشان». این حکایت پدران و مادرانی است که فرزندان‌شان توسط جمهوری اسلامی اعدام و کشته شده‌اند و حق سوگواری هم از آنان سلب شده است.

چه ضمانتی هست که دوباره تعطیل نشویم؟

از روز گذشته که خبر بازگشایی  تئاتر و سینما منتشر شده است، مدیران سالن‌ها مشغول رایزنی با گروه‌های در نوبت اجرا هستند اما همه این گروه‌ها یک سوال مشترک دارند؛ چه ضمانتی وجود دارد که اجرای ما دوباره تعطیل نشود. این پرسش البته پرسش مدیران سالن‌ها هم هست ضمن اینکه می‌دانند هیچ کس نمی‌تواند پاسخ قاطعی به آنان بدهد. به گزارش ایسنا، باز  شدن سالن‌های سینما و تئاتر از اسفند سال گذشته به این سو به موضوعی تکراری ، بی‌نتیجه و حتی مضحک تبدیل شده است.

قاسم افشار: انگار موسیقی ما سرطان گرفته است!

قاسم افشار خواننده موسیقی پاپ بر این باور است که «موسیقی ما به نقطه ای رسیده که انگار سرطان گرفته است.»  قاسم افشار یادآور شد: در زمان های گذشته خوانندگان زحمات زیادی می کشیدند، بی مهری هایی در آن موقع مانند ممیزی های سختگیرانه و امثال آن وجود داشت که اگر کاری قرار بود شنیده شود باید از هزاران فیلتر رد می شد تا مجوز بگیرد. او که با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش گفت وگو می کرد، ادامه داد: البته در آن زمان موسیقی ها و شعرها بسیار سالم بودند اما الان بخش کوچکی از موسیقی ما حالش خوب است و بخش اعظم آن حال خوبی ندارد. از نظر من هرچیزی به زمانِ خوبش، خوب است و یک صدا، یک خواننده و حتی یک بازیگر، هیچ وقت قدیمی نمی شود اما متاسفانه در این روزگار، مخصوصا این ۶ ، ۷ سال اخیر، در کشور ما به راحتی هر صدایی با جنس خوب یا بد، شنیده می شود. حتی بعضی اوقات کلِ پکیج بد است یعنی صدا خوب نیست، شعر و ملودی هم بسیار ضعیف هستند و همین می شود که امروز، موسیقی ما به نقطه ای می رسد که انگار سرطان گرفته است.

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

برخورد ساترا با ۱۷ رسانه منتشرکننده غیرمجاز یک فیلم

پس از دریافت شکایت از سوی حوزه هنری به عنوان مالک «دیدن این فیلم جرم است»، درباره انتشار غیرقانونی آن، معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا، رسانه‌ها و کانال‌های منتشرکننده غیرمجاز این فیلم را مسدود کرد.  روابط عمومی ساترا اعلام کرد، «در روزهای اخیر اخباری درخصوص انتشار غیرقانونی و بدون رعایت حق مالکیت فکری فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در برخی رسانه‌ها مطرح شد؛ به همین منظور پس از ارائه درخواست کتبی از سوی حوزه هنری، ساترا با هماهنگی دستگاه قضایی اقدام به شناسایی و مسدودسازی رسانه‌های متخلف کرد.

مطبوعات

جنجالی‌ترین تغییرات کتاب‌های درسی

از حذف شعر شاعرانی چون «نیما»، «اخوان» و «سایه»، تصویر دختران از روی جلد و عکس مقبره کوروش گرفته تا تغییر داستان نادر ابراهیمی و «قصه‌های مجید» و نیز حذف نام مولانا از جمله تغییراتی هستند که پای کتاب‌های درسی را به عرصه جنجال کشانده‌اند. به گزارش ایسنا، محتوای کتاب‌های درسی خصوصا کتاب‌های فارسی و ادبیات از گذشته همواره مورد بحث بوده است. از سال گذشته هم بحث بر سر حذفیات کتاب‌های درسی ادبیات این موضوع را داغ‌تر کرده است؛ هرچند جنجال این کتاب‌ها تنها به حذفیات ختم نمی‌شود. نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث و امیرهوشنگ ابتهاج (هــ.ا.سایه) از جمله شاعرانی بودند که حذف شعرهای‌شان از کتاب‌های درسی بحث حذفیات را داغ‌تر کرد و کاربران فضای مجازی نوشتند: «داروگ» و «مهتاب» نیما، «باغ بی‌برگی» اخوان، «همزاد» ابتهاج و … از کتاب‌های درسی حذف شد. البته سال گذشته همزمان با اظهارنظرهای فراوان در این‌باره گفته شد که این مطالب چندسالی می‌شود از کتاب‌های درسی حذف شده‌اند.

حتی فیلم‌های کمدی هم باید پژوهش را جدی بگیرند

تهیه‌کننده، کارگردان گفت: پژوهش امر بسیار مهمی است اما با توجه به پروژه‌هایی که ما سینماگران در دست می‌گیریم، ارزش‌گذاری و اهمیت به مقوله پژوهش تغییر می‌کند. آزیتا موگویی کارگردان و تهیه کننده سینما درباره اهمیت پژوهش در سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: خوشحالم از اینکه جایزه پژوهش سینمایی چهارمین دوره خود را سپری می کند امیدوارم نتایح سال‌های گذشته به اولویت دادن به موضوع مهم پژوهش کمک کند.

هنرمندان زندانی

مریم ابراهیم وند؛ ضرب و شتم و نقض مضاعف اصل تفکیک جرایم در قرچک

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما امروز شنبه ۶ دیماه همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند مادران این زندان منتقل شد. این زندانی اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد. خانم ابراهیم وند در تاریخ ۲۳ آذرماه امسال نیز همراه با شمار دیگری از زنان زندانی سیاسی توسط ماموران گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر امروز شنبه ۶ دیماه ۱۳۹۹، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما برخلاف اصل تفکیک جرائم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند مادران این زندان منتقل شد.

قوه قضاییه: شیرین نجفی در زندان است/ در پرونده روح الله زم ۶ نفر به حبس محکوم شدند

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز سه شنبه ۱۶ دیماه از محکومیت شش نفر از متهمین در ارتباط با پرونده روح الله زم از جمله شیرین نجفی به ۲ تا ۱۰ سال حبس خبر داد. به گفته او حکم صادره برای خانم نجفی که هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد در مرحله تجدیدنظر خواهی است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، شش نفر از متهمین در ارتباط با پرونده روح الله زم از جمله شیرین نجفی به ۲ تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

آزادی زندانیان مطبوعاتی 

ویدا ربانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

ویدا ربانی، روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. خانم ربانی روز یکشنبه ۲ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

ارجاع پرونده مهدی سلیمی به دادگاه انقلاب تهران

پرونده مهدی سلیمی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد. آقای سلیمی در تاریخ ۱۷ تیرماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل مادر خود در شهرستان اهر بازداشت به زندان اوین اوین منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۷ مردادماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران