گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در بهمن ماه ۱۳۹۹

 ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

 

                                    تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

در گزارش بهمن ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

اکران نوروزی 1400 زیر سایه انتخابات/ طرح‌های تشویقی سازمان سینمایی جواب می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، اکران نوروزی تا پیش از دوران کرونا با اقبال خوبی از سوی صاحبان آثار مواجه می شد به گونه ای که شورای صنفی نمایش در انتخاب و چیدمان اکران دچار مشکل می شد. تلاش می شد تا هر پخش کننده تنها یک فیلم در اکران نوروزی به ثبت برساند و اگر دو فیلم از یک دفتر پخش متقاضی اکران نوروز بود حتما یک فیلم را به دلخواه باید حذف می کرد و به اکران دوم یا سوم عید موکول می کرد اما امروز شرایط متفاوت شده صاحبان آثار با توجه به کم رونقی سالن های سینما علاقه ای به اکران فیلمشان در نوروز 1400 نشان نمی دهند.

چند سالی است که تئاتر حال کسی را خوب نمی‌کند

کوروش زارعی بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت فعلی هنر تئاتر گفت: تئاتر باید رنگ و لعاب، ریتم و ضرب، جذابیت و موضوع داشته باشد و بتواند مخاطب را با خود همراه کند. متاسفانه چندسالی است که تئاتر ما جذاب نیست، ریتم ندارد، قصه ندارد و نمایش‌های ما روی هوا اجرا می‌شوند که این خیلی بد است.

پرده‌برداری محمود علوی از نام تولیدات سینمایی و تلویزیونی وزارت اطلاعات

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی دوشنبه شب در جریان گفت‌وگو با تلویزیون رسمی ایران علاوه بر اظهارات خبرساز دیگرش درباره مسائل مختلف امنیتی، به محصولات نمایشی تولید شده توسط این نهاد اشاره و برای نخستین بار به صورت رسمی نام آنها را اعلام کرد.داو تأیید کرد که فیلم‌های «روباه»، «ماجرای نیمروز»، «شبی که ماه کامل شد»، «سیانور»، «امکان مینا»، «شبی که ماه کامل شد»، «روز صفر» و سریال‌های «پازل»، «سارق روح»، «تعبیر وارونه یک رویا» و «خانه امن» محصول این نهاد امنیتی هستند.

بیانیه ساترا در واکنش به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات

ساترا در واکنش به اظهار بی‌اطلاعی وزیر ارتباطات نسبت به تخلفات ترافیک اپراتورهای همراه در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بیانیه ای صادر کرد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اعلام کرد، «پیرو اظهارنظر وزیر ارتباطات درباره ورود ساترا به محاسبه غیرقانونی هزینه ترافیک رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر توسط اپراتورهای همراه به اطلاع می‌رساند.

سند چشم‌انداز مداحی کشور تدوین می‌شود

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی طاهری رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور با اشاره به این که توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی از مهم‌ترین رسالت‌های مداحان و اهل منبر است، گفت: به منظور تحقق تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر رعایت اصول اسلامی و فرهنگ اسلامی در بین مداحان با همکاری اعضای خانه مداحان کشور سند چشم‌اندازی در دست تدوین است.

در پسا کرونا اجازه ندهیم چراغ تئاتر ها خاموش شود و سالن ها سوت و کور بماند!

امیر دلفانی هنرمند جوان سال‌ها است که در حوزه بازیگری و کارگردانی در تئاتر فعالیت می کند و موسس گروه تئاتری آریاگران صحنه است. این کارگردان در این خصوص که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه  بود بیان کرد: در جشنواره تئاتر فجر اهالی تئاتر دست به دست هم دادند و با حفظ پروتکل های بهداشتی نمایش را روی صحنه بردند و علاوه بر آن مردم و تماشاگران عزیز پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند، دست های خود را قبل از ورود ضد عفونی کردند و ماسک هایشان را لحظه ای از صورت خود برنداشتند خلاصه حواس ها به شدت جمع بود و با رعایت اصول بهداشتی نمایش را اجرا کردیم.

آیا واقعا گردشگری ایران سرحال است

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ تیر آخری بود که به صنعت گردشگری وارد شد. از سال ۹۸ با توجه به اتفاقات متعددی که از اول سال رخ داده بود، صنعت گردشگری روز به روز حال ناخوش تری را حس می‌کرد تا اینکه اسفند ماه کرونا کاملاً صنعت گردشگری نه تنها جهان بلکه ایران را تحت تأثیر قرار داد. از آن زمان تا کنون که نزدیک به یک سال می‌شود، همیشه متولیان وزارت بهداشت مردم را از سفر و دید و بازدید منع کردند.

شیرالی‌نژاد: ما تئاتری‌ها خوب شعار می‌دهیم اما کمتر به فکر کمک به یکدیگریم

ایرنا نوشت: کارگردان نمایش «مختلفیم» معتقد است: اهالی تئاتر دیگر مانند گذشته از یکدیگر حمایت نمی‌کنند و همین مساله برطرف کردن آسیب‌ها را سخت‌تر می کند در عین حال به جای یاری هم، اشکالات را بر گردن دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌اندازیم. آرمان شیرالی‌نژاد کارگردان نمایش «مختلفیم» درباره حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت: نزدیک یک سال است که برای اجرای این نمایش تمرین می کنیم. اجرای عموم هم از روز گذشته آغاز شده است. کار ما به شش زبان زنده دنیا اجرا می شود که در اصل برای جشنواره جهانی آماده شده بود ولی به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ریزی مان تغییر کرد. این نمایش قرار است در خرداد ماه سال آینده (۱۴۰۰) زیر نظر خانه اشتوتگارد آلمان در این کشور اجرا برود.

درهای موزه هنرهای معاصر بعد از ۲ سال باز شد

موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بیش از دو سال تعطیلی به منظور مرمت و بازسازی، در نهایت عصر روز پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با نمایش مجموعه آثار اهدایی زنده‌یاد منیژه میرعمادی، از هنرمندان معاصر ایران، به صورت رسمی افتتاح شد. به گزارش ایسنا، مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران عصر روز پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با حضور سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه) و مهمانانی از سفارت‌های خارجی در ایران، برگزار شد.

بین تئاتر و زندگی مرزی وجود ندارد/ تجربه اجرا در روزهای کرونایی

روزبه حسینی کارگردان نمایش «الف کاف شین» که روز گذشته در اولین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در تالار مولوی به صحنه رفت درباره علاقه‌اش به تئاتر به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که برای من بین تئاتر و زندگی مرزی وجود ندارد. وقتی اهل تئاتر باشی و کاری نکنی، مثل این است که زندگی‌ات را از دست داده‌ای.

