اکران آنلاین را با شکست مواجه کردند تا محدوده اکران در سالن‌ها باقی بماند

علیرضا داوودنژاد کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و در این یک سال مدیریت سینما چه دولتی و چه صنفی به شکل دردناکی ناکارآمد و ضعیف عمل کردند. سینمای ما یک سال را در رکود کامل پشت سر گذاشت و در حالیکه پیش‌تر تعداد زیادی فیلم در صف اکران بودند پس از پایان سال 99 این تعداد دو برابر شده و این در حالی است که هیچ فکری برای رهایی از این وضعیت که بن بستی در نمایش فیلم هاست نشده و کماکان نمی‌شود؛ اگر اوضاع بر همین منوال پیش برود قطعاً سال 1400 به مراتب سال سخت‌تری برای سینمای ایران خواهد بود.

داوودنژاد تصریح کرد: طرح اکران آنلاین با وجود پتانسیل خوبی که داشت در کشور ما به یک طرح شکست خورده تبدیل شد چرا که به دنبال شکست دادن آن بودند. متأسفانه جریانی در سینمای ما وجود دارد که در برابر اتفاقات خوب برای جریان تولید و نمایش موفق فیلم های داخلی می‌ایستد و این جریان در برابر موفقیت طرح اکران آنلاین هم ایستاد تا فیلم‌ها برای اکران در سینماها در صف بمانند و زمان بازگشایی سینماها شاهد رقابتی گلادیاتوری بین صاحبان آثار باشیم تا سالن‌ها بتوانند حداکثر امتیاز را در دست داشته و برنامه اکران سینمای ایران را دربست در اختیار بگیرند.

او افزود: با این وضعیت، هر زمان که شاهد بازگشایی سالن‌های سینما باشیم، سینماها به دلیل تعداد زیاد فیلم‌هایی که در صف اکران هستند به قدرتی می‌رسند که می‌توانند به راحتی برای فیلم‌ها تصمیم‌گیری کنند و هر فیلمی را در هر زمانی، به هر اندازه که دلشان می‌خواهد اکران کرده و بعد از پرده سینما پایین کشیده و سراغ فیلم بعدی بروند. در واقع برای رسیدن به این آرزو است که تلاش شد اکران آنلاین در سینمای ایران موفق نباشد و با شکست روبرو شود. به این ترتیب در پسا کرونا با جریانی از یک فیلم سوزی گسترده مواجه خواهیم شد.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: در زمانی نه چندان دور وزارت ارشاد برای اعمال قدرت و جهت‌دهی سینمای ایران ابزارهای بیشتری داشت، ابزار و وسایل مختلف برای تولید آثار، مواد خام و… از جمله ابزارهای در اختیار وزارت ارشاد بودند که انحصار آن‌ها به این وزارتخانه قدرت می‌داد و در واقع از ابزارهای قدرت به حساب می‌آمدند اما امروز وزارت ارشاد بیشترین قدرت خود را از سالن‌ها می‌گیرد و تنها همین ابزار برایش باقی مانده است؛ پس تلاش می‌کند تا این ابزار را هم به واسطه تغییر شرایط از دست ندهد. یکی از اصلی‌ترین تهدیدها برای از دست رفتن این قدرت اکران آنلاین به حساب می‌آید که به همین دلیل متأسفانه مدیریت سینمای کشور در برابر آن ایستاده و سعی دارد همچنان امکان نمایش آثار سینمایی در محدوده اکران بر پرده سینماها باقی بماند.