ادعای رئیس سازمان زندان‌ها: با عوامل بستن پابند به بکتاش آبتین برخورد شد

به دنبال انتشار تصاویری از بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان ایران که با پابند به تخت بیمارستان شهدای تجریش بسته شده بود، رئیس سازمان زندان‌ها مدعی شد، با افرادی که این عمل را انجام داده اند، برخورد شده است. آقای آبتین که از مهرماه سال گذشته دوران محکومیت ۶ ساله خود را در زندان اوین سپری می کند، در پی بروز درد شدید روز یکشنبه ۲۷ تیرماه، از زندان اوین به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده بود.

بکتاش آبتین شاعر زندانی با پای بسته در بیمارستان بستری شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها از برخورد با عواملی که بکتاش آبتین از اعضای کانون نویسندگان ایران را به تخت بیمارستان با پا بند بسته بودند، خبر داد.

آقای آبتین روز یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰، از زندان اوین در پی بروز درد شدید در ناحیه بیضه و تشخیص و توصیه پزشک بهداری زندان، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. وی درحالیکه با پابند به تخت بسته شده بود جهت تکمیل مراحل درمان در این بیمارستان نگهداری می شد. به تشخیص پزشک معالج وی از وجود کیست در ناحیه بیضه رنج می برد.

محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان ها، در این خصوص در صفحه شخصی خود مدعی شد: “در خصوص کیفیت اعزام آقای بکتاش آبتین به بیمارستان، با عوامل خاطی برخورد شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.”

ادعای این مسئول عالی رتبه سازمان زندان ها در حالی است که انتقال زندانیان سیاسی با لباس زندان و دستبند و پابند به بیمارستان و بستری شدن آنان تحت همین شرایط امری مسبوق به سابقه است. در برخی موارد حتی مسئولان زندان های مختلف به دلیل مخالفت زندانیان بیمار یا نیازمند به رسیدگی پزشکی با این قبیل برخوردها از اعزام آنان به بیمارستان جلوگیری کرده اند. برخوردهای غیرقانونی با زندانیان در زندان های مختلف، زیر نظر و یا دستکم با اطلاع و چراغ سبز “سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به ریاست محمدمهدی حاج محمدی” صورت می گیرد.

یک منبع مطلع پیشتر در خصوص وضعیت آقای آبتبن به هرانا گفته بود: “وی ۴ ماه قبل در پی وخامت حال به بهداری زندان مراجعه کرده بود. در آن زمان علیرغم تشخیص پزشک مبنی بر وجود توده در ناحیه بیضه و توصیه بر انتقال وی به بیمارستانی خارج زندان، مسئولان زندان از اعزام آقای آبتین به بیمارستان خودداری کردند. وی نهایتا حدود ۱ ماه قبل به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و بدون انجام آزمایشات مربوطه به زندان بازگردانده شد. آقای آبتین مجددا حدود ده روز قبل جهت انجام آزمایشات به بیمارستان طالقانی منتقل و بدون تکمیل مراحل درمان به زندان بازگردانده شده بود.

بکتاش آبتین در تاریخ ۸ تیرماه سال جاری از بابت پرونده جدیدی که در زندان علیه وی گشوده شده است به بازپرسی شعبه‌ ۴ دادسرای اوین احضار شده بود. گفته می شود؛ احضار و گشایش پرونده علیه آقای آبتین در ارتباط با انتشار خبر ابتلای او به کرونا در زندان صورت گرفته است.