 محمدرضا حسن‌بیگی بر اثر کرونا درگذشت

محمدرضا حسن‌بیگی، نوبیسنده و از اهالی مطبوعات روز چهارشنبه (اول بهمن ماه) و در سن ۶۹ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. محمدرضا حسن‌بیگی که از اهالی مطبوعات بود که فعالیت فرهنگی خود را در رادیو ادامه داد. او کار مطبوعات را در سال‌های قبل از انقلاب آغاز کرد و در دوران فعالیت مطبوعاتی با نشریاتی همچون «اطلاعات هفتگی»، «جوانان امروز»، «خانواده»، «اسرار»، «جوان امروز» و … همکاری داشت. او همچنین از شماره‌های نخستین مجله «خانواده» در این نشریه حضور داشت و تا پایان عمر  نیز این همکاری ادامه داشت.

داغی بر دل جامعۀ موسیقی اصفهان

حسین کیوان، آهنگساز، شاعر و نوازندۀ تنبک و سنتور، غروب روز گذشته به دلیل بیماری سرطان درگذشت. سعید مزدک، هنرمند باسابقۀ موسیقی اصفهان با اعلام این خبر به ایسنا گفت: اصل هنرمند بودن، بااخلاق بودن است و استاد کیوان این خصیصه را داشت. احترامی که این هنرمند برای جوانان قائل بود، او را به پدر دل‌سوختۀ جامعۀ موسیقی اصفهان بدل کرده بود.

عباس صفاری ناتمام ماند

شمس لنگرودی با روایتی از دوستی خود با عباس صفاری از ناتمام ماندن این هنرمند می‌گوید. او از این‌که صفاری تلاش می‌کرد موسیقی و هارمونی جدیدی در شعرش به وجود بیاورد و از ناتمام ماندن نقاشی‌هایی که تصمیم داشت برای‌شان نمایشگاه برگزار کند و نیز ترجمه شعرهای باستان ملل می‌گوید. آن سال‌ها که عباس صفاری در خلوت خود در آمریکا شعر می‌گفت، این شمس لنگرودی، شاعر و پژوهشگر ادبی بود که پس از آشنایی‌اش با این شاعر و مترجم پای شعرهایی را که از خلوت او می‌آمدند به رسانه‌های ایران باز کرد و شهرت او آغاز شد. حالا چند ساعتی می‌گذرد از این‌که عباس صفاری شعرها و نقاشی‌هایش را ناتمام رها کرده و رفته است؛ از کالیفرنیا خبر رسید که این شاعر، نویسنده، مترجم و هنرمند گرافیست در سن ۶۹سالگی و در پی ابتلا به کرونا در بیمارستانی در نزدیکی محل زندگی‌اش از دنیا رفته است.

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

هنر تئاتر در مملکت ما مرده است

فربد همدانی کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با گلایه از میزان حمایت مسئولین از تئاتر گفت: اینکه می‌گویند هنر نزد ایرانیان است و بس، دروغ است. اینکه می‌گویند هنر نزد ایرانیان است و بس، دروغ است. زیرا ما اصلا به هنر بها نمی‌دهیم. چرا اهالی هنر باید یک سال بیکار باشند؟ چرا باید استرس بسته شدن مجدد سالن‌های تئاتری را داشته باشند؟ چرا با هنر و فرهنگ قهریم؟ همه جای دنیا اگر تئاتر نباشد، فرهنگ هم نیست. تئاتر در مملکت ما مرده است و یکی از مشکلات بزرگمان، فقر فرهنگی است.

دغدغه های یک بازیگر/« با کرونای اندیشه چه کنیم؟!»

می‌دانید خطرناک‌تر از ویروس کرونا چیست، کرونای اندیشه چرا که ویروس کرونا را می‌توان با حفظ یکسری پروتکل‌های بهداشتی، تا حدودی کنترل کرد ولی با کرونای اندیشه چه کنیم که بدجوری تیشه به ریشه ما می‌زند. این جملات بخشی از سخنان امیر کربلایی‌زاده است. بازیگری که این روزها با بازی در نمایش «گرگاس‌ها یا روز بخیر آقای وزیر» روی صحنه … او از حیات لرزان تئاتر در دوران کرونا می‌گوید، دست همه مدافعان فرهنگ را می‌بوسد و از عقده‌گشایی‌هایی صحبت می‌کند که در هزار و یک ناکامی، ریشه دارد.

تشریح آخرین وضعیت محسن قاضی مرادی/ برای پیدا کردن دارو همه جا را زیرپا گذاشته‌ام

پایگاه خبری تئاتر: مهوش وقاری بازیگر سینما و تلویزیون درباره آخرین وضعیت همسر خود محسن قاضی مرادی بازیگر پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون که چند سالی است به بیماری پارکینسون مبتلا شده است، توضیح داد: متاسفم که دائما باید این موضوع را تکرار کنم اما بیماری ایشان پیشرفت کرده است و من با تمام توان از همسرم مراقبت می کنم چراکه دیگر از پس هیچ کاری برنمی آید و ماهیچه هایش تحلیل رفته است.

بیانیه ای در حمایت از تاتر

پرویز پرستویی با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «حمایت از تئاتر، حمایت از اندیشه» از هنرمندان و هنردوستان خواست از تئاتر حمایت کنند. به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایلنا، «پرویز پرستویی»، بازیگر شناخته شده تئاتر و سینمای کشور در بیانیه‌ای که با استفاده از هشتک «به تئاتر نیازمندیم» در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد از تمامی هنرمندان و هنردوستان خواست تا با انتشار پوستر نمایش‌های روی صحنه، و دیدن نمایش‌ها از تئاتر و هنرمندان آن که آسیب‌های جبران‌ناپذیر اپیدمی را تجربه کرده‌اند حمایت کنند.

