پیکر شیدا جاهد از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود

پری ملکی، خواننده و معلم آواز می‌گوید شیدا جاهد از رنج بی‌مهری درگذشت نه از بیماری. این هنرمند که اجازه کار نداشت و آثار علی‌اکبر شیدا را بازخوانی کرده بود، نهم اسفند در پی ابتلا به سرطان از دنیا رفت.

فرستنده : آقای علی تبریزی

شیدا جاهد، هنرمندی که آثار علی‌اکبر شیدا را بازخوانی کرده بود، شامگاه ۹ اسفند در بیمارستان لاله تهران از دنیا رفت. او که از بیماری سرطان رنج می‌برد، از چهار روز پیش از مرگ به کما رفته بود.

او در سال‌های گذشته کنسرت‌هایی برای زنان اجرا کرده بود و در کارنامه خود، چند آلبوم به صورت هم‌خوانی با همسرش داشت. آلبوم “در فکر تو بودم” که شماری از تصنیف‌های علی‌اکبر شیدا در آن بازخوانی شده، نام زوج جاهد را سر زبان‌ها انداخت.

مسعود جاهد، آهنگساز و نوازنده، در مورد بیماری همسرش گفته است: «او این اواخر خیلی زجر کشید و خیلی هم تنها بود.»

• به کانال تلگرام دویچه وله فارسی بپیوندید!

شیدا جاهد در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی اجازه یافت در سالن‌های مختلط و در اجراهای همخوانی روی سن برود. او بر همین اساس چند آلبوم هم‌خوانی با همسرش مسعود جاهد منتشر کرد اما در زمان محمود احمدی‌نژاد، یکی از این البوم‌ها به نام “خسته‌ام از این کویر” به تشخیص وزارت ارشاد و به بهانه غالب بودن صدای زن در آن، جمع‌آوری شد.
پس از آن شیدا جاهد و همسرش از ادامه کار هنری منع شدند.

“سر سوزنی به ما توجه نمی‌کنند”

پری ملکی، معلم آواز و خواننده پیش‌کسوت موسیقی سنتی، روز دوشنبه دهم اسفند به “ایسنا” گفت: «رفتن شیدا خیلی غم‌انگیز است. او بی‌مهری دید. بی‌مهری‌ای که ما سالیان سال است که تجربه‌اش می‌کنیم بدون این که کسی به ما سر سوزنی توجه کند.»

به اعتقاد پری ملکی، تحمل ممنوعیت از کار در دولت احمدی‌نژاد باعث شد شیدا جاهد بیمار و رنجور شود.
سیدعباس سجادی، مشاور معاون هنری وزارت ارشاد، شیدا جاهد را “هنرمند شریف حوزه موسیقی” خوانده و گفته است: «او با همه فراز و نشیب‌هایی که در این حوزه وجود داشت تمام تلاش خود را برای حفظ موسیقی اصیل ایرانی انجام داد و با وجود اینکه در طول عمر ارزشمند خود پیشنهادهایی از سوی کشورهای خارجی داشت در ایران ماند و آثار جاودانه‌ای را همراه با همسر خود مسعود جاهد خلق کرد.»

شیدا جاهد در دهه هفتاد و هشتاد شمسی، گروهی به نام کرشمه تشکیل داده بود که صرفا برای زنان برنامه اجرا می‌کرد. او نزد صدیق تعریف و محمدرضا شجریان و احمد ابراهیمی کلاس آواز دیده بود.

نام اصلی این هنرمند، امجدالملوک جاهدیان بود. همسر او به سایت “موسیقی ما” گفته است: «هیچ وقت دلیل ممنوع‌الکاری را برای ما توضیح ندادند اما این موضوع سکوت دردآوری در زندگی هنری من ایجاد کرد. در این سال‌ها علاوه بر این که نتوانستم اثری را منتشر کنم، هیچ اثری هم خلق نکردم و این مرا به سکوتی مطلق فرو برد.»

خبرگزاری دانشجویی (ایسنا) می‌نویسد پیکر شیدا جاهد روز چهارشنبه ۱۲ اسفند از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.