اعتراض‌های ایران؛ آلمان سرکوبگران را به تحریم تهدید کرد، پاسپورت شجریان پس از ورود به ایران توقیف شد

یورونیوز فارسی 17.07.1401

عکس آرشیوی از تظاهرات روزهای گذشته ایران

اعتراضات ایران در حالی وارد چهارمین هفته خود شده است که روز گذشته معترضان در نقاط مختلف پایتخت تا پاسی از شب تجمع برگزار کردند و شعار دادند. این اعتراض‌ها در شماری از شهرهای بزرگ و همچنین شهرهای استان کردستان گسترده‌تر گزارش شده است.

همزمان با این اتفاق مدیرکل آموزش و پرورش کردستان صبح امروز به یکباره اعلام کرد که مدارس این استان امروز در نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل هستند. این مقام دلیل این موضوع را میلاد پیامبر اسلام اعلام کرد.

آخرین خبرها و گزارش‌ها درباره اعتراضات سراسری ایران و واکنش‌های بین‌المللی به آن‌ در روز یکشنبه ۱۷ مهر برابر با ۹ اکتبر را در این مطلب پیگیری کنید.

مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی ایران در یک پست اینستاگرامی با اذعان به اینکه به سیاستمداران در هیچ جای دنیا باوری ندارد، گفت این روزها با دیدن این تصاویر تلخ برای هموطنانم بغض می کنم…اتفاقات خشونت آمیری که در بعضی ویدئوها می بینیم باورنکردنی و دردناک است و من به عنوان یک ایرانی به این رفتار اعتراض دارم، خصوصا کتک زدن زنان.

این مهاجم پرتوی پرتغال در انتها تاکید کرده که بر این باور است که خشونت برای هیچکس نمی تواند راه حل باشد

دنیا راد، فعال سینمایی که عکس بی‌حجاب او در حال خوردن صبحانه معروف شده بود پس از ۹ روز بازداشت، آزاد شد.
خواهر این کنشگر، آزادی وی را در توییتر تایید کرد.

دنیا راد پس از انتشار این عکس که مورد استقبال زیادی قرار گرفته بود از سوی نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شد. وی این مدت در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شد.
وی هم اکنون با قرار وثیقه آزاد است.

گلشیفته فراهانی، بازیگر ایرانی-فرانسوی معتقد است که آرمان معترضان در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن آزادی است.»

وی در روزنامه فرانسوی «لوموند» اضافه می‌کند که «در پس این آزادی نه تئوری، نه ایدئولوژی و نه هیچ مفهوم تاریخی و فلسفی وجود ندارد.»
وی معتقد است «نسل زد» ( Gen Z) کاری را انجام دادند که نسل او هرگز جرات انجام آن را نداشتند.

[توضیح: نسل زد، نسلی است که شروع تولد آن‌ها از اواسط تا اواخر دهه ۹۰ میلادی است و اوایل سال ۲۰۱۰ نیز پایان سال تولد این نسل است که به‌عنوان نخستین نسل اجتماعی که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری‌های دیجیتال رشد کرده است.]

گلشیفته فراهانی که متولد دهه ۶۰ خورشیدی در ایران است به کودکی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: «کودکی ما زیر بمب‌ها و آژیر خطر گذشت. ما ترس را در چشمان پدر و مادرانمان دیده‌ایم. خانه‌های ویران شده در خیابان‌های تهران را دیده‌ایم. اما نسل زد نمی‌داند انقلاب و جنگ چیست. در کشوری گیر کرده‌اند که دیکتاتوری است اما اینستاگرام و تیک‌تاک دارند. می‌دانند در دنیا چه خبر است. این تصور را دارم که این نسل از هیچ چیز نمی‌ترسد.»

دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبایی پس از اینکه اجازه مختلط نشستن در سلف به آن‌ها داده نشد، غذای خود را به حیاط دانشکده بردند و در کنار همدیگر ناهار خوردند.
به تازگی حراست دانشگاه تلاش کرده است تا در سالن غذاخوری دانشگاه تفکیک جنسیتی را اعمال کند.

حمید فرخ‌نژاد، بازیگر سینما در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت که دو بار احضار و ۱۰ ساعت بازجویی شده است.
وی همچنین از ممنوع‌الخروجی خود خبر داد و افزود: «برای این که بهم ثابت کنن اشتباه کردم که گفتم نمیشه حتی یه اعتراض مسالمت‌آمیز کرد.»

گزارش‌هایی از بازداشت دانش‌آموزان در مدارس برخی از شهرهای کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

برخی از کاربران گفته‌اند که «ماموران نیروی انتظامی به برخی از مدارس از جمله مدارس دخترانه رفته‌اند و برخی را با خود برده‌اند.»
برخی نیز می‌گویند شماری از دانش‌آموزان نیز از مدرسه به‌طور موقت اخراج شده‌اند.

با این حال محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «دانش آموزی در این راستا اخراج نشده؛ اگر هم تحت تاثیر قرار گرفته و حرکتی انجام داده باید به او آگاهی بخشی کنیم. در این راستا تا کنون دانش آموز اخراجی نداشته‌ایم.»

در روزهای اخیر در شماری از مدارس دخترانه اعتراض‌هایی به حجاب اجباری صورت گرفته بود.

یورونیوز به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت خبر بازداشت این دانش‌آموزان را تایید کند با این حال در صورت دریافت جزییات بیشتر اطلاع رسانی می‌کند.

شروین حاجی‌پور، خواننده قطعه «برای…» که پس از انتشار این آن بازداشت شد، با انتشار ویدیویی جدید گفت که این قطعه را برای ابراز همدردی با مردمی نوشته و خوانده که به شرایط جامعه نقد دارند.

وی در عین حال تاکید کرد که در ایران می‌ماند و اگر نقدی دارد همین جا مطرح می‌کند. وی افزود: «همه ما از یک خاک و یک خانواده هستیم.»

این خواننده جوان همچنین از افرادی که این مدت برای او پول جمع کرده‌اند خواست تا مبالغ جمع‌آوری شده را به خیریه‌های داخل ایران مانند محک بدهند. وی تاکید کرد قصد او از تولید این قطعه درآمدزایی نبوده است.

وی همچنین تاکید کرد که قصد انجام مصاحبه با رسانه‌ها چه داخل چه خارج از ایران را ندارد.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران تهدید کرد که از امروز به بعد افرادی که بازداشت می‌شود تا زمان محاکمه به هیچ وجه آزاد نخواهند شد.

وی افزود: «دادگاه‌های آن‌ها به سرعت برگزار می‌شود و احکام بسیار قاطع و بازدارنده‌ای برای آن‌ها صادر خواهد شد.»

وی مدعی شد که روز گذشته غیر از شهرهای تهران و سنندج در تمام کشور آرامش و امنیت برقرار بود.