اعتراض وکیل خبرنگاران در حادثه واژگونی اتوبوس:‌ «فقط راننده نمی‌تواند مقصر باشد»

پرتو برهانپور، وکیل خانواده‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دو خبرنگار محیط زیست که در سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی کشته شدند خبر داد که بر اساس نظر کارشناسان راننده «مقصر صد درصد» این حادثه شناخته شده است.

خانم برهانپور روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، به خبرگزاری ایسنا گفت که مستنداتی در زمینه قصور مسئولان از ابتدای امر وجود داشته و دارد اما بر اساس تصمیم یک هیئت سه نفره از «کارشناسان وزارت دادگستری در زمینه تصادفات و امور وسایل نقلیه موتوری زمینی» راننده مقصر صد درصد حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام شده است.

او گفت: «سوال اصلی اینجاست که چرا همه این مستندات کنار گذاشته شده است و راننده را مقصر صد درصد اعلام کرده‌اند. کارشناسان چطور توانسته‌اند نقش برگزارکنندگان این تور مطبوعاتی در زمینه انتخاب اتوبوس و جاده را نادیده بگیرند؟»

اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم منطقه بودند، در تیرماه سال جاری در محور ارومیه- نقده واژگون شد و در پی آن دو خبرنگار کشته و ۱۸ نفر مصدوم شدند.

مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، خبرنگاران حوزه محیط زیست خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، دو خبرنگاری هستند که در این حادثه جان خود را از دست دادند.

در اطلاعیه پلیس راهور ایران درباره اتوبوس خبرنگاران «قصور مسئولان در تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه» به عنوان دلایل این حادثه ذکر شده بود.

در همین حال یک عضو کمیسیون عمران مجلس ایران اعلام کرد که قصور چند دستگاه نظارتی در این حادثه نقش داشته است: «قصور دستگاه‌های نظارتی کاملا محرز است. اعم از پلیس راه، شرکت‌های حمل و نقل، اداره راهداری کشور و سازمان محیط زیست و کارخانه‌ای که این ماشین را به سازمان محیط زیست به امانت داده است.»

پرتو برهانپور، وکیل خانواده‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی روز سه‌شنبه گفت که شکواییه و وکالت‌نامه این دو خانواده ثبت شده، اما نظریه هیئت سه نفره از «کارشناسان وزارت دادگستری در زمینه تصادفات و امور وسایل نقلیه موتوری زمینی» به وکلا و اولیای دم ابلاغ نشده است.

به گفته او، این نظریه بدون دعوت از وکلای اولیای دم و وکیل خبرنگاران و خود خبرنگاران مجروح و استماع اظهارات همگی اعلام شده و عدم دعوت از وکلا و خبرنگاران مجروح شده تخلف هیئت کارشناسی نیز محسوب می‌شود.