گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در دی ماه 1401

 

تهیه کننده نمودار و جدول: سعید پورمند

 

تهیه کننده گزارش: زهرا باجلان، سعید پورمند

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 57 خبر که در طول دی ماه 1401 تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، هنرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری‌آنلاین و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق هنر و هنرمندان در آذر ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: رزا جهان‌بین، سمانه بیرجندی، مرضیه مهدیه، زهرا باجلان،مهین ایدر،کوثرولیزاده،مهدی افشار زاده،منا احمدی،مرجان شعبان نژاد،پدرام معادی، سعید پورمند، امیررضا ولی‌زاده، می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://honar.bashariyat.org

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش دی ماه 1401 به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

درخواست 500 هنرمند خارجی برای آزادی ترانه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرق، یورونیوز گزارش داده است که  در بین این افراد، چهره‌های سینمای جهان از‌جمله کیت وینسلت، هنرپیشه برنده جایزه اسکار، کن لوچ، کارگردان بریتانیایی و پدرو آلمادووار، کارگردان اسپانیایی و ماریون کوتیار، ستاره سینمای فرانسه، جرمی آیرونز، بازیگر بریتانیایی و کریستن استوارت، هنرپیشه، دیده می‌شود که خواستار آزادی او هستند. ( تاریخ 03/10/1401 خبرگزاری اقتصادنیوز)

اشکان خطیبی هنرمند سینما و تلویزیون: نود روز است در خفا زندگی میکنم!

اشکان خطیبی در متنی که امروز ۳ دی‌ماه در اینستاگرام منتشر کرده با اشاره به اینکه در این مدت یکبار دچار سکته قلبی شده نوشته است: «هر روز از یادآوری آنچه بر سرم آوردند دچار حمله‌های عصبی می‌شوم. اینها را نگفتم که ذکر مصیبت کنم. من که هنوز زنده‌ام! اما زیباترین و شجاع‌ترین‌های ایران را هر روز و هر شب یا بر سر دار می‌کنند یا در خیابان‌ها پرپر. اشکان خطیبی بازیگر سینما و تلویزیون، خواننده، مجری و کارگردان ساکن تهران با انتشار تصاویر استوری‌های صفحه اینستاگرام خود که از ۲۵ تا ۳۱ شهریور منتشر کرده بود از ۹۰ روز زندگی‌در خفا خبر داده و نوشته است: «نود روز است که در خوف و خفا زندگی می‌کنم. یکم مهرماه برای اتهاماتم! با خشونت رفتاری و گفتاری از سوی بازجوها تفهیم اتهام و به قاضی ارجاع داده شدم. » ( تاریخ 03/10/1401 خبرگزاری کیهان)

ممنوعالخروجی جمعی چندین ورزشکار و هنرمند

به گزارش تابناک ورزشی؛ خبرگزاری وزارت ورزش نوشت: تعدادی از چهره‌های مشهور ورزشی و هنری که قصد داشتند برای تعطیلات ژانویه از کشور خارج شوند، ممنوع‌الخروج شدند.پیگیری‌ها نشان می‌دهد این افراد بلیط سفر به مقاصدی از جمله دوبی و آمریکا و اروپا را برای گذراندن تعطیلات ژانویه و جشن کریسمس به همراه خانواده تهیه کرده بودند ولی در زمان اقدام به سفر متوجه شدند که ممنوع‌الخروج هستند. ( تاریخ 05/10/1401 خبرگزاری تابناک)

هشدار چند مدیر و عضو خانه سینما به حکومت، درباره برخورد با اعتراضات

تعدادی از اعضا و مدیران پیشین و کنونی خانه سینما در گفت‌وگوهای تصویری جداگانه‌ای از شیوه برخورد حکومت با اعتراضات جاری در ایران انتقاد کرده‌اند و به مقام‌های حکومتی به ویژه رئیس صداوسیما هشدار داده‌اند.این گفت‌وگوها در محل خانه سینما ضبط و در کانال «سی‌و پنج» وابسته به خانه سینما در یوتیوب منتشر شده است. همچنین گزیده‌‌هایی از این ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی هم پخش شده است. ( تاریخ 02/10/1401 خبرگزاری رادیو فردا)