واکنش خانواده «احمد محمود» به تخریب خانه‌ نویسنده

فرزند احمد محمود در واکنش به تخریب خانه‌ پدری این نویسنده فقید در اهواز می‌گوید: اگر قصد نگهداری این خانه بود، آن را نگه می‌داشتند. این خانه یادگار احمد محمود بود، یادگار «همسایه‌ها»، یادگار «زمین سوخته». به گزارش ایسنا، هر روز شهرهای‌مان خالی‌تر از نشانه‌های قدیمی و آشنا می‌شود؛ یک روز خبر می‌رسد خانه پدری فروغ فرخزاد  در تهران را می‌خواهند تخریب کنند، یک روز خانه مادری هوشنگ ابتهاج (ه.ا. سایه)  در رشت را خراب می‌کنند. خبرهایی از این دست بسیار است. حالا هم خانه پدری  احمد محمود  را در اهواز  تخریب کرده‌اند. کسی هم نگهداری و حفظ این خانه‌ها را بر عهده نمی‌گیرد. در این میان اما این میراث فرهنگی و ادبی و تاریخی این سرزمین است که در پاس‌کاری این سازمان و آن سازمان از بین می‌رود و نابود می‌شود.

انتقاد آقای کارگردان از داوران جشنواره نگاه

حمید عرب کارگردان، بازیگر و طراح صحنه تئاتر درباره نمایش «دونه‌های انار» در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این نمایش برگرفته از داستان «یرما» اثر لورکا است. نویسنده این اثر سعی بر ایرانی کردن این نمایش داشته است و در یکی از روستا‌های ایران این اتفاق رقم می‌خورد.

 اعتراض کارگردان شیشلیک به نتایج آرای مردمی جشنواره فیلم فجر

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین مهدویان کارگردان جوان سینما که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم شیشلیک حضور داشت، با انتشار یک پست در اینستاگرام نسبت به نتایج آرای مردمی در جشنواره اعتراض کرد

تاتر فجر جایی برای نون قرض دادن نیست ،،، مافیای تاتر خیابانی

تعدادی از فعالان حوزه تئاتر خیابانی درباره عملکرد بخش خیابانی این دوره از جشنواره تئاتر فجر و نحوه انتخاب هیات داوران و هیات انتخاب جشنواره گلایه‌هایی را مطرح کردند. گروه هنر: سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در شرایطی برگزار شد که هنرمندان تئاتر کشور یک سال کرونایی را با همه محدودیت‌ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی و فشار روانی که به آنها وارد شده بود پشت سر گذاشتند از این رو برپایی این رویداد هنری به نوعی می‌توانست امید به بقای تئاتر و رونق گرفتن فعالیت‌های این حوزه را در دل هنرمندان زنده کند. در شرایطی که تقریباً تئاتر کشور در شرایط نیمه تعطیل به سر می‌برد و هنرمندان حوزه‌های مختلف تئاتری سال سختی را پشت سر گذاشته بودند این جشنواره کورسوی امیدی برای هنرمندان بود و تا اندازه‌ای اندک نیز به معیشت آنها کمک کرد.

انتقاد از مهجور ماندن لباس اقوام ایرانی در طراحی مُد/ چرا طراحان لباس را جدی نمی‌گیریم؟

نورالدین کاظمی رئیس مرکز علمی کاربردی طراحی لباس، در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهجور ماندن لباس اقوام ایرانی در به کارگیری لباس‌های مد روز جامعه  اظهار کرد: متأسفانه در دانشگاه‌های ما سرفصل‌های این حوزه جامع و کامل نیست. در حالی که  همه جای دنیا بحث طراحی مد و لباس یکی از بزرگترین و پرسودترین حرفه‌ها و رشته‌ها به شمار می‌رود.

اعتراض منتقدان سینما به برگزاری جشنواره فجر

به گزارش خبرنگار برنا، جشنواره فیلم فجر همچنان منتقدانی جدی دارد که معتقدند با وجود اینکه جشنواره در حال برگزاری است بهتر است ادامه آن برای حفظ سلامتی عوامل سینما و اصحاب رسانه متوقف شود. با گذشت چند روز از برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیاری ابراز نگرانی کرده‌‌اند که برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در این وضعیت می‌تواند خطر شیوع ویروس کرونا در جامعه را نیز دو چندان کند.

حاشیه و جنجالی تازه از بهروز افخمی/ آقای فیلمساز ماسک‌تان کو؟

مهر نوشت: اظهارات شاذ و عجیب بهروز افخمی در حاشیه حضور در جشنواره فیلم فجر، چالش‌های کرونایی این رویداد سینمایی را وارد فاز تازه‌ای کرد. «نه تنها نفس برگزاری جشنواره بد نبوده بلکه اساساً تعطیل کردن سینمای ایران کار بسیار غلطی بوده است. تحمیل ماسک به مردم کار بسیار غلطی است. تعطیلی مدارس و تبدیل کردن بچه‌ها به زندانی در خانه‌ها کار غلطی است. این برنامه جهانی وحشت که احتمالاً با اهداف سیاسی در آمریکا و انگلیس طراحی شده، در ایران به‌گونه‌ای اجرا شده است که گویی کاسه داغ‌تر از آش شده‌ایم.» این اظهارات عجیب و شاذ بهروز افخمی، هرچند تازگی نداشت اما طرح صریح و مجدد آن، آن‌هم در حاشیه حضور در کاخ جشنواره فیلم فجر، بازتاب بسیاری در رسانه‌ها پیدا کرد.

پست اینستاگرامی الناز شاکردوست در اعتراض به کاندیدا نشدن هوتن شکیبا در جشنواره فجر

الناز شاکردوست با انتشار یک پست اینستاگرامی در صفحه شخصی خود نسبت به کاندیدا نشدن هوتن شکیبا در جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد و از تلاش‌های او در دو فیلم «ابلق»و «تی تی» قدردانی کرد.

انتقاد حمید منوچهری از کوتاه شدن نمایش های رادیویی

این بازیگر، دوبلور و گوینده پیشکسوت رادیو که از سال ۵۰ در رادیو فعالیت می کند، در گفت و گویی با ایسنا درباره کوتاه شدن مدت زمان نمایش های رادیویی اظهار کرد: ما همچنان با جریان پخش ۱۵ دقیقه ای مخالف بودیم و هنوز هستیم؛ چرا که نمایش ۱۵ دقیقه ای یا ۵ دقیقه ای وجود ندارد. نمایش یک ساعت یا حداقل باید نیم ساعت باشد در حالی که می بینیم گاهی اوقات به ۵ دقیقه یا ۱۰ دقیقه هم می رسد. در طول این سال ها شنیده ام نمایش باید نمایش باشد نه قطعات کوتاه. این قطعات کوتاه بیشتر شبیه به آیتم های کوتاه برنامه صبح جمعه شده است.

