جنبه هنری آثار در حد انتظار نبود/ مداخله مستقیم چند تن از مسئولان، داوری را خدشه دار کرد

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی طاهری متولد ۱۳۳۵ تهران، دارای مدرک درجه یک فرهنگ و هنر، دارنده نشان عالی هنر‌های تجسمی کشور، ریاست موزه هنر‌های معاصر تهران و همچنین دبیر کل نخستین جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی کشور است که ده‌ها نمایشگاه نقاشی انفرادی و جمعی در داخل و خارج از کشور در کارنامه او ثبت شده و به عنوان هنرمند برگزیده هشت سال دفاع مقدس، دستخط زرین حضرت امام و مدال طلای دفاع مقدس را دریافت کرده است.

او که از موسسان دانشکده هنر شاهد است و در سال ۱۳۸۴، ارجنامه هنرمند برگزیده را از ریاست جمهوری وقت دریافت کرده است، عضو شورای داوران رشته نقاشی سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بود که درباره داوری در این دوره به خبرنگار ما گفت: ماحصل تلاش شرکت کنندگان واقعا قابل تقدیر بود و باید این عزیزان مورد حمایت بیشتر قرار گیرند که شرایط هنرآفرینی و خلاقیت بیشتر برای آن‌ها فراهم شود. یقینا آثار آن‌ها قابلیت ارتقاء به سطحی بالاتر و هم تراز با فرهنگ و هنر معاصر ایران زمین را دارند.

وی در خصوص معیار‌های داوری توضیح داد: به طور کلی بخش اصلی نظر داوران روی نوآوری و خلاقیت متمرکز بود. از آنجایی که هنرمندان یکسال فرصت دارند تا آخرین د‌ستاورد و تجربه‌های هنری خود را باتوجه به هنر روز جهانی و هویت‌های بصری هنر معاصر ایران ارائه کنند، به همین دلیل انتظار داریم که نمونه‌هایی از این دست در آثار دیده شود.

طاهری افزود: در این صورت، بحث توجه به هنر روز دنیا و نگاه به سنت‌ها و عناصر بصری در هویت تصویری ملی ایران ایجاد می‌شود که از فاکتور‌های داوری ما بود. همانطور که عرض کردم خلاقیت و نوآوری هم به عنوان دستاورد یکساله یک هنرمند قابل توجه و تامل است. در قضاوت مرحله آخر، مهم است که هنرمند معیار‌های اصلی بر ارائه یک اثر هنری که همان روابط میان عناصر بصری است، لحاظ کرده باشد. یعنی الفبا و نیرو‌های تصویری که بخشی به مبانی اصلی هنر‌های تجسمی مانند کمپوزیسیون و هارمونی و نظایر آن مرتبط می‌شود را رعایت کرده باشد. همچنین رابطه صورت و معنی و نیز چگونگی بکار گیری عناصر تصویری جهت ایجاد یک ساختار منسجم، از دیگر فاکتور‌های مهم به شمار میرود.

مدیر کارگروه نقاشی حوزه هنری اظهار کرد: مسئله بعدی انتقال حس هنرمند در این عناصر سازمان یافته در یک ساختار منسجم است. اینکه بتواند رابطه بین صورت و معنا را به مخاطب منتقل کند. نکته دیگر این است که یک اثر هنری می‌بایست در نگاه اول، مخاطب را جذب کند و هنرمند بعد از این مرحله به سمت مابقی مسائل میرود. در بخش معنا هم هنرمند باید بتواند آنچه که مدنظرش بوده حال چه حس است و چه مفهوم، از طریق الفبای تصویری و عناصر بصری به بیننده تفهیم کند؛ بنابراین بحث موضوع، معنا، محتوا و مفهوم در ارزیابی نهایی مدنظر قرار می‌گیرد.