حمایت از هنرمندان صنایعدستی در اولویت قرار دارد

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: تحول در صنایع‌دستی و حمایت از هنرمندان این حوزه در اولویت کاری بوده و با تمام توان از این قشر پشتیبانی می کنیم.به گزارش خبرگزاری موج کردستان، منصور مهرزاد در نشست با جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی استان اظهار کرد: خوشبختانه هنرمندان کردستانی توانسته‌اند طی سال‌های اخیر با حداقل امکانات نقشی محوری در تولید و خلق محصولات بی‌بدیل صنایع‌دستی و ایجاد اشتغال داشته باشند. ( تاریخ 10/10/1401 خبرگزاری موج کردستان)

وزیر ارشاد: روزانه از دوستان، وضعیت برخی خبرنگاران بازداشتی را جویا میشوم/ باید فضای گفتوگو در کشور تقویت شود

شفقنا نوشت: اسماعیلی گفت: چند روز اخیر تعدادی آزاد شدند، تعداد دیگری هم که جزء اهالی فرهنگ و هنر هستند اما ممکن است کار غیر مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر انجام داده باشند، دوستان را مکلف به پیگیر وضعیت آنها کردیم تا در حد ممکن مشکلاتشان را برطرف کنیم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت شکل گیری گفت وگوی ملی اشاره کرد و گفت: باید روش هایی با رویه های روشن و سازماندهی شده و منتج به نتیجه ایجاد شود تا احساس شود گروه های مختلف و نخبگان می توانند حرف بزنند و حرف هایشان در جامعه پژواک پیدا می کند. ( تاریخ 10/10/1401 خبرگزاری خبربان)

فوتبالیست و خبرنگاران ورزشی ایرانی زیر تیغ؛ فیفا سکوت را رعایت میکند

اعتراضات یا خیزش سراسری در ایران از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد و این بار ورزشکاران و روزنامه‌نگاران ورزشی از تهدیدها، بازداشت‌ها، شکنجه‌ها و اعترافات اجباری در امان نبوده‌اند. برخی از این چهره‌ها، حتی در آستانه احکامی سنگین قرار گرفته‌اند.در این بین، کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی تلاش کردند سکوت کامل را رعایت کنند؛ نهادهایی که بالفطره و طبق اساسنامه‌های‌خود، موظف به تلاش برای جدایی سیاست از ورزش و محافظت از حقوق ورزشکاران هستند. ( تاریخ 09/10/1401 خبرگزاری ایران وایر)

حمله روزنامه همشهری به علی دایی: «پتک سنگینی بود بر سر ما»

روزنامه همشهری به #علی_دایی تاخته و حمایت او از معترضان را نشانه همراه شدن با ناامنی دانسته است: «چطور با وجدان‌تان کنار آمدید تا با فراخوان‌هایی همراه شوید که امنیت مردم را نشانه گرفته است؟ چطور به فراخوان اعتصاب کسانی لبیک گفتید که خواستار افزایش تحریم علیه مردم ایران هستند؟»سردبیر همشهری از علی دایی خواسته اسناد و مدارکش درباره مرگ مشکوک اسرا پناهی را منتشر کند: «حتما سند و مدرکی دارید که در آن مقطع آنقدر محکم گفتید: «اطلاعات من از زادگاهم اردبیل کامل است و اگر به صحت مسئله‌ای نرسم، هیچ‌گاه اظهار‌نظر نمی‌کنم.» تا کی باید صبر کنیم تا اطلاعات‌تان را بیان کنید؟ شما گفته‌اید که «تاریخ ثابت کرده، می‌کند و خواهد کرد چه کسانی دروغگو هستند.» خب، برای اینکه در این پیچ تاریخی، دروغگویان را رسوا کنید، مستندات خود را درباره علت فوت اسرا پناهی منتشر کنید.» ( تاریخ 07/10/1401 خبرگزاری ایران اینترنشنال)

درخواست بیش از ۶۰۰ هنرمند جهان برای آزادی ترانه علیدوستی

مارک روفالو، بازیگر سرشناس هالیوود با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی خود به بازداشت ترانه علیدوستی واکنش نشان داده و از درخواست بیش از ۶۰۰ هنرمند مشهور برای آزادی ترانه خبر داد.روفالو در این پست که روز دوشنبه ۱۲ دی منتشر شده نوشت که بیش از ۶۰۰ هنرمند از سراسر جهان با امضای نامه‌ای سرگشاده خواهان آزادی هنرمند و نویسنده برنده جایزه‌های جهانی، ترانه علیدوستی شده‌اند. ( تاریخ 12/10/1401 خبرگزاری ایران وایر)

