رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اعتقاد دارم در جشنواره فیلم کوتاه تهران، آینده سینمای ایران رقم میخورد و بستر رویش استعدادهای جدید است. پس از چهار دهه، سینمای ایران به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان سازی و تحول نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، محمد خزاعی در آیین اختتامیه سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شامگاه یکشنبه در کتابخانه جندی شاپور، برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه دستاورد ارزشمندی است که حاصل تلاش عزیزان بسیاری در سال های متمادی گذشته است. از این رو، وظیفه خودم می دانم از همه آنانی که در رشد و بالندگی نهال سینمای جوان دستی بر آتش داشته اند قدردانی کنم.
وی با بیان اینکه از هیاتهای انتخاب و داوری و از همه فیلمسازان و جوانان خلاق و هنرمند هم تشکر می کنم. چه آن هایی که آثارشان در جشنواره حضور داشت و چه فیلمسازانی که به دلیل شاخص های جشنواره و سلایق گروه های انتخاب، در بخش مسابقه نبودند، افزود: از سال های دور به یاد دارم که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه با جنب و جوش و شور و هیجان خاصی برگزار می شده و همچنان هم، ادامه دارد.
رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: همین شور و حرارت و اعتراضها و مطالبه ها باعث میشود که جنس این جشنواره متفاوت از سایر جشنوارهها باشد. پرسشگری و مطالبه گری مسیر را برای پویایی و بالندگی سینما هموارتر میکند. اعتقاد دارم اینجا، آینده سینمای ایران رقم می خورد و بستر رویش استعدادهای جدید است. پس از چهار دهه سینمای ایران به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان سازی و تحول نیاز دارد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الزامات و مقتضیات جامعه امروز “هنر – صنعت سینما” را دستخوش تغییر کرده است و به موازات این تغییر، باید نسل های جدید با ظرفیت، بینش، بصیرت تازه و تجربه های نو از راه برسند و با تکیه بر میراث گذشتگان پیشتاز و پیشران جریانات تازه شوند. بدون شک، سینمای جوان خاستگاه جریان شناسی و جریان سازی نوین سینماست.
وی افزود: تاکنون، سینمای ایران و به طور ویژه، «فیلم های کوتاه ایرانی» در جشنواره های جهانی افتخاراتی را کسب کرده اند و همه ساله از افتخارات این سینما بارها میشنویم. این اتفاق خوبی است. ولی معتقدم نیاز به تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی داریم.
خزاعی ادامه داد: ما به استراتژی جدیدی در سینما نیاز داریم. سهم سینمای ایران در چشم انداز فرهنگ جهانی کجاست؟ اینک، در «عصر تصویر جهان» زندگی می کنیم؛ به میزانی که «تصویر خودمان» را بسازیم سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت.با همه جهش های گاه به گاه؛ باورم این است که هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم.
رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: متاسفانه برغم فرهنگ غنی، ادبیات با شکوه، تاریخ پر افتخار و نیروی انسانی عظیم و …. ما از طریق تصاویر و فیلم های مان فقط، نمایشی مردم شناختی صرف برای غرب بوده ایم. نتوانستهایم این همه غنای فرهنگی، ارزشهای اخلاقی، اسطوره ها و قهرمانان ملی مان را به جهان معرفی کنیم.
وی تاکید کرد: سینمای ما امروز به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی تر به جهان نیاز دارد. زمان برای یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است. در گام دوم انقلاب نقشه راه مان این باشد که در سینما علاوه بر “تکنیک” به “محتوا” بیندیشیم.شما عزیزان آگاهید که سینما دیگر، صرفا، ابزار سرگرمی نیست بلکه فضای “اندیشه ورزی” است.
خزاعی با بیان اینکه نیاز است از مدل الگوگیری و مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم، گفت: تصویری از زیبایی ها، اسطوره ها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین مان. به عنوان مسئول سینمای ایران در دوره جدید به صراحت اعلام می کنم.
وی خاطرنشان کرد: برای بازسازی و معماری نوین سینما به حضور شما جوانان فیلمساز متعهد به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ظرفیت های نوظهور و انقلابی نیاز داریم. و در این راستا، از هیچگونه تلاشی برای حمایت و تقویت سینمای انقلابی، سینمای کوتاه خلاق، جسور، کنجکاو، اخلاقمند و خانواده گرا دریغ نخواهیم کرد.
رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: به شخصه معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیت های آموزشی که دارد از آن رو که اسیر کلیشه ها و مقتضیات سینمای بدنه نیست خلاق تر است به شرط آن که مطالبات واقعی مردم و نیازهای فرهنگی جامعه در آن لحاظ شود.