لطفا به کتاب‌فروشی‌ها سر بزنید

محمد تنگستانی
هرهفته در این بلاگ تعدادی از کتاب‌های منتشر شده را به شما معرفی می‌کنیم و شما هم اگر گذرتان به کتابفروشی‌ها افتاد این‌کتاب‌ها را ورق بزنید. در دهه‌های گذشته بازار نشر و کتاب در ایران نوسانات زیادی داشته است. علاوه برمشکلات سانسور کتاب‌‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از علت‌ها این نوسانات و یا کم بودن سرانه مطالعه در جامعه، بی‌اعتمادی خوانندگان به آثار تألیفی و ترجمه‌شده است. سرانه کتابخوانی در دهه‌های گذشته در ایران سقوط کرده و بازار کتاب از رونق افتاده است در حال حاضر میانگین تیراژ کتاب‌های منتشر شده در ایران سیصد تا پانصد نسخه‌است. فقط کتاب‌های درسی و کمک‌درسی هستند که به خوبی فروش می‌روند. معرفی کتاب‌ها در «ادبیات و شما» به معنی تایید کتاب‌ها از لحاظ محتوی، نیست. برای این هفته کتاب‌های «فیروزه و فرهنگ»، نمایشنامه «شاهرزاده و اژدها» نوشته رضا دانشور، رمان «غریبه برمی‌گردی؟» با ترجمه فرهاد شیرزادی،  کتاب «پرندگان و آسمان» نوشته فریده فرجام، کتاب «بیا با جغدها درباره دیابت تحقیق کنیم» با ترجمه پیمان خاکسار و رمان «شهرزاد سکوت» اثر مختار پاکی را برای شما انتخاب کرده‌ایم. 

فرستنده : آقای علی تبریزی

کتاب «فیروزه و فرهنگ» نوشته «عمران گاراژیان» و «فرزانه لطفی‌قرایی» منتشر شد. 
این اثر را انتشارات حکمت کلمه منتشر کرده است و به جایگاه سنگ «فیروزه» در فرهنگ ایران و فرهنگ‌ کشورهای دیگر می‌پردازد. در این کتاب تاریخچه و تأثیر سنگ فیروزه در چند دوره‌ تاریخی مانند دوران باستان و سلسله‌های صفویه و قاجار بررسی می‌شود. همچنین معادن فیروزه، انواع آن و برخی اسناد تاریخی موجود درباره‌ی سنگ فیروزه معرفی می‌شوند.
«فیروزه و فرهنگ» دومین کتابی است که نشر نوپای حکمت کلمه به چاپ رسانده است. این مؤسسه انتشاراتی به مدیریت فریاد ناصری شاعر و منتقد ادبیات از مهر ماه سال گذشته فعالیت خود را در تهران آغاز کرده است.

نمایشنامه «شاهرزاده و اژدها» به چاپ رسید. 
این اثر «رضا دانشور» را انتشارات «آوانوشت»  منتشر کرده و روایتی‌ست ‌اسطوره‌ای از زندگی شاهزاده‌ای که پدرش به دست اژدهایی کشته شده است.
شاهزاده پس از ازدواج با دختر وزیر، ماموریت پیدا می‌کند که انتقام شاه شهید را از اژدها بگیرد. رضا دانشور نویسنده رمان« خسرو خوبان» درباره جنگ ایران و عراق است که یکی از مهم‌ترین رمان‌های ادبیات مهاجرت به زبان فارسی به شمار می‌رود. از دیگر آثار «رضا دانشور» می‌توان به «عاشورا، عاشورا»، «محبوبه و آل» و«مسافر هیچ کجا» اشاره کرد. این نویسنده زاده مشهد در سن ۶۸ سالگی بر اثر سرطان ریه در بیمارستان آلبر شانویه (Albert-Chenevier) پاریس در گذشت.