رسول نجفیان: با فراموشی سنتهایی مثل قصهگویی دچار سوءتغذیه فرهنگی میشویم

 رسول نجفیان معتقد است، پایه‌های فرهنگِ کشور باید تقویت شود تا جامعه، سوءتغذیه فرهنگی پیدا نکند. این بازیگر، قصه‌گویی را یکی از سنت‌های ایرانی می‌داند که باید از آن حمایت کرد.رسول نجفیان در کنار فعالیت در عرصه بازیگری و کارگردانی، سالهاست که با قصه‌گویی مانوس و همراه است. او درباره وضعیت قصه‌گویی در زندگی ایرانیان به ایرنا گفت: یکی از ارکان مهم تربیتی در خانواده‌های ایرانی پیش از آمدن رادیو و تلویزیون، قصه‌گویی بزرگ‌ترها در خانه‌ها، نقالی در قهوه‌خانه‌ها و اجرای مرشدان و عاشیق‌ها در مراکز مختلف هر محله بود. مردان در قهوه‌خانه‌ها و محلات جمع می‌شدند و به داستان‌های کهن ارزشمند ایرانی مانند شاهنامه فردوسی، حکمت‌های گلستان و بوستان سعدی و حتی غزلیات حافظ گوش می‌کردند. در خانواه‌ها نیز بیشتر حضور زنان پررنگ بود و قصه‌گویی از سوی بزرگان انجام می‌شد و اوج آن نیز در آیین‌ها و مراسم بود. مهم‌ترین رکن این داستان‌سرایی‌ها نیز جنبه آموزشی‌اش بود و فقط برای سرگرمی نبود.نجفیان افزود: اثر داستان‌ها در گذشته بر مردم بسیار زیاد بود و بسیاری از افراد به دلیل تکرار و شنیدن زیاد، آن‌ها را حفظ بودند و سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کردند. ( تاریخ 15/10/1401 خبرگزاری ایرنا)

فیلمسازان را هنوز به خودی غیر خودی تقسیم میکنند/پیشنهادهایی که به فیلمسازان میدهند بیشتر تنبیهی است تا تشویقی

عباس رافعی معتقد است که تغییر اولویت اکران برای برخی از فیلم‌ها توسط سازمان سینمایی بیشتر شبیه یک تنبیه است چون آن‌ها می‌خواهند فضای هنری را به دوبخش خود و غیر خودی تقسیم کنند ضمن اینکه به جای برخورد هنری با هنرمندان با آن‌ها برخورد نظامی می‌کنند ( تاریخ 14/10/1401 خبرگزاری خبر آنلاین).

محسن جعفری راد، منتقد سینما و فیلمساز، پس از آزادی از بازداشت «خودش را کشت»

در پی اعلام خبر درگذشت محسن جعفری راد، منتقد سینما و کارگردان، هوشنگ گلمکانی، مدیر مجله «فیلم امروز»، از بازداشت آقای جعفری راد چند هفته پیش در اعتراضات کرج خبر داد و دلیل فوت او را «خودکشی» اعلام کرد.( 18.10.1401 رادیو فردا)

کنارهگیری یک مجری صدا و سیما؛ «زیر بار حرف زور نرفتم»

سعید اکبری، مجری ورزشی از قطع همکاری خود با صدا و سیمای جمهوری اسلامی خبر داد.این مجری صدا و سیما با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود نوشت: «تصمیم گرفتم زیر بار حرف زور نرم و علیه ورزشکاران مملکتم صحبت نکنم.»( 17.10.1401 ایران وایر)

اینستاگرام «علی دایی» رکورد زد

پست اینستاگرام #علی_دایی که در پاسخ به عضو سپاه قدس نوشته بود: «کسی می رود که آمده باشد نه کسی که ریشه در این خاک دارد» تاکنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار لایک داشته است.پیش از این یکی از پست‌های دایی با ۳.۵ میلیون لایک رکورد بیشترین لایک بین کاربران ایرانی را ثبت کرده بود.هفته گذشته امیرحسین حاجی‌نصیری، عضو نیروی قدس سپاه پاسداران، در شبکه افق صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «اینها قهرمانان ما نیستند. خدا قد بلندی به او داد و هر کس سانتر می‌کرد توپ به سرش می‌خورد و گل می‌شد.»( 19.10.1401 ایران اینترنشنال)

