حسین کیانی: ما اصلا اگر وزیر فرهنگ و ارشاد نخواهیم چه کسی را باید ببینیم؟

حسین کیانی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود به اظهارات و برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داد.

به گزارش تازه نیوز، در ادامه موج انتقادات و اعتراضات اهالی فرهنگ و هنر به معرفی محمد اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین کیانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با انتشار این تصویر از این، طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود به اظهارات جنجالی این وزیر پیشنهادی واکنش نشان داد و نوشت:

پرسشی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس
ما اصلاً اگر وزیر فرهنگ و ارشاد نخواهیم چه کسی را باید ببینیم؟
یعنی به نظر شما یک چنین شخصیتی که هنوز رای اعتمادِ مجلس را نگرفته، کلِ پیکره و ساختمان فرهنگ و هنرِاین مملکت را به توپ و تشر و عتاب و خطاب بسته و بلانسبت و بلا تشبیه مثل لیاخوفِ روس که مجلس را به توپ بست رفتار می کند، توانایی و ظرفیت سپردن سکان تصمیم گیری و سیاست گذاری برای فرهنگ و هنر را لااقل برای مدت چهارسال دارد؟ به نظرمن که ایشان برای یک روز هم این قابلیت را ندارد چه برسد چهارسال!

این جناب محترم هنوز روی صندلی وزارت ننشسته، صاحبان اصلی فرهنگ و هنر را که سالهای سال با مجوزهای قانونی و رسمی و قابل استناد وزارت خانه و نظارت خانه هایش با سختی و دشواری کارِ فرهنگی کرده اند، متهم به انواع قانون شکنی می کند و تهمت های ناروا و افتراهای ناصواب می زند، امان از وقتی که وزیر شود و سکانِ امور فرهنگی هنری را به دست بگیرد!

لابد می خواهد صاحبان همه ی آثارِ هنری را که رصد کرده و به آنها انواع اتهامات را بسته، به صف کند و نسخه های انزوای اختیاری و خانه نشینی اجباری و بیکاری و مهاجرت های ناگزیر برایشان بپیچد و سپس دست به کار بشود که هنرمندانِ مطلوب و مقبول خودش را مشغول به ساختِ آثارسفارشی/فرمایشی مورد نظرخود کند. کاری که تجربه اش بارها در طول تاریخ فرهنگ و هنر دنیا انجام و تکرار شده و نتیجه ای جز شکست و ناکامی و بدفرجامی نداشته است.

مهم نیست البته، ما که توانایی جلوگیری از حضور چنین شخصی با چنین تفکری را نداریم، اصلا مگر کسی با ما که عمری را به اندازه ی سن بازنشسته شدن در مسیر تحصیل و تدریس و انجام کارهای هنرهای نمایشی گذاشته ایم، مشورتی کرده و یا از اصناف و کانونها ی مرتبطِ هنری نظری خواسته؟ بنابراین این نقدها و اعتراض ها به برنامه ها ی پیشنهادی وزیر احتمالی هم راه به هیچ کجا نمی برد و اتفاقاً مسیر وزیرشدن این آقای اسماعیلی را هموارتر هم می کند، مسیری که مطمئنم حتی به نزدیکِ دورنمایی هم که خودش با این برنامه ترسیم کرده نمی رسد. ما هم در همان صفی که گفتم می ایستیم تماشا می کنیم تا برای هزارمین باروزیری که چرخ راازنو اختراع کرده، چرخش در سنگلاخِ واقعیت های جامعه پنچر بشود و سرش به سنگی بخورد که ما به دوش می کشیم.

فقط این وسط، عمر و تجربه ی هنرمندان است که حیف و تلف می شودو فرهنگی که ساخته نمی شود و آینده ای که همچنان در ابهام می ماند و قضاوتی که آیندگان درباره ی ما خواهند کرد.

اینکه اهل فرهنگ و هنر این دوران که بودند و چه کردند و چرا و چگونه با آنها چنین می کردند.