خبرگزاری فارس دادگاه مردمی آبان را بی‌اهمیت، مسخره و فاقد وجاهت حقوقی خواند

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، دادگاه بین‌المللی مردمی آبان را «بی‌اهمیت» و «فاقد وجاهت حقوقی» خواند و بار دیگر روایت حکومتی با استفاده از عبارت «آشوب‌گران» را درباره اعتراضات آبان ۹۸ تکرار کرد.

فارس در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، با اشاره به پوشش کامل این دادگاه در تلویزیون ایران‌اینترنشنال نوشت: این دادگاه که در ۵ جلسه برگزار شد و شبکه ایران‌اینترنشنال «جزئیات آن را در صدر اخبار خود قرار داده، فی‌نفسه اهمیتی ندارد.»

فارس با ادعای اینکه «خودشان هم می‌گویند وجاهت حقوقی ندارد» نوشت: «آنچه مهم است اینکه این دادگاه در حالی که به ظاهر مدعی استیفای حقوق از بین رفته مردم ایران است، مسیری را زمینه‌ساز می‌شود که در نهایت به ضرر مردم ایران خواهد بود.»

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران همچنین با انتقاد از سازمان‌های حقوق بشری نوشته است: «عفو بین‌الملل گزارش اسامی افرادی را به عنوان کشته‌شدگان آبان ۹۸ ذکر کرده که اینها بعدا در مصاحبه‌ها و اقرارهای مکتوب اعلام کردند که زنده هستند.»؛ فارس برای مدعای خود مبنی بر زنده بودن کشته‌شدگان فهرست عفو بین‌الملل هیچ سندی ارائه نداده است.

این رسانه حکومتی ایران با ابراز نارضایتی از حضور مسیح علینژاد در دادگاه، او را متهم کرده که «نقش بلندگو» را ایفا می‌کند تا اتحادیه اروپا و آمریکا بتوانند «ابزارهای بین‌المللی خود علیه ایران را، که یکی از آنها تحریم است، به کار بگیرند».

خبرگزاری وابسته به سپاه ضمن «فرمایشی» خواندن دادگاه، از برگزاری آن در لندن هم انتقاد کرده و بریتانیا را متهم کرده است که «در سال ۱۲۹۶ قحطی تاریخی را به مردم ایران تحمیل کرد» و «برای آن هیچ محاکمه‌ای برگزار نشد».

فارس همچنین مدعی شده است که «مدعیان حقوق بشر» واکنشی به کشتارها در «ویتنام، هیروشیما و ناکازاکی، سردشت، پاوه، حلبچه، عراق، یمن، افغانستان، سوریه و…» نداشته‌اند.

این خبرگزاری همچنین با زیر سوال بردن شهادت شاهدانی که در دادگاه آبان حضور داشتند مدعی شد که آنان «هیچ سند حقوقی حکمه‌پسندی» ندارند.

خبرگزاری فارس همچنین رخدادهای روز پایانی دادگاه را «مسخره» خوانده و به نقل از «خیلی از سیاستمداران» نوشته است جمهوری اسلامی «حکومتی هوشمند است» و از «اپوزیسیونی سطح پایین و ضعیف» برخوردار است.