منع تک‌خوانی زنان محرومیتی است برای همه • گفت‌وگو با آیت نجفی

“آواز بی‌سرزمین”، تازه‌ترین مستند آیت نجفی در جشنواره‌های بین‌المللی جوایز متعددی کسب کرده است. گفت‌وگویی با او درباره منع تک‌خوانی زنان و آوازی که “بی‌سرزمین” را بشنوید.

 

 

 “آواز بی‌سرزمین” عنوان مستندی سینمایی به کارگردانی آیت نجفی، فیلمساز ایرانی است. این فیلم در جشنواره‌های زیادی در پنج قاره جهان با استقبال درخور توجهی روبرو شده و همچنین جوایز متعددی به دست آورده است.

پوستر فیلم آواز بی‌سرزمین

پوستر فیلم “آواز بی‌سرزمین”

مستند “آواز بی‌سرزمین” تلاش گروهی از زنان موسیقی‌دان و آواز‌خوان ایرانی را روایت می‌کند که می‌کوشند به‌رغم ممنوعیت تک‌خوانی زنان و نیز به‌رغم محدودیت‌ها و موانع موجود، کنسرتی در تهران به روی صحنه بیاورند.

شخصیت اصلی “آواز بی سرزمین” سارا نجفی،‌ خواهر کارگردان است؛ نوازنده و آهنگساز جوانی که برای گرفتن مجوز و سالن از اداره‌ای به اداره‌ی دیگر می‌رود، با افراد مختلفی مذاکره می‌کند و برای رسیدن به مقصود دست به ترفندهای گوناگون، از جمله دعوت یک گروه فرانسوی برای هم‌نوازی و هم‌خوانی می‌زند.

این فیلم پس از حضور موفق در فستیوال‌های گوناگون بین‌المللی اکنون به پرده‌ی سینما‌های آلمان راه یافته و اکران عمومی آن آغاز شده است.

آیت نجفی در گفت‌وگو با دویچه‌وله از جمله از کم و کیف این فیلم، انگیزه‌های ساخت آن و نیز امید به آزادی صدای زنان و تک‌خوانی آنان می‌گوید.