آیت‌الله خامنه‌ای جوانان را به ‘جهاد’ در فضای مجازی فراخواند

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در یک سخنرانی ویدیویی جوانان را به “جهاد” در فضای مجازی فراخواند.او در مراسم عزاداری امام سوم شیعیان در دانشگاه تهران خطاب به دانشجویان گفت: “شما امروز در فضای مجازی می‌توانید افکار درست و صحیح را منتشر کنید و به مسائل پاسخ دهید و می‌توانید به معنای واقعی کلمه جهاد کنید”.

رهبر حکومت ایران از جوانان خواست “هجمه‌های تبلیغاتی” را که به گفته او “دشمنان علیه ملت ایران” به کار می‌گیرند “خنثی کند”.

تشویق هواداران حکومت ایران به فعالیت جهت‌دار در اینترنت در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی مجازی از جمله توییتر و فیسبوک چند هزار حساب کاربری نزدیک به حکومت ایران را به دلیل نقض قوانین از این شبکه‌ها حذف کرده‌اند. این حساب‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با حکومت ایران در ارتباط بودند.

این نخستین بار نیست که آیت‌الله خامنه‌ای درباره فعالیت در فضای مجازی اظهار نظر می‌کند. او پیشتر و در اظهاراتش در یکم فروردین ماه امسال با انتقاد از مسئولان، فضای مجازی ایران را “ول” توصیف کرده بود و خواستار “مدیریت” آن شده بود.

در سال‌های گذشته حکومت ایران نهادهای ویژه‌ای برای کنترل فضای مجازی و نظارت بر محتوای وبسایت‌ها ایجاد کرده است. از جمله “مرکز ملی فضای مجازی” که با دستور آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل شد و قرار شد درباره “صیانت از آسیب‌های” اینترنت تصمیم‌گیری و اقدام کند.

ایران همچنین در حال ساخت “شبکه اینترنت ملی” است که تصور می‌شود هدف از آن اعمال نظارت بیشتر بر وب است.

در ایران، شبکه‌های اجتماعی محبوبی مانند فیسبوک، توییتر و تلگرام با وجود اینکه بسیاری از مقامات رسمی کشور و نهادهای حکومتی در آنها حساب رسمی داشته و از آن استفاده می‌کنند برای عموم مردم فیلتر است و حالا در صورت تصویب این طرح مشخص نیست تکلیف فعالیت مقامات ارشد ایران در این شبکه‌های اجتماعی چه خواهد بود.

ایجاد محدودیت در اینترنت یا قطع آن یکی از مشکلاتی است که کاربران در ایران همواره با آن درگیر هستند و با وجود اینکه اتصال به اینترنت برای بسیاری از کسب‌وکارها این روزها حیاتی شده اما نهادهای تصمیم‌گیرنده هیچگاه برای این مسئله از پیش اطلاع رسانی نمی‌کنند.