یاسین قاسمی بجد از دو اتهام انتسابی تبرئه شد

یاسین قاسمی بجد، نویسنده، شاعر و مترجم، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو زاهدان از دو اتهام انتسابی توهین به مقدسات و نشر اکاذیب تبرئه شد. تاکنون در خصوص دیگر اتهامات مطروجه پرونده وی حکمی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه کیفری دو زاهدان یاسین قاسمی بجد، نویسنده، شاعر و مترجم، را از دو اتهام انتسابی تبرئه کرد.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو زاهدان صادر و به وی ابلاغ شده است، آقای قاسمی بجد از دو اتهام توهین به مقدسات و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، تبرئه شد. همچنین وی تاکنون در خصوص دیگر اتهامات بخشهای دیگر پرونده خود از جمله توهین به مقامات دولتی، توهین به رهبری، عضویت در گروه های مخالف نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام، که در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو زاهدان و شعبه ۲ دادگاه انقلاب زاهدان تحت رسیدگی بود، حکمی دریافت نکرده است.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت؛ آقای قاسمی بجد در خصوص اتهامات مطروحه علیه خود به قضات دادگاه ها طی جلسات دادرسی اعلام کرده است که در طول مدت بازجویی توسط بازجویان اطلاعات سپاه جهت اخذ اعترافات اجباری تحت فشار روحی و شکنجه قرار گرفته است. آقای قاسمی بجد از جمله فشار ها و شکنجه های وارد شده به خود را در طول مدت بازداشت در بازداشتگاه و سلول انفرادی؛ منع وی از مصرف داروهای قلب، بیهوشی در پی مصرف داروهای اشتباهی، تهدید به آویزان کردن و همچنین تهدید به شکنجه خانواده و بازداشت مادر بیمارش، عنوان کرده است.

جلسه دادگاه نخست رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه، در دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شد. یک روز بعد در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه، برای این نویسنده در خصوص دادگاهی که در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو زاهدان از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” برگزار شد، قرار موقوفی تعقیب صادر شد.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در شعبه ۱۰۳ کیفری دو زاهدان برگزار و طی این جلسه آقای قاسمی بجد از بابت اتهامات نشر اکاذیب و توهین به مقامات دولتی مورد محاکمه قرار گرفت و پرونده وی در پی عدم صدور رای توسط دادگاه به شعبه یک دادیاری سراوان ارجاع داده شد.

سومین جلسه دادگاه پرونده او در تاریخ ۵ مرداد برای رسیدگی به اتهام توهین به مقدسات  در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شد.

وی در بخش دیگر پرونده در تاریخ ۲۶ تیرماه در شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان از بابت اتهامات عضویت در گروه های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری محاکمه شده بود.

این نویسنده در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، پس از مراجعه به اداره اطلاعات شهرستان زاهدان جهت بازجویی مجدد، بازداشت و ابتدا به زندان این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۹۹ با تودیع قرار و به صورت موقت آزاد شد.

یاسین قاسمی بجد، متولد ۱۳۶۷، شهروند سنی مذهب، نویسنده، مترجم و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه زاهدان است.

آقای قاسمی نگارنده کتاب‌هایی همچون «اقتصاد مقاومتی، توحید و یکتاپرستی (براساس منابع اهل سنت)، در جست و جوی خدا، دعاهای قرآنی و مترجم کتاب‌های «۳۶۵ راز فنگ شویی: ماله‌کش اعظم، نکته‌های روزانه برای جذب ثروت، هماهنگی و عشق، ۴۰ دستورالعمل تهیه آب میوه برای کاهش وزن، ارتباط، چهل حدیث همراه با قصه برای کودکان، خدمات درمانی در تسخیر ارواح، در جست‌وجوی فلسطین، راهنمای نگارش مقالات و زندگینامه من» است.