مهران احمدی: سینما من را دوست ندارد

مهران احمدی از کم لطفی سینما گله می‌کند و می‌گوید اگر در سریال‌های تلویزیونی حضور داشته باشم، بیشتر در ذهن مردم می‌مانم. مهران احمدی درباره حضورش در سریال‌های «پایتخت» و «آوای باران» که در حال حاضر هر شب از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود، معتقد است بازیگر باید در نقش‌های متفاوت ظاهر شود.

 بازداشت ها

بازداشت ۶ تن از مدیران یک کانال خبری در مازندران

رئیس پلیس فتا مازندران، از بازداشت ۶ شهروند در این استان که مدیریت یک کانال خبری را عهده دار بودند، خبر داد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبرگزاری فارس، بنا بر اعلام رئیس پلیس فتا مازندران، ۶ تن از مدیران یک کانال خبری، در غرب مازندران توسط نیروهای امنیتی این استان بازداشت شدند. به گفته سامع خورشاد، یکی از این شهروندان دستگیر شده از اعضای خانه مطبوعات مازندران است و مابقی فعالیت رسانه ای داشته اند. رئیس پلیس فتا مازندران با اشاره به اینکه احتمال افزایش بازداشت شدگان وجود دارد، دلیل بازداشت آنها را “همکاری با کانال های معاند” عنوان کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش از هویت افراد بازداشت شده و محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.

بازداشت تعدادی شهروند به دلیل انتشار تصاویری در فضای مجازی

فرمانده انتظامی شهرستان پردیس از شناسایی و بازداشت تعدادی شهروند در این شهرستان به دلیل آنچه که “انتشار تصاویر غیراخلاقی” در فضای مجازی خوانده است، خبر داد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، فرمانده انتظامی شهرستان پردیس از شناسایی و بازداشت تعدادی شهروند در این شهرستان خبر داد. بهزاد عبدیان مدعی شد: این افراد که اقدام به انتشار تصاویر غیر اخلاقی در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌کردند توسط پلیس سایبری شناسایی و تحویل مراجع قضائی شدند. در این گزارش به تعداد و هویت افراد بازداشت شده اشاره ای نشده است.

احضار آنیسا جعفری مهر و داریوش مرادی به دادسرای اسلام آباد غرب

آنیسا جعفری مهر و داریوش مرادی، فعالین فرهنگی اهل اسلام آباد غرب به صورت شفاهی به دادستانی دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان احضار شدند. از این شهروندان خواسته شده است تا روز پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه جهت ارائه آخرین دفاع در این شعبه حاضر شوند. این افراد پیشتر در تاریخ ۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و  در روزهای ۱۷ و ۱۹ آذرماه با تودیع قرار آزاد شدند.

بازداشت نیما قاسمی توسط نیروهای امنیتی در تهران

نیما قاسمی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت، اقدام به بازرسی منزل این شهروند کرده و شماری از وسایل شخصی او ازجمله، لپتاپ و دست نوشته‌های وی را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

بازداشت گرداننده یک صفحه مدلینگ لباس در گنبد کاووس

فرمانده انتظامی گنبد کاووس از بازداشت یک شهروند در این شهرستان به دلیل انتشار تصاویر مدلینگ لباس در فضای مجازی، خبر داد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یک شهروند در شهرستان گنبد کاووس بازداشت شد. بر اساس این گزارش، بازداشت این شهروند به دلیل انتشار تصاویر مدلینگ لباس در یک صفحه اینستاگرامی صورت گرفته است. محمود علی فر، فرمانده انتظامی گنبد کاووس محتوای این صفحه اینستاگرامی را “غیراخلاقی و مروج بی بند و باری” عنوان کرد و گفت: “گرداننده این صفحه با هماهنگی قضایی دستگیر شده است“. در این گزارش به هویت فرد بازداشت شده اشاره ای نشده است.

ممانعت از ساخت مستند آیت الله منتظری؛ تفتیش منزل مهدی نظری توسط نیروهای امنیتی

پس از انتشار اخباری مبنی بر تفتیش منازل و ضبط برخی لوازم شخصی مجتبی لطفی، از شاگردان آیت الله منتظری و عمادالدین باقی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، خانواده آیت الله منتظری روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه، طی بیانیه ای از تفتیش منزل مهدی نظری مستندساز، همزمان با تفتیش منازل دو شخص مذکور خبر دادند. در جریان تفتیش منازل سه تن از دست‌اندرکاران تهیه «مستند آیت‌الله منتظری»، نیروهای امنیتی کلیه لوازم الکترونیکی از جمله لپتاپ، کامپیوتر و تلفن های همراه را ضبط و با خود برده اند.

تفتیش منزل عمادالدین باقی توسط نیروهای امنیتی

نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل عمادالدین باقی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ضمن تفتیش منزل، کلیه لوازم الکترونیکی از جمله لپتاپ، تلفن های همراه و برخی دست نوشته های او را ضبط کرده و با خود بردند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۹ بهمن ماه ۹۹، مهدی محمودیان، روزنامه نگار از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی عمادالدین باقی توسط نیروهای امنیتی خبر داد. بر اساس یادداشتی که آقای محمودیان در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرده است: “نیروهای امنیتی به منزل عمادالدین باقی رفته و پس از بازرسی منزل، کلیه لوازم الکترونیکی از جمله لپتاپ، گوشی های تلفن همراه و برخی دست نوشته های وی را ضبط کرده و با خود برده اند”.

صدور و اجرای حکم

محکومیت فریبرز کلانتری به حبس، شلاق و جزای نقدی / سند

فریبرز کلانتری، روزنامه نگار توسط شعبه ۱۰۴۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدوسی به ۳ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی و عذرخواهی از شاکی محکوم شد. این پرونده با شکایت مهدی جهانگیری، برادر معاون رئیس جمهور و به دلیل انتشار مطالبی در خصوص فساد اقتصادی وی صورت گرفته است.

دادگاه مطبوعات؛ اعلام جرم علیه مدیر مسئول روزنامه ایران

امروز یکشنبه ۱۲ بهمن، مدیر مسئول روزنامه ایران از بابت اتهام «نشر مطالب خلاف واقع» توسط دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، امروز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه ۹۹، در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی دو پرونده سیاسی و مطبوعاتی مورد بررسی قرار گرفت. سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران اظهار داشت: “مدیر مسئول روزنامه ایران به اتهام نشر مطالب خلاف واقع مجرم دانسته شد”. احمد مومنی‌راد در تشریح پرونده اول گفت: “هیأت منصفه با اکثریت آرا مدیر مسئول روزنامه ایران را به اتهام نشر مطالب خلاف واقع مجرم دانست و با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف ندانست”.

