رضا مهدوی معتقد است که این دولت در حوزه موسیقی نمره قبولی نمیگیرد، چرا که رئیسجمهور هرگز به اجرای موسیقی سر نزد و این نشان از بیگانگی رئیسجمهور با فرهنگ و بیعلاقگی به هنر بود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رضا مهدوی منتقد موسیقی، موسیقیدان و نوازنده با برنامه «گفتوگوی فرهنگی» در مورد عملکرد دولت در حوزه موسیقی مصاحبه کرد.وی در مورد نقش دولتها در حوزه موسیقی، فرهنگ را از نیازهای اصلی مردم خواند و گفت: ایران کشوری فرهنگی است و کسانی که رئیس جمهور میشوند و در این حوزه مسئولیتی میگیرند، باید ذات فرهنگی داشته باشند.
مهدوی ضمن اشاره به صحبتهای رئیس جمهور وقت که در ابتدا موجب اقبال جامعه موسیقی شد، تصریح کرد: این اقبال بهزودی از میان رفت و تا امروز که مشخص شده است این دولت در عرصه فرهنگ هرگز نتوانست چنین کاری بکند.
این موسیقیدان از شدت بیبرنامگی در این دولت یاد کرد و افزود: کمترین انتظار اهالی موسیقی این بود که حداقل، مقام اول اجرایی کشور یک بار روی صندلی کنسرتهای موسیقی بنشیند در حالی که آقای رئیس جمهور هرگز به اجرای موسیقی سر نزد و این نشان از بیگانگی رئیس جمهور با فرهنگ و بیعلاقگی به هنر بود.
وی با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر در این دولت نهتنها از شاکله دولت خارج نشد که دولتیتر شد، تصریح کرد: با وجود توصیه رهبری مبنی بر جوانگرایی، باز هم شاهد مدیران قدیمی و چندشغله در این حوزه هستیم.
مهدوی با ابراز اینکه غوطهوری در بیفرهنگی سرخوردگی بهبار میآورد، تصریح کرد: سیاستگذاری برای موسیقی کشور یک اصل و سیاستگذاری برای موسیقیدان لازم است. سرود که یکی از معیارهای اصلی و گونههای بسیار مهم موسیقی در هر کشور است، امروزه برگرفته از موسیقی عربها و ترکها و تبدیل به موسیقیهای پاپ شده است.
این منتقد موسیقی در رادیو گفتوگو ضمن گلایه از نبود سیاست فرهنگی برونمرزی، تأکید کرد: ایران هنرهای متنوعی دارد و هر کدام از این هنرها هم هنرمندان بسیاری دارند، اما برای ملاقات با سران فرهنگی کشور از آنها دعوتی بهعمل نیامده است و همه نگاهها معطوف به سینماست.
وی ادامه داد: این دولت در حوزه موسیقی نمره قابل قبولی نمیگیرد چرا که در دولت تدبیر و امید، تدبیری برای موسیقی کلان و سیاست موسیقی وجود نداشت و محور بر اساس 40 سال قبل بوده است.
مهدوی ضمن توصیه به دولت جدید مبنی بر اقتصادی نشدن مدیریت آنها در حوزه موسیقی گفت: پیشرفتهترین کشورهای دنیا برای هنر و موسیقیهای فاخر هزینه میکنند در حالی که در ایران با نگاه پول درآوردن از موسیقی و هنر، آسیبهای جدی به آن وارد شده است