آمریکا چهار عامل اطلاعاتی ایران را در ارتباط با نقشه ربایش مسیح علی‌نژاد تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، روز جمعه ۱۲ شهریورماه، چهار عامل دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با طرح ربایش مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مقیم آمریکا، تحریم کرد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) آمده است افراد تحریم‌شده سعی داشتند «به عنوان بخشی از یک کارزار گسترده، یک شهروند ایالات متحده (مسیح علی‌نژاد) و برخی از منتقدان حکومت ایران در خارج از کشور را ساکت کنند».

علیرضا شاهواروقی فراهانی ۵۰ ساله، محمود خاضعین ۴۲ ساله، امید نوری ۴۵ ساله و کیا صادقی ۳۵ ساله چهار شهروند ایران هستند که بنابر اعلام اوفک، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اقدام آمریکا را محکوم کرده و گفته است تحریم‌های مقام‌های ایرانی ادامه «مسیر شکست خورده دولت قبلی» آمریکا است.

در ادامه بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از علیرضا شاهواروقی فراهانی به عنوان «مقام ارشد اطلاعاتی» و «هدایتگر» شبکه‌ای نام بُرده شده است که در حال طرح‌ریزی برای ربودن مسیح علی‌نژاد بود.

این بیانیه می‌افزاید که عملیات مزبور نشان‌دهنده «نقش مخرب» دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در «هدف قرار دادن ایرانیان خارج از کشور» است که تلاش‌های «بی‌شرمانه» حکومت برای بازگرداندن مخالفان به ایران را نیز شامل می‌شود.

آندریا گاکی، مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک)، طرح آدم‌ربایی حکومت ایران را «نمونه دیگری از تلاش ادامه‌دار» جمهوری اسلامی ایران «برای ساکت کردن صدای منتقدان در هر جا که باشند» دانست.

او افزود: «هدف‌گیری مخالفان در خارج از کشور نشان می‌دهد اقدام‌های سرکوبگرانه حکومت (جمهوری اسلامی) فراتر از مرزهای ایران عمل می‌کند.»

تلاش ناکام «دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی» برای ربودن مسیح علی‌نژاد

تیرماه امسال،‌ مقامات آمریکایی اعلام کردند که گروهی چهار نفره وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برنامه داشتند مسیح علی‌نژاد را بربایند.

پیش از این نیز روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی، در عراق ربوده و به ایران تحویل داده شد که پس از مدتی اعدام شد.

روح الله زم که در فرانسه پناهنده بود، مهرماه ۱۳۹۷ در جریان سفری به عراق توسط مأموران امنیتی ایران ربوده شد و ۲۲ آذر ۱۳۹۹، دادسرای عمومی و انقلاب تهران از اجرای حکم اعدام او خبر داد.

ربودن، پخش اعترافات اجباری آقای زم، روند غیرشفاف دادگاه و اجرای حکم اعدام روح‌الله زم واکنش‌های جهانی گسترده‌ای در پی داشته است و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، نهادهای مدافع حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی و مدنی آن را محکوم کردند.

مردادماه امسال، مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند با اشاره به خبر تلاش جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد با انتشار گزارش و بیانیه‌ای نوشت که حکومت ایران در این زمینه «ید طولایی دارد» و بنیاد برومند «در تحقیقات مستمر خود، بیش از ۵۴۰ ایرانی را که قتل یا آدم‌ربایی موفقیت‌آمیز آن‌ها به جمهوری اسلامی ایران منتسب است، شناسایی کرده است».

بر این اساس، از انقلاب ۱۳۵۷ به بعد، عوامل جمهوری اسلامی صدها حمله علیه پناهندگان در کشورهای مختلف به عمل آورده و چون در اغلب مواقع از هر گونه مجازاتی مصون بوده‌اند، این حملات را دائماً تکرار کرده‌اند.