طرح ‘صیانت از کاربران فضای مجازی’ برای بررسی مجدد به مرکز پژوهش‌های مجلس رفت

به گزارش خبرگزاری مجلس، با رای اعضای کمیسیون مشترک طرح “صیانت از کاربران در فضای مجازی” این طرح برای بررسی مجدد و اصلاحاتی به مرکز پژوهش‌های مجلس بازگشت داده شده است.

این کمیسیون ظاهرا به منظور انعکاس نظر کارشناسان و کاربران فضای مجازی تشکیل شده اما اعضای آن نمایندگان نهادهای حکومتی و وابسته به حکومت هستند.

براساس این گزارش، در جلسه گذشته این کمیسیون اعلام شده بود که وزیر ارتباطات خواستار اصلاح برخی مواد طرح شده بود که ظاهرا عمدتا به اینستاگرام و پلتفرم‌های پرمخاطب دیگر ارتباط دارد.

قرار است جلسه آتی کمیسیون پس از اتمام بررسی طرح در مرکز پژوهش‌ها برگزار شود.

برخی نمایندگان مجلس گفته بودند که بهتر بود که موضوع “صیانت از فضای مجازی” به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس ارسال می‌شد و دولت قبلی و فعلی را به کوتاهی در این زمینه متهم کرده‌اند.

منتقدان گفته‌اند که منظور از “صیانت” محدود کردن گسترده‌تر دسترسی و آزادی استفاده شهروندان ایرانی از امکانات فضای مجازی است.

رهبر جمهوری اسلامی در موارد متعدد خواستار “مدیریت” حکومتی فضای مجازی شده و گفته “دشمن” از این فضای آزاد بهره می‌برد.

ايران تحت اشغال جمهوری اسلامی از جمله کشورهایی با بالاترین میزان سانسور رسانه‌ای، سرکوب فعالان رسانه‌ای و فقدان گردش آزاد اطلاعات بوده و استفاده ازبرخی امکانات فضای مجازی را ممنوع کرده هرچند مقامات حکومتی از آنها استفاده می‌کنند.”