خداحافظی بابک جهانبخش از فعالیت در موسیقی ایران مجموعه: اخبار فرهنگی و هنری

رویداد۲۴ نوشت: بابک جهانبخش، خواننده موسیقی پاپ که شب گذشته با انتشار پستی اینستاگرامی خبر از ممنوع الخروجی‌اش داده بود از حضور در موسیقی ایران هم خداحافظی کرد.( 21.10.1401 رویداد۲۴)

سینمای نفروش ؛ نه کمدی سیاسی نه ملاقات خصوصی

آمار فروش فیلم‌های روی پرده و تعداد مخاطبانشان براساس اطلاعات سامانه سمفا تاجمعه ۲۳ دی‌ماه نشانگر این است که حال این سینما هنوز خوب نیست.ضمن اینکه کل فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۴۰ میلیارد تومان رسیده و تعداد تماشاگران آن از ۱۱ میلیون نفر گذر کرده است.( 24.10.1401 برنا)

خیز مهران رجبی برای صندلی سبز بهارستان!

روزنامه آرمان ملی با اشاره به انتخاب مهران رجبی به عنوان داور جشنواره فیلم عمار، احتمال نامزدی او برای انتخابات دور دوازدهم مجلس را مطرح کرده است.( 22.10.1401 آرمان ملی)

آیا مهران مدیری ممنوع الکار است؟/مرد هزار چهره در نقش یک رمال

مهران مدیری در فیلمی به کارگردانی محمود کلاری مدیرفیلمبرداری نامدار سینمای ایران و به تهیه‌کنندگی علی اوجی، مشغول بازی است.(24.10.1401 برنا)

واکنش روزنامه هم میهن به انتقادات مجری صداوسیما؛ ما همکار شما نیستیم خانم شریفی مقدم

به گزارش حکایت گیلان | دو روز گذشته، المیرا شریفی مقدم در برنامه صبحانه ایرانی به روزنامه هم میهن انتقاد کرد که چرا هیچ اشاره ای به سردار سلیمانی در روزنامه اش نشده است.( 15.10.1401 حکایت گیلان)

جایزه آزادی مطبوعات روزنامهنگاران کانادایی به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا میشود

نیلوفر حامدی (سمت چپ تصویر) و الهه محمدی، پس از انتشار گزارشی از وضعیت مهسا (ژینا) امینی در بیمارستان کسری و مصاحبه با پدر او، امجد امینی، نزدیک به چهار ماه است که بازداشت‌شده‌اند.( 30.10.1401 رادیو فردا)

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

مجمع بانوان هنرمند متعهد سراسر کشور خطاب به ریاست محترم سازمان سینمایی بیانیه ای صادر کرد

بسم‌الله الرحمن الرحیم ریاست محترم سازمان سینمایی برادر ارجمند جناب دکتر محمد خزاعی؛
انقلاب پرشکوه ایران اسلامی با همه رویش‌ها و ریزش‌هایش با همه فراز و فرودهایش و با همه رنج دوران بردن‌هایش، امروز به درخت تنومندی تبدیل گشته که خار چشم دشمن و استخوان در گلوی بدخواهان و زیاده خواهان شده‌است. ( تاریخ 01/10/1401 خبرگزاری دانشجو)

واکنش کانون نویسندگان به پلمب نشر چشمه: نشانه ورشکستگی فرهنگی حاکمیت است

کانون نویسندگان ایران روز چهارشنبه ۳۰ آذر در بیانیه‌ای با عنوان «کتاب‌فروشی در حصر، فرهنگ در حال احتضار»، نوشت: «با خبر شدیم کتاب‌فروشی نشر چشمه را با تهدید و شعارنویسی به تعطیلی کشانده‌اند.در این بیانیه آمده است: «اکنون کار به جایی کشیده است که حاکمیت مستأصل از بحران‌های فزاینده که هر روز بر شمارشان افزوده می‌شود، نشر چشمه را که از جمله ناشران مستقل است به بهانه این که در روزهایی به هر دلیل ترجیح داده است در مغازه‌اش را باز نکند، به اتهام اعتصاب و “اغتشاش” مهر و موم می‌کند و عواملش را کیش می‌دهد که بروند و بر دیوار آن شعارهای رسوای این چهل ساله را بنویسند و جار بزنند که این هم مزد انبارگردانی. ( تاریخ 01/10/1401 خبرگزاری ووانیوز)