علمی ، فرهنگی

دلایل آسیب پذیری خط و نگارش زبان فارسی در دوران کرونا

رضا حمیدی نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبی درگفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره غلط‌های املایی در فضای مجازی گفت: عصر اطلاعات، ارتباطات و تکنولوژی‌های نوین عصر تعالی، رشد و پیشرفت است. هرگونه پسرفت یا بازگشت به عقب در تضاد با این عصر قرار می‌گیرد.از این رو عصرارتباطات و تکنولوژی به مراتب بیشتر از عصرصنعت چاپ توانست مسیر توسعه فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را رقم بزند و تحولی جدید در جهان به وجود بیاورد.

تخریب کامل’ خانه پدری احمد محمود، نویسنده سرشناس ایرانی در اهواز

یک خبرنگار در ایران تصویری از “تخریب خانه” پدری احمد محمود، نویسنده سرشناس ایرانی منتشر کرد و در توییتی نوشت: “این آخرین تصویر از وضعیت خانه پدری احمد محمود در اهواز. خانه یکی از به نام ترین نویسنده‌های ایران.” ‌احمد محمود یکی از نویسندگان مطرح معاصر ایران است که ۱۸ سال پیش درگذشت. خانه پدری احمد محمود جایی که او کودکی و جوانی خود را در آن گذرانده بود در منطقه سی‌متری اهواز قرارداشت.

مراحل تولید فیلم‌های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به پایان رسید

به گزارش برنا، ابوالفضل عزیزی، جمیل عامل صادقی، فردین انصاری، یاسین رضوانی، جعفر صادقی، محمدحسین صفری، محمدعلی هاشم پور، رضا اکبریان، محمد عبدالمالکی و نواب محمودی، 10 فیلمساز منتخبی هستند که از میان 53 فیلمنامه متقاضی با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه السلام به ساخت 10 فیلم با محوریت موضوع سیره علمی و عملی امام رضا علیه‌السلام اقدام کرده‌اند.

کجا برای نجات طاق کسری پیشقدم شد؟

با درخواست وزارت فرهنگ عراق در اکتبر ۲۰۲۰ از «بنیاد الف» که نجاتِ بناهای تاریخی درگیرِ جنگ در سراسر دنیا را در اولویت برنامه‌اش قرار داده و اجابت این درخواست از سوی این نهاد بین‌المللی، نجاتِ طاق کسری از ویرانی‌ها به زودی آغاز می‌شود. به گزارش ایسنا، با وجود همه درخواست‌ها برای پیشگام شدن وزارتخانه میراث فرهنگی کشورمان در زمینه مطالعه، مرمت و نجات طاق کسری، اما سرانجام بنیاد «الف» در ژنو راه را برای مرمت طاق کسری باز کرد و در نخستین قدم اعلام کرده که ۷۰۰ هزار دلار برای مطالعه و نجات این بنای تاریخی هزینه می‌کند.

خطری که جشنواره تئاتر فجر را تهدید می کند!

پایگاه خبری تئاتر: این نمایشنامه نویس و کارگردان با تاکید بر اینکه نفی جشنواره تئاتر فجر، نادرست است، توضیح داد: برای این جشنواره هزینه‌های زیادی شده و به جای طرد کامل آن، باید با توجه به واقعیات این سال‌ها و خواسته‌های جامعه هنری و مخاطبان، به آسیب شناسی جدی دست بزنیم و با ارایه راهکار، به تدوین آیین‌نامه‌ای برای ادامه مسیر دست یابیم.

حال ناخوش کاروانسرای «شاه عباسی» – عباس آباد

کاروانسرای «شاه عباسی» عباس آباد در مرکز روستای عباس آباد از توابع شهرستان شاهرود قرار گرفته است. این اثر در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۶۶ با شماره ثبت ۱۷۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاروانسرای شاه عباسی در دوره صفویه احداث شده و در دوران قاجار مرمت اساسی شده است. این کاروانسرا یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. کاروانسرای صفوی عباس آباد یک کاروانسرای چهار ایوانی است که فرم پلان مستطیل شکل دارد. مساحت کاروانسرا بالغ بر ۸۵۰۰ متر مربع، دارای دو ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ظلع شرقی واقع گردیده و در وسط حیاط باراندازی جهت خرید و فروش و بارگیری کالاهای کاروانیان ساخته شده است و در پیرامون حیاط، اتاق ها، ایوان ها و سکوها و در پشت اتاق ها شترخان‌ها واقع شده‌اند. در مجموع می توان گفت که کاروانسرای صفوی عباس آباد نمونه کامل و دست نخورده ای از یک کاروانسرا در مسیر اصلی راه ابریشم مربوط به دوران صفوی است. در حال حاضر کاروانسرا به صورت بکر و متروک رها شده و فقط بخش هایی از آن بصورت جزئی مرمت شده است.

مرمت حمام تاریخی لارستان

مرمت حمام تاریخی خور لارستانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لارستان گفت: مرمت حمام تاریخی شهر خور با هزینه شورای اسلامی شهر و شهرداری آغاز شد. محمدابراهیم کیان افزود: این عملیات شامل مرمت سقف و گنبد است. حمام تاریخی شهر خور متعلق به دوره قاجاریه، از گچ و سنگ ساخته شده است و در سال  ۱۳۷۳ با شماره ۲۰۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کمبودها و محرومیتها

وضعیت سینما در دوران فراموشی و کرونا و قاچاق فیلم ها

پس از گذشت یکسال از شیوع بیماری کرونا هنوز هم فیلم‌ها و اکران‌ها با عدم مدیریت صحیح از سوی مسئولان فرهنگی رو به رو هستند و هر لحظه امکان اکران نامناسب و یا قاچاق سایر فیلم‌ها همچون شنای پروانه هست. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- فاطمه قربانی رضوان؛ با شیوع بیماری کرونا رکودی شدید هنر‌های نمایشی از جمله سینما را دربرگرفت و سرنوشتی نامعلوم را گریبان گیر اکران‌ها کرد. فیلم سینمایی «شنای پروانه» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درخشید و برای فروردین سال ۹۹ در چرخه اکران نوروزی قرار گرفت با شیوع این بیماری و تعطیلی سینما‌ها و عدم حضور مخاطبان به اکران خود پایان داد. فیلمی که به گفته منتقدان می‌توانست در جایگاه یک فیلم درخشان از کارگردانی کار اولی بسیار مورد توجه قرار گیرد و رکود سینما را بشکند، اما متاسفانه سرنوشتی شوم گریبان گیرش شد.

