توقیف روزنامه «جهان صنعت» در پی انتشار مقاله‌ای به قلم صادق زیباکلام درباره کیان پیرفلک

30.08.1401 رادیو فردا

روزنامه «جهان صنعت» در پی انتشار مقاله‌ای به قلم صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، روز دوشنبه ۳۰ آبان توقیف شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه اعلام کرد روزنامه «جهان صنعت» در نشست فوق‌العاده امروز هیات نظارت بر مطبوعات به سبب «تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و حدود مطبوعات»، توقیف و پرونده آن به مرجع قضایی ارجاع شد.

آقای زیباکلام در مقاله روز شنبه خود به موضوع کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ۹ سالهٔ ایرانی ساکن ایذه در خوزستان، اشاره کرده و نوشته بود: «موضوعی که در این میان عجیب است، سخنان قاطع حاکمیت و مسئولانی مانند استاندار، فرماندار و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری درباره تروریستی بودن وقایع ایذه است».

او افزوده بود: «آن‌ها بر این عقیده‌اند افرادی که مردم را به رگبار بستند، داعش و یا منافقین بودند. حتی محسن رضایی از دستگیری تعدادی از تروریست‌ها در مرز ماکو خبر داده است. این در حالی است که روایت مادر کیان با گفته‌های مسئولان کاملا متفاوت است. به نظرم گفته‌های مادر کیان منطقی‌تر است».

به گفته آقای زیباکلام، «اعتماد مردم نسبت به اخبار دولتی سلب شده و تقریبا ۸۰ درصد مردم به اخبار رسمی اعتماد ندارند».

این فعال سیاسی در مقاله خود نوشته بود:‌ داستان غم‌انگیز دیگری میان مردم دست به دست می‌شود که برخی از ماموران انتظامی برای این‌که دچار تردید نشوند و به مردم شلیک کنند، از «مواد روانگردان» استفاده می‌کنند.

به‌گفته او، انتشار چنین داستان‌هایی برای یک کشور «فاجعه» است.

توقیف روزنامه جهان صنعت توسط دولت ابراهیم رئیسی در حالی است که وی همواره یکی از افتخارات دولت خود را «تعطیل نکردن» نشریات عنوان کرده بود.