انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی سه نویسنده ایرانی از زندان شد

انجمن قلم آمریکا در نامه‌ای که به امضای شخصیت‌های مشهوری چون مریل استریپ، مارگارت اتوود و اورهان پاموک رسیده، خواستار آزادی بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان، سه عضو زندانی کانون نویسندگان شد.

این انجمن در نامه خود اتهامات مطرح‌شده علیه این سه نویسنده را «جعلی» خوانده و از ابراهیم رئیسی خواسته است آبتین، باژن و خندان را از اتهامات وارد شده تبرئه کرده و آنها را آزاد کند.

 

بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی هر کدام به شش سال زندان و کیوان باژن به سه سال و نیم حبس محکوم شده‌اند. این سه نویسنده از مهر سال ۱۳۹۹ به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» در زندان اوین حبس شده و آبتین و خندان در این مدت به کرونا مبتلا شده‌اند.

در نامه انجمن قلم آمریکا از حکومت ایران خواسته شده علاوه بر این سه زندانی، همه زندانیانی را که از حق خود برای آزادی نوشتن بهره برده‌اند، آزاد کند.

در بخشی از این نامه آمده است: وقت آن رسیده که حکومت ایران به حق آزادی بیان برای نویسندگان، شاعران و متفکران ایرانی احترام بگذارد و سنت‌های غنی جامعه ادبی متنوع ایران را به رسمیت بشناسد.

در میان امضاکنندگان این نامه، نام چهره‌های دیگری همچون الک بالدوین (بازیگر)، خالد حسینی، جاناتان فرانزن و جویس کارول اوتس (نویسنده)، تام استوپارد و آریل دورفمن (نمایشنامه‌نویس) نیز به چشم می‌خورد