یکسال خاموشی در سینما

پس از گذشت یکسال از شیوع بیماری کرونا هنوز هم فیلم‌ها و اکران‌ها با عدم مدیریت صحیح از سوی مسئولان فرهنگی رو به رو هستند و هر لحظه امکان اکران نامناسب و یا قاچاق سایر فیلم‌ها همچون شنای پروانه هست. در این شرایط مهم‌ترین جایگزین و راهکار سینماگران برای بازگشت فیلم‌ها به فروش، اکران آنلاین بود. تصمیم که ابتدا با شک و تردید و امکان عدم پذیرش آن از سوی فیلمسازان همراه بود. اما با فروش خوب فیلم‌ها به شکل اکران آنلاین تعداد قابل‌توجهی فیلم دیگر هم اکران آنلاین را برای نمایش خود انتخاب کنند.

گزارشی از آخرین وضعیت کیوان صمیمی در زندان اوین

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر محبوس در زندان اوین از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم شده است. شورای انضباطی زندان اوین به بهانه انتشار مطالبی از آقای صمیمی در خصوص جنبش‌های اجتماعی در کانال تلگرامی وی کارت تلفن او را مسدود کرده است. کیوان صمیمی از تاریخ ۱۷ آذرماه امسال دوران محکومیت ۳ ساله خود را در این زندان سپری می‌کند.

خط قرمز های حوزه ی هنری

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری ضمن پاسخ به برخی از انتقادات وارده به مجموعه تحت مدیریت خود، دستاوردها و برنامه‌های آینده این مجموعه را تشریح کرد. خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: میلاد عرفان‌پور شاعر شناخته‌شده و مدیر جوان این روزهای یکی از مراکز مهم و تأثیرگذار در حوزه موسیقی است. مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که در بخش اول گفتگوی مشروح خود با خبرگزاری مهر به تشریح و تبیین خط مشی مدیریتی این مرکز بر اساس کلید واژه «گفتمان انقلاب اسلامی» پرداخت، در بخش دوم و پایانی این مصاحبه دستاوردهای مرکز در حوزه‌های مختلف موسیقی طی دوره حضور خود را تشریح کرد.

رد درخواست اعاده دادرسی علیرضا علینژاد در دیوان عالی کشور

شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی علیرضا علینژاد زندانی سیاسی را رد کرد. سعید دهقان، وکیل مدافع آقای علینژاد با اشاره به سرعت رد شدن درخواست اعاده دادرسی پرونده های حقوق بشری در دیوان عالی کشور گفته است “خیلی نادر است که در یک پرونده، برادری به دلیل ارتباط با خواهرش و یا عملکرد او محاکمه و محکوم شود!”

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت رضا طالشیان جلودارزاده در زندان تهران بزرگ

رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار محبوس در زندان تهران بزرگ امروز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه علیرغم بروز تشنج تاکنون از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. آقای طالشیان اوایل بهمن‌ماه امسال جهت تحمل دوران محکومیت ۳ ساله خود بازداشت شد. گفته می‌شود در نتیجه این حمله عصبی بینایی یکی از چشمان وی با مشکل جدی مواجه شده است.

الزام به پوشیدن لباس زندان؛ بهانه تراشی و جلوگیری از اعزام کیوان باژن به بیمارستان

کیوان باژن، عضو کانون نویسندگان ایران محبوس در زندان اوین با کارشکنی و بهانه تراشی مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است. جلوگیری از اعزام آقای باژن به بیمارستان به بهانه نپوشیدن لباس زندان در زمان انتقال صورت گرفته است.

زندگی را از «تئاتر» محروم نکنیم/ امروز «تئاتر خصوصی» یک شوخی است!

خبرگزاری مهر -گروه هنر-فریبرز دارایی؛ سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر هم همچون دوره‌های گذشته خود فعالیت خود را در دهه فجر آغاز کرد ولی این بار وضعیت متفاوت از قبل است؛ شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به دلیل محدودیت‌های اعمال شده، سال سختی را برای تئاتر و هنرمندان تئاتر رقم زد.

سوء استفاده دلالانِ بازار سیاه بلیت‌های فیلم فجر از قوانین فروش آشفته جشنواره

بلیت‌های جشنواره فیلم فجر امسال در سایت‌های خرید و فروش آنلاین با قیمت‌های هنگفتی تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عدم نظارت بر فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر و مشکلات ناشی از آن هر ساله داستان‌های عجیب و غریبی دارد. عموماً این موضوع البته ناظر بر بلیت‌های اختتامیه است که مبالغ بسیار بالایی را در بازار  سیاه دارد اما امسال بلیت‌های جشنواره فیلم فجر نیز از این آفت در امان نمانده و باعث شده است تا بلیت‌های جشنواره امسال تا 260 هزار تومان نیز به فروش برسد.

یک معضل در سینمای ایران؛ امان از این همه سرقت و سکوت

امان از این همه سرقت و سکوت«درست است که ایران به قانون کپی رایت نپیوسته اما آیا در داخل کشور هم قرار است آثار یکدیگر را تکه تکه کنیم؟ آیا قرار است کارهای همدیگر را بدزدیم؟ آیا باید در مقابل این سرقت‌ها سکوت کنیم؟»به گزارش ایسنا، مسئله کپی و سرقت آثار مستند و سینمایی و پخش آن‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای داستانی قدیمی است که پس از شروع اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی در سامانه‌های نمایش درخواستی از ابتدای امسال ابعاد تازه‌تری پیدا کرد و نیاز به رسیدگی این مشکل جدی‌تر شده است. اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن و متعهد به اجرای قانون مالکیت آثار نیست، اما هر روز که می‌گذرد این ماجرا شکل‌ دیگری پیدا می‌کند و تلاش کپی‌کارها و سارقان، از پخش بدون مجوز آثار سینمایی به استفاده و تولید آثاری جدید و نیز کپی محتواهای تولید شده – بویژه در قالب متن – رسیده است.