 

بازداشت ها

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از وضعیت ۳ روزنامه نگار بازداشتی

خبرگزاری هرانا – مارال دارآفرین، اسماعیل خضری و پیام خدابنده‌ لو، سه روزنامه نگار، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. این شهروندان پیشتر در جریان اعتراضات سراسری، توسط نیروهای امنیتی در شهرهای لاهیجان، پیرانشهر و همدان بازداشت شده اند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، سه تن از روزنامه نگاران کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.مارال دارآفرین، خبرنگار رسانه‌ های محلی گیلان علیرغم گذشت ۵۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد و تاکنون از محل نگهداری، دلایل بازداشت و اتهامات انتسابی علیه وی اطلاعی در دست نیست. ( تاریخ 05/10/1401 خبرگزاری هرانا)

ویدا ربانی، روزنامه نگار به ۷ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد

 ویدا ربانی، روزنامه نگار توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به هفت سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات قانون اسلامی، شش سال حبس برای وی قابل اجرا خواهد بود.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ویدا ربانی، روزنامه نگار به حبس محکوم شد.بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و به علی مجتهدزاده، وکیل مدافع وی ابلاغ شده است، خانم ربانی از بابت اتهام”اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به شش سال حبس و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به پانزده ماه حبس محکوم شد. ( تاریخ 10/10/1401 خبرگزاری هرانا)

اعتراضات سراسری؛ تداوم بازداشت نازی حبیبی در زندان قرچک ورامین

نازی (فاطمه) حبیبی، گرافیست و بازیگر تئاتر، علیرغم گذشت ۳۷ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان قرچک ورامین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۰ دیماه ۱۴۰۱، نازی (فاطمه) حبیبی کماکان در بازداشت بسر میبرد.یک منبع مطلع در خصوص این شهروند به هرانا گفت: “مسئولان قضایی به رغم وعده آزادی موقت به قید وثیقه و تامین وثیقه از طرف خانواده، تاکنون از آزادی خانم حبیبی خودداری کرده‌اند. وی از دسترسی به وکیل انتخابی محروم است. همچنین او برای پذیرفتن اتهامات واهی و اعتراف اجباری تحت فشار نیروهای امنیتی قرار داشته است.” ( تاریخ 10/10/1401 خبرگزاری هرانا)

دادگاه انقلاب مهدی بهمن، داستاننویس و نگارگر منتقد حکومت، را به «اعدام» محکوم کرد

اطلاعات رسیده به رادیو فردا حاکی است که مهدی بهمن، داستان‌نویس و نگارگر، که در جریان اعتراضات سراسری اخیر بازداشت شد، از سوی دادگاه انقلاب تهران به «اعدام محکوم شده است».به گفته منابع مطلع، مهدی بهمن در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی عموزاد محاکمه و به «اعدام محکوم شده است».آقای بهمن روز ۱۹ مهر در میانه اعتراضات سراسری در ایران به دنبال مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ۱۳ اسرائیل بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین، زیر نظر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، منتقل شد. ( تاریخ 08/10/1401 خبرگزاری رادیو فردا)

دو نهاد جهانی: ایران بزرگترین زندان روزنامهنگاران با شمار بیسابقهای از زنان روزنامهنگار در حبس

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود بازداشت گسترده و پرشمار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از آغاز اعتراضات سراسری در ایران را نشانی از اقدام جمهوری اسلامی در «سرکوب بزرگ» خواند و «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران» اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۲ در صدر کشورهایی قرار گرفت که بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران شناخته می‌شوند و هم‌اکنون شمار بی‌سابقه‌ای از زنان روزنامه‌نگار در این کشور بازداشت و زندانی شده‌اند. ( تاریخ 09/10/1401 خبرگزاری رادیو فردا)

