وزیر گردشگری جمهوری اسلامی: قوانین حفظ حریم پاسارگاد باید تغییر کند تا کشاورزان چاه بزنند! {ولی حريم اين امام و آن امام عرب بايد محفوظ بماند}

وزیر گردشگری جمهوری اسلامی می‌گوید که مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند و چاه بزنند.

به نوشته تسنیم، عزت‌الله ضرغامی در شورای اداری استان فارس گفته: “باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند”.

او افزود: “همه جای استان در خصوص ساخت‌وساز در بخش حریم‌ها دچار مشکل است”.

حریم آثار تاریخی محدوده‌ای است که برای حفاظت از آن آثار تعیین می‌شود. کاربری زمین‌ها در این حریم و همچنین ساخت و ساز باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی باشد.

مقبره کوروش در فهرست آثار ثبت جهانی ایران قرار دارد.

علاوه بر مساله حریم آثار تاریخی، بسیاری از دشت‌های استان فارس به دلیل افت سطح منابع زیرزمینی آب به عنوان “دشت ممنوعه” درنظر گرفته شده‌اند.

در این دشت‌ها اجازه حفر چاه جدید داده نمی‌شود و باید طبق قوانین تعیین شده برداشت صورت گیرد.

سال گذشته حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد، در گفت‌وگو با ایسنا از جمع‌آوری و پلمب چاه‌های غیرمجاز در این محوطه تاریخی خبر داد و گفت: “معمولا چاه‌هایی که حفر می‌شدند با کسب مجوز از ارگان‌های دیگر فعالیت می‌کردند”.

او درباره مشکلات کشاورزان منطقه هم گفت: “یک کشاورز برای انجام فعالیت خود در اراضی کشاورزی به آب نیاز دارد، اگر ما این اجازه را برای جابه‌جایی چاهِ آب ندهیم که نمی‌دهیم از یک سو کشاورز دیگر امکان انجام فعالیت در آن زمین را ندارد و به مرور آن زمین غیرقابل استفاده می‌شود و از سوی دیگر میراث فرهنگی باید به مرور سراغ تملک این محوطه‌ها برود”.