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

دلایل توقف یک فستیوال موسیقی به‌دنبال مصاحبه معاون وزیر بهداشت

یکی از تهیه‌کنندگان موسیقی با اشاره به توضیحات چند روز گذشته معاون کل وزیر بهداشت مبنی‌بر عدم صدور مجوز برگزاری کنسرت در شهرهای وضعیت زرد و سفید توضیحاتی را درباره یک رویداد لغوشده داد. محمد حسین توتونچیان یکی از تهیه کنندگان حوزه موسیقی که قرار بود از روز ۱۸ تا ۲۴ بهمن ماه امسال به احترام کادر درمان کشور دومین فستیوال موسیقی «ققنوس» را در تهران برگزار کند، پس از اظهارات ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درباره عدم صدور مجوز برای برگزارش کنسرت‌ها در شهرهای با وضعیت زرد، به خبرنگار مهر گفت: بعد از فروکش کردن نسبی شیوع بیماری کووید ۱۹ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلساتی را با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار کرد که طی آن توافق شد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌های اجرای کنسرت این مجوز را داشته باشند که در اوضاع کنونی میزبان اجراهای زنده موسیقی باشند. با این توافق بود که جناب اله یاری در مقام مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد جلساتی را با کنسرت‌گذارها، تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار موسیقایی برگزار و بلافاصله نیز نشست‌هایی را با سالن دارها تشکیل داد که این همکاری سریع‌تر و بهتر به سرانجام برسد.

جشنوارهٔ روتردام؛ از اعدام‌های ایران تا مفهوم انتقام

پنجاهمین دوره جشنواره جهانی فیلم روتردام در هلند که یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های اروپا محسوب می‌شود، در حال برگزاری است اما به‌ناچار به‌شکل آنلاین. اولین دورهٔ کار مدیر تازهٔ این جشنواره، ونجا کالاجرکیچ، مصادف شده با شیوع کرونا و تعطیلی گستردهٔ جشنواره‌های سینمایی. در نتیجه، جشنواره روتردام که هر سال میزبان صدها مهمان از سراسر جهان بود، امسال فیلم‌ها را تنها به‌شکل آنلاین نمایش می‌دهد، آن هم تنها در خاک هلند، به این دلیل که کپی‌رایت فیلم‌ها اجازهٔ نمایش آن‌ها در همهٔ جهان را به جشنواره نمی‌دهد.

روایت یک پولشویی گسترده در تئاتر شهر

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نمایش، گروه اجرایی نمایش «گرگاس ها یا روز به خیر آقای وزیر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی در آستانه اجرای عمومی این اثر، از پوستر نمایش با طراحی رها خوب زاده رونمایی کرد. این نمایش از روز پنجشنبه نهم بهمن ساعت ۱۸ با مدت زمان ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه و قیمت بلیت 60 هزار تومان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌شود . پیش فروش این نمایش از امروز 1 بهمن ماه در سایت تیوال آغاز شد. «گرگاس ها یا روز به خیر آقای وزیر» که جدیدترین تولید  گروه نمایش «شایا» است، داستان مردی است که برای منسب وزارت دارایی انتخاب می‌شود. او می‌داند بسیاری‌ از مسئولان و سازمان‌ها در فساد، اختلاس و پولشویی گسترده‌ کشور دست دارند. پس اعلام می‌کند که بی‌هیچ ملاحظه‌ای قصد پاک‌سازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی می‌کنند او را از خواسته و هدف‌ش دور کنند، اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنی‌هایی که در طول مبارزه مواجه می‌شود، در می‌یابد ریشه‌ی این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمی‌گردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیس‌جمهور دریافت کرده همه را غافل‌گیر می‌کند.

مطبوعات

کسب اعتبار ناشران سودجو با انتشار کتاب شاعران مطرح

کامران شرفشاهی، مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سود جویی‌های برخی ناشران تخصصی ادبیات در بازار نشر گفت: در سال‌های اخیر برخی اشخاص با رویکرد ناشر تخصصی شعر تلاش کردند، برای خود از این رهگذر تشخص و اعتبار کسب کنند.

سارا عمر؛ داستان دختران مو مشکی با طره سفید

«من تابوها را با نوشتن و حرف زدن از چیزهایی که قرار است درباره آنها ساکت باشیم و حرف زدن درباره‌شان خطر زیادی دارد، می‌شکنم. اگر من این کار را انجام ندهم، چه کسی انجام خواهد داد؟»سارا عمر، نویسنده دانمارکی کردتبار، از نسل جدید نویسندگان نسل دوم کرد در اروپاست که در نوشته‌ها و گفته‌هایش از موضوعاتی سخن می‌گوید که هم برای اروپایی‌ها جالب است و هم برای مهاجران؛ اروپایی‌ها تا بدانند چه کسانی در کنارشان زندگی می‌کنند و مهاجران تا خود را در آن ببینند.

آژیر خطر نهایی برای روزنامه ها به صدا درآمد/نامه وزیر ارشاد به جهانگیری

حذف آگهی‌های دولتی از مطبوعات در شرایطی که روزنامه ها این روزها به سختی ادامه حیات می دهند، موضوعی است که «نگرانی جدی و گسترده‌ای را در میان اصحاب مطبوعات و رسانه» ایجاد کرده است. وزیر ارشاد هم با جانبداری از اهالی رسانه، در نامه ای به معاون اول رییس جمهور این اقدام را به منزله «زنگ خطر نهایی برای مطبوعات کشور» قلمداد کرده و خواستار آن شده است که «این مصوبه با قید فوریت و خارج از نوبت در دستور کار هیات دولت قرار گیرد».

«سورة الغراب»؛ کلاغ‌ها و انقلاب ایران

«سورة الغراب» عنوان رمانی است از محمود مسعودی که اول بار در جُنگ «زمان نو» در سال ۱۹۸۸ در پاریس به چاپ رسید و بعدتر به شکل کتابی مجزا در سال ۱۹۹۹ توسط نشر باران در سوئد. این نویسندۀ گوشه‌گیر و بدون هیاهو در سال ۲۰۰۹ تمامی آثار خود از جمله همین کتاب را بر روی اینترنت منتشر کرد.

برگزاری جلسه بازپرسی یاسین قاسمی بجد در دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان

جلسه بازپرسی یاسین قاسمی بجد، نویسنده و مترجم ساکن قشم روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان برگزار شد. آقای قاسمی همراه با وکیل مدافع خود در این جلسه حاضر شده و پس از دفاع از اتهامات انتسابی با تودیع قرار آزاد شد.

غلط‌های املایی در فضای مجازی، برنامه ریزی شده هستند

ناصر پروانی، شاعر و نویسنده در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره غلط‌های املایی رایج در فضای مجازی گفت: غلط‌های املایی در فضای مجازی به دو قسمت تقسیم می‌شود. دسته‌ای از آن‌ها ناآگاهانه در فضای مجازی رخ می‌دهد. این دسته از غلط‌های املایی روی زبان فارسی تاثیر زیادی نمی گذارد. قسمتی از آن‌ها برنامه ریزی شده در فضای مجازی رخ می‌دهد که تاثیر زیادی روی زبان فارسی می‌گذارد.