خبرهای ضد و نقیض از بازداشت میلاد قاسمیخواه، کمدین اینستاگرامی

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت «میلاد قاسمی‌خواه»، بلاگر و کمدین اینستاگرامی و توقیف صفحه او در اینستاگرام خبر داده‌اند.بر اساس اطلاعات منتشر شده، آقای قاسمی خواه روز ۲۹آذر۱۴۰۱، با یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و صفحه اینستاگرامش نیز از به استناد «ماده ۴۲ جرایم یارانه‌ای»، از دسترس او خارج و توقیف شده است.برخی از کاربران می‌گویند این کمدین به دلیل همراهی با جنبش اعتراضی مردم ایران بازداشت شده و با اتهامات سنگینی مواجه شده است، اما رسانه‌های رسمی در ایران هنوز نسبت به انتشار این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند. ( تاریخ 06/10/1401 خبرگزاری ایران وایر)

بازداشت شاهین صمدپور، مستندساز تایید شد

«فاطمه دانشور»، عضو پیشین شورای شهر تهران، در حساب کاربری خود در اینستاگرام، بازداشت «شاهین صمدپور»، خبرنگار و مستند‌ساز را تایید کرد.طی روزهای گذشته، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتمال بازداشت شاهین صمدپور، گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرده بودند.شاهین صمدپور در آخرین پست اینستاگرامی خود با همسر «حنانه کیا»، یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری در نوشهر ملاقات کرده و بخش‌هایی از تصاویر خصوصی آن‌ها را به اشتراک گذاشته بود. ( تاریخ 05/10/1401 خبرگزاری ایران وایر)

ساسان چمنآرا، هنرمند اهل ایلام به حبس محکوم شد

شعبه ٢٩ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی “سید علی مظلوم”، ساسان چمن‌آرا، هنرمند اهل ایلام را به ۵ سال حبس محکوم کرد.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، حکم ۵ حبس تعزیری علیه این شهروند ٣٣ ساله از بابت اتهامات ” اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام” صادر شده است. ( تاریخ 12/10/1401 خبرگزاری هه نگاو)

بازداشت ۷۳ روزنامهنگار و عکاس خبری در ۱۱۰ روز + اینفوگرافی

فراز دیلی نوشت:براساس اطلاعات به دست آمده فراز و مقایسه با آمار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در یکصد و ده روزی که از شروع ناآرامی‌ها تاکنون می‌گذرد، ۷۳ روزنامه‌نگار و عکاس خبری بازداشت شده‌اند. برخی از این بازداشتی‌ها اکنون آزاد شده است و تعدای همچنان در بازداشت به سر می‌برند.در این آمار ۳۸ روزنامه‌نگار رسانه‌های سراسری و آزاد، ۲۵ روزنامه‌نگار استانی و ۱۰ عکاس خبری وجود دارند. رسانه‌های شرق، ایلنا، فراز، ایسنا، رویداد ۲۴، مهر، هم‌میهن، هفت صبح، ورزش ۳، دنیای اقتصاد، ایرنا و آسیانیوز رسانه‌های سراسری هستند که در سهم بازداشتی‌ها شریکند. ( تاریخ 05/10/1401 خبرگزاری خبر آنلاین)

ضرب و شتم علی اسدالهی، نویسنده و شاعر در بازداشتگاه سپاه

«مونا رشیدی»، همسر «علی اسدالهی»، نویسنده و شاعری که از ۳۰آبان در بازداشت به سر می‌برد، از ضرب‌وشتم همسرش در بازداشتگاه یک-الف سپاه خبر داده است.( 18.10.1401 ایران وایر)

مدیر مسئول سایت دیدبان ایران بازداشت شد

سعید سیف‌علی، مدیرمسئول سایت خبری «دیدبان ایران» پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت شد.عسل اسماعیل‌زاده همسر سعید سیف‌علی در گفت‌و گو با شبکه شرق این خبر را تایید کرد و گفت: سعید پس از چند بار احضار به دادسرای اوین جهت توضیحات بازداشت شد.( 17.10.1401 ایران وایر)

نسیم سلطان بیگی، خبرنگار و فعال دانشجویی سابق، بازداشت شد

«ایران جلالی»، مادر «نسیم سلطان بیگی»، خبرنگار و فعال دانشجویی سابق، از بازداشت او «هنگام خروج از کشور» خبر داد.براساس توییتی که خانم جلالی در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده است، شامگاه ۲۱دی، ماموران امنیتی، نسیم سلطان بیگی را در فرودگاه بین‌المللی ایران بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌‎اند.( 22.10.1401 ایران وایر)

 

