انتقاد آقای کارگردان از داوران جشنواره نگاه

حمید عرب کارگردان، بازیگر و طراح صحنه تئاتر درباره نمایش «دونه‌های انار» در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این نمایش برگرفته از داستان «یرما» اثر لورکا است. نویسنده این اثر سعی بر ایرانی کردن این نمایش داشته است و در یکی از روستا‌های ایران این اتفاق رقم می‌خورد.

وی درباره خلاصه‌ این نمایش اظهار کرد: فردی در کودکی مادر خود را از دست داده است و دچار کمبود‌هایی می‌شود. وی در سن جوانی با فردی به نام سهراب ازدواج می‌کند. در طول نمایش، مخاطب خطاها، سفر‌ها و شکست‌های سهراب در گذشته را تماشا می‌کند. در ادامه عشق واقعی سهراب که شهرزاد نام دارد، بعد از سپری کردن مشکلات و تحمل بیماری از دنیا می‌رود.

عرب با اشاره به حضور نمایش «دونه‌های انار» در جشنواره نگاه، درباره نحوه داوری نمایش‌ها گفت: برخی بازیگران این نمایش کار اولی هستند، اما دوره آموزشی قبل از اجرا را گذرانده اند؛ در این میان فضایی به نام جشنواره نگاه برای هنرجویان مهیا شد. از شیوه داوری این جشنواره راضی نیستم؛ چون تئاتر یک هنر زنده است و فیلم تئاتر برای هیچ هنرمندی خوشایند نیست. حضور داوران در سالن باعث دلگرمی گروه‌ها بود و عدم حضور آن‌ها فقط یک بهانه است. زیرا در جامعه جمعیت زیادی، هر روز در اتوبوس و مترو حضور دارند؛ فقط تئاتر مظلوم است و نباید تماشاگر داشته باشد. هیچ جلسه نقد و بررسی برگزار نشد چرا که این جلسات برای گروه‌های تازه کار ضروری بود تا ایرادات و نکات قوت خود را متوجه شوند.

این کارگردان تئاتر در پایان تصریح کرد: هر روز جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود، اما اتفاق خاصی نمی‌افتد. تاثیر گذاری جشنواره نگاه بر تئاترخیلی زیاد نیست، زیرا تئاتر با مخاطب زنده است و این یک اصل ساده هنری است. حتی امکان دیدن نمایش برای دیگر گروه‌های تئاتری هم وجود نداشت. جشنواره نگاه نیاز به زیر ساخت ها، تبلیغات، سالن مجهز و برنامه ریزی منسجم تری دارد و امیدوارم سال‌های آتی شاهد جشنواره‌ای پر قدرت‌تر باشم.