زندگی را از «تئاتر» محروم نکنیم/ امروز «تئاتر خصوصی» یک شوخی است!

خبرگزاری مهر -گروه هنر-فریبرز دارایی؛ سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر هم همچون دوره‌های گذشته خود فعالیت خود را در دهه فجر آغاز کرد ولی این بار وضعیت متفاوت از قبل است؛ شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به دلیل محدودیت‌های اعمال شده، سال سختی را برای تئاتر و هنرمندان تئاتر رقم زد.

در شرایطی که تولید تئاتر به حداقل‌ترین اندازه خود رسید برخی معتقد بودند که صحبت از برگزاری جشنواره تئاتر فجر کاری بیهوده است و باید این جشنواره در این دوره برگزار نشود و بودجه مدنظر برای آن صرف گروه‌ها و هنرمندان متضرر تئاتر در دوران کرونا، شود.

زندگی را از «تئاتر» محروم نکنیم/ امروز «تئاتر خصوصی» یک شوخی است!

از سوی دیگر بدنه دولتی تئاتر برگزار نشدن جشنواره و تخصیص بودجه مصوب برای این جشنواره را به حمایت از هنرمندان و گروهای تئاتری، امکانپذیر نمی‌دانست و این کش و قوس‌ها در نهایت با انتخاب حسین مسافرآستانه به عنوان دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به برگزاری این جشنواره انجامید.

جشنواره سی و نهم به ۲ شکل پخش آنلاین و اجرای حضوری با ظرفیتی محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۱۱ تا ۲۰ بهمن برگزار می‌شود و صحبت از کیفیت و کمی و کاستی‌های این دوره، با توجه به وضعیت کرونایی تئاتر و همچنین تا زمانی که این دوره به اتمام نرسیده، شاید عجولانه باشد اما بررسی جایگاه و نگاهی که به جشنواره تئاتر فجر در بدنه دولت و هنرمندان و همچنین نگاهی که ۲ قطب دولت و خانواده تئاتر به این هنر دارند، موضوعاتی شد تا گفتگویی را با حسین مسافرآستانه داشته باشیم.

مسافرآستانه از چهره‌های باسابقه مدیریت تئاتر ایران است؛ زمانی مدیرعامل انجمن نمایش بوده، دوره‌ای رئیس شورای نظارت و ارزشیابی و مقطعی هم مدیرکل هنرهای نمایشی. وی که پیش تر نیز سابقه دبیری جشنواره تئاتر فجر را داشته درباره جایگاه و اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر فجر، سیری که این جشنواره طی کرده و همچنین روندی که باعث آسیب خوردن تئاتر از سوی نگاه مدیران مسئولان و همچنین خود اهالی تئاتر شده، نقطه نظراتش را بیان کرد.

در ذیل بخش اول این گفتگو که با حضور حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر و محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره در خبرگزاری مهر شکل گرفت، آمده است.

* بهانه گفتگوی ما سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر است که این بار واژه بین‌المللی را همراه خود ندارد. قبل از پرداختن به خود جشنواره سی و نهم اجازه بدهید گفتگو را از موضوعی دیگر شروع کنیم. تئاتر ایران شرایط سخت کم نداشته و همواره در این شرایط سخت افراد کمی هستند که پذیرای عهده دار شدن مسئولیتی در تئاتر شوند زیرا می‌دانند که از همه طرف مورد نقد و واکنش‌های مختلف قرار می‌گیرند؛ چه از سوی خانواده تئاتر و چه از سوی رسانه‌ها. کسی گمان نمی‌کرد برای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که وضعیت برگزاری‌اش در شرایط کرونایی تئاتر در هاله‌ای از ابهام بود، کسی عهده دار دبیری جشنواره شود. شما جزو چهره‌های انگشت شمار تئاتر ایران هستند که در کارنامه کاری خود بارها در شرایط سخت تئاتر عهده دار مسئولیت شده‌اید. این بار نیز دبیری جشنواره سی و نهم را بر عهده گرفتید به عنوان یکی از معدود چهره‌هایی که مورد قبول خانواده تئاتر هستید. چرا در شرایط سخت که خودتان می‌دانید شرایط به چه گونه رقم می‌خورد، عهده دار مسئولیت می‌شوید؟

حسین مسافرآستانه: من در دوره‌های دیگر، دوره‌های به اصطلاح خوش تئاتر هم گاهی برای دبیری جشنواره و سایر مسئولیت‌ها پیشنهادهایی به من شد که نپذیرفتم زیرا می‌دانستم نبودن من لطمه‌ای به آن عرصه نخواهد زد و دوستانی هستند که مشتاق پذیرفتن مسئولیت هستند و کار زمین نمی‌ماند. من در دوره‌های ی مسئولیتی را در تئاتر پذیرفتم که برای آن مسئولیت علی‌الخصوص جشنواره سی و نهم تئاتر فجر احساس خطر کردم و بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم اشتیاقی از سوی دیگران برای پذیرفتن این مسئولیت وجود ندارد. به خوبی برایم روشن شد که در این شرایط کسی تمایلی برای پذیرفتن دبیری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ندارد و برای همین دبیری جشنواره را پذیرفتم. جریان جشنواره تئاتر فجر جریانی حیاتی برای تئاتر ایران است و من نیز هر جایی مسئولیتی را پذیرفتم برای خدمت به تئاتر بوده است چون معتقدم تئاتر متعادل کننده تربیت اجتماعی و افکار اجتماعی است و از افراط و تفریط فرهنگی جلوگیری می‌کند، تئاتر ارتقای آگاهی به همراه دارد. تمام عمرم را سعی کردم برای تئاتر کار کردن صرف کنم اما هر از گاهی که دیدم جریانی از تئاتر ممکن است به خطر بیفتد وارد عمل شدم چون احساس انجام وظیفه می‌کردم.