گام بعدی برای محدودسازی هنرمندان؛ سینماگران نباید تریبون سیاسی باشند

25.09.1401 ووا نیوز

اظهارات رئیس سازمان سینمایی جمهوری اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره‌‌ای تحت عنوان «سینما حقیقت» و تهدید و هشدار او به سینماگران مبنی بر پرهیز از هر گونه انتقاد یا فعالیت سیاسی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی داشته است.

محمد خزاعی با هشدار به اهالی سینما گفت: «نمی‌شود هرچه می‌خواهید بگویید و دستگاه قضا برخوردی نکند، سینماگران نباید تریبون سیاسی باشند.»

او همچنین تاکید کرد تا زمانی که رئیس سازمان سینمایی باشد به هیچ فیلمی که زنان بازیگر در آن بدون حجاب (اجباری) بازی کرده‌ باشند، مجوز اکران نخواهد داد و نمی‌گذارد که سینمای ایران به سال‌های قبل از انقلاب ۵۷ بازگردد.

مراسم پایانی شانزدهمین جشنواره دولتی «سینما حقیقت» در حالی برگزار شد که بیش از ۲۰۰ مستندساز و سینماگر ایرانی در داخل و خارج از ایران جشنواره امسال را تحریم کرده بودند.

این سینماگران در بیانیه خود اعلام کردند: «در این شرایط غم‌انگیز و تاسف‌بار، برگزاری جشن و جشنواره‌ فیلم مستند را نادیده انگاشتن غم مردمی می‌دانیم که صاحبان راستین فرهنگ‌ و هنرند. ما جمعی از سینماگران، اهالی فرهنگ‌ و هنر و مخاطبان خاص و عام شانزدهمین جشنواره فیلم سینما حقیقت، ضمن ابراز همبستگی با مردم شریف و داغدار ایران، هرگونه حضور و شرکت آنلاین در این دوره از جشنواره را تحریم می‌کنیم.»

در حالی که رییس سازمان سینمایی در یک سالن با مخاطبانی اندک و خودی ، با تهدید از سینماگران خواسته در خط جمهوری اسلامی قرار بگیرند، فرزاد خوشدست، کارگردان، در واکنش به اظهارات او گفته : «یاد بگیر با هنرمند چطور حرف بزنی. قلدری و یک کتی ایستادن با این حرکات دست، حقیقت رفتار شخص شماست.»

چندی پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه برخی فیلم‌های سینمایی در دو گونه «با و بدون» حجاب اجباری ساخته می‌شوند. محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با تایید این خبر گفته بود: «برخی پروژه‌های سینمایی پلان‌هایشان را با دو وضعیت بی‌حجاب و با حجاب ثبت می‌کنند.»

خزاعی در ادامه با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران هنرمندان را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: «عده‌ای تحت تأثیر فضای موجود ابراز همدردی کردند. دسته دوم تحت تأثیر مخاطبان بودند و دسته سوم رسماً به مبارزه با برخی مبانی می‌پردازند که ما با دسته سوم کار داریم.»

از آغاز اعتراضات جاری در ایران صدها تن از سینماگران ایران حمایت خود را از معترضان اعلام کردند، شماری از زنان سینماگر نیز با انتشار تصاویری از خود بدون حجاب اجباری با جنبش «زن، زندگی، آزادی» همراه شدند. در این میان بازیگرانی همچون کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی با اتهاماتی نظیر «اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» مواجه و مدتی بازداشت شدند.

رییس سازمان سینمایی جمهوری اسلامی واکنش تندی نیز به اظهارات و پست‌های اینستاگرامی حمید فرخ‌نژاد نشان داد و گفت: « او خط قرمزها را رد کرده است ،شما حق ندارید به رهبر و مرشد ما توهین کنید. عرصه فرهنگ نباید اینقدر بی‌حساب و کتاب شود. اینجا هنوز جمهوری اسلامی است ،‌یک لحظه به خودمان بیایم. این کشور دو دستی تقدیم کسی نمی‌شود.»

حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما و تلویزیون روز گذشته در پستی اینستاگرامی رهبر جمهوری اسلامی را با برخی دیکتاتورهای مخلوع خاورمیانه مقایسه کرده و از او خواسته بود مانند یک دیکتاتور خوب به خاطر خودش از قدرت کناره گیری کند.

همزمان وزیر ارشاد جمهوری اسلامی گفت: «ما مخالفتی با کار هنری نداریم.» اسماعیلی مدعی شد: «همه سلایق می‌توانند در چارچوب قانون کار کنند و آزادی بیان و اندیشه در حوزه هنر و سینما برای ما مهم است.»

در سه ماه گذشته شمار زیادی از هنرمندان و اهالی سینما به بهانه حمایت از جنبش اعتراضی مردم ممنوع‌الکار یا ممنوع الخروج شدند و عده زیادی از آنها نیز به مراجع امنیتی احضار و بازداشت شدند.