رمان «غریبه برمی‌گردی؟» منتشر می‌شود. 
این رمان نوشته‌ی جان ای. ریچمن (John E. Richman) نویسنده آمریکایی است و انتشارات آموت آن را با ترجمه فرشاد شیرزادی در ماه‌‌های آینده به چاپ خواهد رساند.
این اثر سرگذشت مرد جوانی را در قرن نوزدهم میلادی روایت می‌کند که از شمال امریکا به منطقه‌ تگزاس مهاجرت می‌کند تا زندگی تازه‌ای از سر بگیرد. او در مزرعه بزرگی شروع به کار می‌کند و با دختر جذابی به نام «آن»  آشنا می‌شود. رمان «غریبه برمی‌گردی؟» رمان دوم سه‌گانه‌‌ای به نام «ماجراهای مونتانا» است. مترجم کتاب فرشاد شیرزادی گفته است که قصد ترجمه قسمت اول و سوم این سه‌گانه را ندارد.

کتاب «پرندگان و آسمان» نوشته فریده فرجام منتشر می‌شود. 
نیم‌قرن پس از انتشار کتاب «مهمان‌های ناخوانده‌» به قلم فریده فرجام که یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان در ایران است، این نویسنده ۷۶ ساله زاده تهران بار دیگر کتابی فانتزی برای گروه سنی ب و جیم  نوشته است.
به گفته خانم فرجام، داستان «پرندگان و آسمان» درباره قلدری است و او کتاب تازه را برای بررسی در اختیار یکی از موسسات انتشاراتی گذاشته است. کتاب «مهمان‌های ناخوانده»، اولین اثر این نویسنده برای کودکان و نوجوانان، پنج دهه پیش با تیراژ سی‌هزار نسخه و تصویرگری «جودی فرمانفرماییان» در کانون پروش فکری کودک و نوجوان منتشر شد. «فریده فرجام» فارغ‌التحصیل رشته ادبیات و زبان فرانسه، یکی از مؤسسان کانون نویسندگان ایران و از اولین نویسندگان زن فعال در ادبیات نمایشی ایران است. کتاب‌هایی مانند «حسنی»، «عمو نوروز»، «هوای مقوّایی» برخی از دیگر کتاب‌های منتشر شده اوست.

کتاب «بیا با جغدها درباره دیابت تحقیق کنیم» منتشر شد.
این کتاب آخرین اثر « دیوید ریموند سداریس» David Raymond Sedaris نویسنده آمریکایی است و انتشارات چشمه آن را با ترجمه «پیمان خاکسار» منتشر کرده است.
«دیوید ریموند سداریس» در مجموعه مقاله‌های «بیا با جغدها درباره دیابت تحقیق کنیم» با زبانی طنزآمیز به موضوعاتی مانند تبعیض نژادی، مهاجرت و بی‌رحمی انسان در برابر حیوانات می‌پردازد.  به گفته مترجم چهل ساله کتاب «پیمان خاکسار»، این اثر سال گذشته موفق به دریافت مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود اما به دلیل گرفتاری‌های نشر چشمه با وقفه‌ای طولانی چاپ و پخش شده است. کتاب‌های «بالاخره یه روزی قشنگ حرف می‌زنم» و «مادربزرگت را از اینجا ببر» به قلم نویسنده و طنزپرداز ۵۹ ساله «دیوید ریموند سداریس» با ترجمه «پیمان خاکسار» در ایران منتشر شده است.

رمان «شهرزاد سکوت» منتشر شد. 
این اثر «مختار پاکی» را انتشارات  نیلا به چاپ رسانده است.
رمان «شهرزاد سکوت»  اتفاقاتی است که در یک شبانه روز برای خانواده‌ای ساکنِ شهر شیراز می‌افتد. این اتفاقات را یکی از اعضای خانواده به نام ناهید روایت می‌کند.
سادگی و روان بودن خط روایی قصه از جمله خصوصیات «شهرزاد سکوت» محسوب می‌شود. نویسنده این رمان «مختار پاکی» در مقدمه کتاب برای پیشنهاداتی در بازنویسی و ویرایش کتاب از نویسنده و کارگردان نامدار بهرام بیضایی تشکر و قدردانی کرده است. پیش از این مختار پاکی آثاری مانند «شرحی بر واقعه میدان احمدیه» و «شمایل مانا» را منتشر کرده است.