صدور و اجرای حکم

یلدا معیری، عکاس خبری، در واکنش به حکم دادگاه خود لباس پاکبانی به تن کرد

یلدا معیری، عکاس خبری که به دلیل عکاسی از اعتراضات مردمی اخیر در ایران بازداشت شده بود، روز جمعه ۱۶ دی با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با لباس پاکبانی خبر داد که دادگاه علاوه بر حکم شش سال حبس تعزیری، برای او مجازات‌های تکمیلی از جمله «خدمات پاکبانی» صادر کرده است.( 16.10.1401 رادیو فردا)

برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات کتایون ریاحی، بازیگر سینما و تلویزیون

خبرگزاری هرانا – امروز چهارشنبه ۲۱ دی ماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات کتایون ریاحی،‌ بازیگر سینما و تلویزیون برگزار شد.(21.10.1401 هرانا)

در دادگاه کتایون ریاحی چه گذشت؟

به گزارش ایسنا، خانه سینما مدت‌ها پیش از مقامات قضایی درخواست حضور یک نماینده در جلسات محاکمه اعضا خود را داشته که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.( 22.10.1401 ایسنا)

اجرای حکم یک سال زندان کامیار فکور، ترانهسرا و روزنامهنگار

نزدیکان کامیار فکور، ترانه‌سرا و روزنامه‌نگار که در جریان اعتراضات اخیر ایران بازداشت شده است، می‌گویند که دستگاه قضایی حکم پیشین زندان او را که مربوط به فعالیت‌های حرفه‌ای و هنری وی بود به اجرا گذاشته است.( 29.10.1401 رادیو فردا)

محکومیت سنگین یک روزنامهنگار دیگر،علیرضا خوشبخت به شش سال زندان محکوم شد

«علیرضا خوشبخت»، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که پیش‌تر در ۳۱شهریور به همراه همسرش «زهرا توحیدی»، بازداشت و پس از گذراندن ۹۴ روز به قید وثیقه آزاد شده بود، از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری قابل اجرا محکوم شد.( 27.10.1401 ایران وایر)

شیوا شعبانی، بازیگر تئاتر، به شش سال حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد

شیوا شعبانی، بازیگر تئاتر و سینما که پیش از این در ارتباط با اعتراضات بازداشت شده بود، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد.( 01.11.1401 رادیوفردا)

 

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

پخش سریال «شبکه مخفی زنان» دوباره متوقف شد

پخش سریال «شبکه مخفی زنان» بعد از انتشار شانزدهمین قسمت خود در شبکه نمایش خانگی در دوم دی ماه، بار دیگر با وقفه همراه شد؛ اتفاقی که از سوی برخی رسانه‌ها با عنوان «توقف» تعبیر شد.( 20.10.1401 ایسنا)

هنرمندان زندانی

ترانه علیدوستی در سلول انفرادی زندان اوین بسر می برد

گروهی از هنرمندان و بازیگران سینما به همراه نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی امروز چهارشنبه جلوی زندان اوین تجمع کردند و خواهان آزادی ترانه شدند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به هنرمندان حاضر در مقابل زندان هشدار داده‌اند که بازداشت خواهند شد. این در حالیست که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تلاش میکند تا با پرونده سازی برای ترانه علیدوستی، این بازیگر پرطرفدار را به یک اکانت توییتری پرمخاطب ضد رژیم منتسب کند. ترانه علیدوستی یک چهره بین‌المللی در سینما شناخته می‌شود و در سال‌های گذشته تمام نظرات و مواضع خود را با شجاعت در اکانت‌های رسمی فضای مجازی و با هویت خودش منتشر کرده است. ترانه شب گذشته در تماس کوتاه تلفنی با پدرش اعلام کرده که در بند ۲۰۹ زندان اوین و در سلول انفرادی است اما خانواده او نمی‌دانند که داروهای این بازیگر به دستش رسیده است یا نه. ترانه علیدوستی به بیماری‌های ای دی اچ دی و کلاستروفوبیا (ترس از فضای تاریک و بسته) مبتلا است. ( تاریخ 01/10/1401 خبرگزاری بالاترین)