ممانعت از ادامه فعالیت انتشارات ماهیدشت با فشار اداره اطلاعات کرمانشاه

مجوز انتشارات ماهیدشت با اعمال فشار اداره اطلاعات کرمانشاه لغو شد. لغو مجوز این نشریه در پی ممانعت کیومرث امیری، مدیر مسئول این نشر از حضور در اداره اطلاعات صورت گرفته است. احضار آقای امیری به اداره اطلاعات، در جریان اعمال فشار نامتعارف و غیرقانونی این نهاد امنیتی در روند تمدید مجوز انتشارات صورت گرفته بود.

هنرمندان زندانی

یاشار سلطانی روزنامه نگار، به ۱۳ ماه حبس محکوم شد

یاشار سلطانی، روزنامه نگار و مدیرمسئول سایت معماری نیوز با شکایت محمدباقر قالیباف به دلیل انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود به تحمل ۱۳ ماه و یک روز حبس محکوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبر آنلاین، علی اصغر قهرمانی وکیل محمدباقر قالیباف درباره نتیجه شکایت موکلش از یاشار سلطانی به دلیل نشر اکاذیب گفت: “جلسه رسیدگی دادگاه در آذرماه امسال تشکیل و دو طرف دفاعیات خود را ارائه دادند”. وی ادامه داد: “با توجه به دو فقره شکوائیه تقدیمی اینجانب، مندرجات پرونده، کیفرخواست صادره از دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، پرینت مطالب منتشر شده توسط یاشار سلطانی در فضای مجازی و دفاعیات غیر موثر او و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده، دادگاه بدوی وقوع بزه و انتساب آن به متهم را محرز و مسلم تشخیص داده است”.

علیرضا نوری جهت تحمل حبس به زندان همدان منتقل شد

امروز پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه، علیرضا نوری، شاعر، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران توسط پلیس اطلاعات و امنیت همدان در منزل شخصی خود بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان همدان منتقل شد. وی در خردادماه ۹۶ توسط دادگاه کیفری دو همدان به دو سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شده بود.

تورج امینی، ‌پژوهشگر و نویسنده بهائی جهت تحمل حبس به زندان مرکزی کرج منتقل شد

تورج امینی، پژوهشگر و نویسنده بهائی روز جمعه ۱۰ بهمن‌ماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب کرج بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان مرکزی کرج منتقل شد. منزل آقای امینی تابستان سال گذشته مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و در جریان آن ماموران تعدادی از لوازم شخصی وی ازجمله کتاب‌ها، یادداشت‌ها و لپ‌تاپ شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند. آقای امینی نهایتا توسط دادگاه انقلاب کرج به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شد که این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۶ ماه زندان تقلیل یافت.

محکومیت 5 ساله برای نوشین جعفری

پایگاه خبری تئاتر: نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار که ۱۲ مرداد ۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، به پنج سال زندان محکوم شد. از این پنج سال چهار سال آن قابل اجرا است. نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر در ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ توسط ضابطان قضایی بازداشت شد. “شنیده‌ها و اخبار غیررسمی حاکیست او در یک مهمانی در محله ولنجک دستگیر شد. مهمانی خاصی که برخی عوامل سفارت انگلستان و چند تن از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون در آن حضور داشته‌اند.”

نازی اسکوئی جهت تحمل حبس راهی زندان شد

نازی اسکوئی، مدیر مسئول انتشارات “نشر دیگر” جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان شد. خانم اسکوئی و همسر وی علی اکبر امینی، در سال ۹۱، هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی فارسی، نازی اسکوئی، مدیر مسئول انتشارات “نشر دیگر” جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان شد. خانم اسکوئی، مدیر مسئول انتشارات “نشر دیگر”، و همسر او علی اکبر امینی مدیر اجرایی این انتشارات، در سال ۱۳۹۱، از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیت کشور” و “همکاری و عضویت در کانون نویسندگان ایران”، هر یک به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

با پایان بازجویی‌ ها؛ مصطفی ایلخانی زاده به زندان بوکان منتقل شد

مصطفی ایلخانی زاده، نویسنده و مدیر مسئول موسسه فرهنگی آموزشی ادب در بوکان با پایان بازجویی ها به زندان این شهرستان منتقل شد. آقای ایلخانی زاده روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، مصطفی ایلخانی زاده نویسنده و مدیر مسئول موسسه فرهنگی و آموزشی ادب، با اتمام مراحل بازجویی به بند قرنطینه زندان بوکان منتقل شد. آقای ایلخانی زاده، روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه ۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی به دفتر کار و منزل شخصی این شهروند رفته و ضمن تفتیش این مکان‌ها، برخی لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و کامپیوتر او را ضبط کرده و با خود بردند.

آزادی زندانیان مطبوعاتی 

صبا آذرپیک، روزنامه نگار آزاد شد

صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار امروز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با تودیع قرار کفالت آزاد شد. خانم آذرپیک روز گذشته پس از حضور در پلیس فتا و انتقال به دادسرای جرایم رایانه‌ای بازداشت شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار با تودیع قرار کفالت آزاد شد. خانم آذرپیک روز گذشته پس از حضور در پلیس فتا و انتقال به دادسرای جرایم رایانه‌ای بازداشت شد. وی پیشتر به صورت تلفنی به این نهاد احضار و بازداشت شده بود.

آرزو مصطفایی از بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان آزاد شد

آرزو مصطفایی، شهروند ۱۷ ساله اهل مریوان روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه با اخذ تعهد کتبی از بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان آزاد شد. خانم مصطفایی طی هفته گذشته به اداره اطلاعات مریوان احضار شد و روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه پس از حضور در ساختمان این نهاد امنیتی بازداشت شده بود.

مصطفی ایلخانی زاده از زندان بوکان آزاد شد

امروز پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه، مصطفی ایلخانی زاده، نویسنده و مدیر مسئول موسسه فرهنگی آموزشی ادب در بوکان، با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهر آزاد شد. آقای ایلخانی زاده اوایل بهمن‌ماه بازداشت و پس از مدتی به زندان بوکان منتقل شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، امروز ۳۰ بهمن ۹۹، مصطفی ایلخانی زاده نویسنده بازداشتی، از زندان بوکان آزاد شد.

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران