وکیل خانواده دو خبرنگار جان‌باخته: به معرفی راننده به عنوان تنها مقصر اعتراض کردیم

پرتو برهانپور، وکیل خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو خبرنگار کشته‌شده در واژگونی اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی، از اعتراض به نظر بازپرسی مبنی بر معرفی «راننده به عنوان تنها مقصر این سانحه» خبر داد و گفت دستگاه‌های مختلف در واژگونی اتوبوس سهم داشته‌اند.

پرتو برهانپور، وکیل خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، خبرنگاران کشته‌شده در پی واژگونی اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی، از اعتراض به نظر بازپرسی مبنی بر صددرصد مقصر بودن راننده خبر داد.

برهانپور با اشاره به دریافت نظر کارشناسی از شعبه بازپرسی دادسرای شهرستان نقده، گفت که در نهایت ۳۱ شهریور ماه نظر کارشناسی بازپرسی به ما ابلاغ شد و هفتم مهرماه اعتراض خود را به این نظر کارشناسی به بازپرسی اعلام کردیم.

این وکیل گفت که در نظر کارشناسی بازپرسی نقدی عنوان شده است که در واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که به کشته شدن مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و مجروح شدن تعداد دیگری از خبرنگاران منجر شد، به شکل «صد درصد راننده اتوبوس» مقصر معرفی شده است.

وکیل خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی افزود که لایحه اعتراض در ۱۲ بند تنظیم شده است و از جمله در متن آن به «عدم دعوت از اولیای دم و وکلای آنها»، «عدم دعوت خبرنگاران مجروح و وکیل آنها» در صدور نظریه هیات سه نفره اعتراض کرده‌ایم.

برهانپور همچنین گفت در نظریه بازپرسی «ادعای برخورداری اتوبوس از همه مجوزهای لازم» برای اتوبوس بر خلاف مستندات وزارت راه‌ و شهرسازی است. او تاکید کرد که براساس مستندات وزارت راه و شهرسازی اتوبوس فاقد صورت وضعیت و تردد بوده است.

وکیل خانواده دو خبرنگار کشته شده در واژگونی اتوبوس، افزود که به «چشم‌پوشی هیات سه نفره بازپرسی نقده از ایرادات جاده محل تردد اتوبوس، نقش ستاد احیای دریاچه ارومیه و اداره محیط زیست استان آذربایجان غربی در هماهنگی سفر، انتخاب اتوبوس و اصرار به انتخاب جاده‌ای نامناسب با وجود اذعان راننده به ناآشنایی با شرایط این جاده» نیز اعتراض کرده است.

به گفته برهانپور از دیگر مواردی که در متن اعتراض به آن پرداخته شده «استفاده از اتوبوس فاقد مجوزهای لازم برای حمل مسافر»، «کوتاهی پلیس راه در متوقف کردن اتوبوس فاقد دفترچه کار»، «بی‌توجهی به حمل مسافر بیش از ظرفیت اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و پلیس راه کشور» و «استفاده از اتوبوس فرسوده برای جابه‌جایی خبرنگاران» است.

وکیل خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی گفت که نظر بازپرسی دادسرای نقده «از نظر شکلی نیز ایراد دارد» و به همین دلیل درخواست ارجاع به هیات پنج نفره کارشناسی را کرده‌ایم.

ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی همراه با شمار دیگری از خبرنگاران روز دوم تیر ماه به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان غربی سفر کرده بودند پس از بازدید از دریاچه و تونل کانی سیب در هنگام بازگشت از یک جاده فرعی و غیر معمول، در اثر واژگونی اتوبوس جان‌باختند. ۲۱ خبرنگار دیگر نیز در این سانحه مصدوم شدند.

شماری از خبرنگاران جان‌ به‌در برده به هنگام بازدید عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست از بازماندگان این اتوبوس در ارومیه، به او اعتراض کرده و گفته بودند که «اتوبوس از ابتدا ترمز نداشت و ما مانده‌ایم می‌خواستند ما را بکشند کلا بیایند بگویند که ما قصد کشتن شما را داشتیم.»