ترانه علیدوستی؛ سناریوی تکراری انتساب یک اکانت برانداز به هنرمند محبوس

پس از بازداشت «ترانه علیدوستی»، هنرپیشه نام‌دار سینمای ایران، برخی از اکانت‌های توییتری و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت موج انتساب یک حساب کاربری ویژه به او را آغاز کردند.این اولین بار نیست که پس از بازداشت یک هنرمند، چنین ادعایی مطرح و فرد بازداشت شده به عنوان صاحب یک اکانت برانداز و مروج خشونت توییتری معرفی می‌شود. ( تاریخ 03/10/1401 خبرگزاری ایران وایر)

اعتصاب غذا سلامت جانی الهام مدرسی، هنرمند زندانی را معرض خطر قرار داده است

الهام مدرسی، نقاش اهل سنندج که مدت دو ماه گذشته را در بازداشتگاه‌های حکومتی و زندان کرج سپری کرده، در اعتراض به بلاتکلیفی موجود، دست به اعتصاب غذای خشک زده و وضعیت سلامت وی به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای روده و کبد، وخیم گزارش شده است.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این هنرمند زندانی روز دوشنبە ١٢ دی ماە ١٤٠١ (٢ ژانویە ٢٠٢٣) دست بە اعتصاب غذای خشک زده است و این امر با توجه به شرایط نامطلوب نگه‌داری دو ماهه گذشته و بیماری، بر وضعیت وخیم سلامت وی تاثیر مضاعف و فوری گذاشته است.به گفته منابع مطلع از زندان کچویی کرج، الهام مدرسی در حال حاضر به مراقبت درمانی و انتقال فوری به مراکز درمانی نیاز مبرم دارد. ( تاریخ 12/10/1401 خبرگزاری  هه نگاو)

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات عسل لباسچی و بیتا حقانی نسیمی

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عسل لباسچی، بازیگر و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری اخیر، در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. همچنین بیتا حقانی نسیمی، فردا ۱۳ دی ماه، در دادگاه انقلاب ساری محاکمه خواهد شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زمان و شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عسل لباسچی، بازیگر و کارگردان تئاتر تعیین شد.بر اساس احضاریه ای که به خانم لباسچی ابلاغ شده، جلسه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی ایمان افشاری، برگزار خواهد شد. ( تاریخ 12/10/1401 خبرگزاری هرانا)

انتقال نازیلا معروفیان خبرنگار و دانشجوی زندانی به بیمارستان

نازیلا معروفیان، خبرنگار سقزی و دانشجوی دانشگاە علامە که در زندان به سر می‌برد بر اثر فشارهای ناشی از بازجویی بیهوش، به بیمارستان منتقل شده است.

خانم معروفیان در روز ۸ آبان پس از انتشار مصاحبه خود با امجد امینی (پدر مهسا امینی) بازداشت شده بود، در تاریخ چهارشنبە ۱۴ دی، در ساختمان دادگاە رسیدگی بە اتهاماتش، بر اثر فشارهای روانی و شکنجەهای روحی، بیهوش و بە بیمارستان مفتح ورامین منتقل شد  ( تاریخ 15/10/1401 خبرگزاری ایران وایر).

اعزام محمد رسولاف، سینماگر ایران، به مرخصی درمانی

شامگاه دوشنبه ۱۹دی‌۱۴۰۱، «محمد رسول‌اف»، سینماگر شناخته شده ایران، پس از شش ماه حبس در زندان اوین، به مدت دو هفته به «مرخصی درمانی» اعزام شد.( 20.10.1401 ایران وایر)

شاهین صمدپور، خبرنگار زندانی، با سپردن قرار وثیقه آزاد شد

شاهین صمدپور، خبرنگار زندانی، با سپردن قرار وثیقه آزاد شد. او پس از مصاحبه با نامزد حنانه کیا، زن جوان کشته‌شده، بازداشت شده بود.(28.10.1401 ایران اینترنشنال)

 

آزادی زندانیان مطبوعاتی 

فردین ناجی، خواننده معترض زندانی، با قید وثیقه آزاد شد

فردین ناجی، هنرمندی که به اتهام خواندن چند آهنگ در حمایت از اعتراضات سراسری ایران بازداشت شده بود، به طور موقت آزاد شد.یکی از نزدیکان این خواننده با اعلام این خبر به ایران‌وایر گفت که آقای ناجی روز دوشنبه ۲۶ دی و به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.(27.10.1401 ایران وایر)

                                                                                     کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

                                                                                       کانون دفاع از حقوق بشر در ایران