ادامه درخواست خروج فیلم‌های خارجی از جشنواره فجر؛ شرکتی در دوبی فیلم‌ها را به جشنواره داده

15.11.1401 رادیو فردا

در ادامه موج درخواست خروج فیلم‌های خارجی از جشنواره فجر، یک شرکت فرانسوی نیز اعلام کرد که درخواست حذف فوری فیلم‌هایش از این جشنواره را به مسئولان و شرکت‌های همکار داده است.

به گزارش نشریه «ددلاین»، شرکت تهیه، توزیع و پخش فیلم فرانسوی «وایلدبانچ» در بیانیه‌ای که در سایت خود منتشر کرده، آورده است که «از دیدن نام فیلم‌هایی که حقوق پخش آنها را دارد در جشنواره فیلم فجر متعجب» شده است.

این بیانیه افزوده که فیلم‌ها «بدون اجازه و اطلاعش از سوی شرکتی به نام فرانت رو فیلمد اینترتیمنت (Front Row Filmed Entertainment) دراختیار جشنواره فجر قرار گرفته است.»

وایلدبانچ در ادامه افزوده که از شرکت «فرانت رو» خواسته تا فورا آثارش را از این جشنواره خارج کند.

فرانت رو نیز در این باره به نشریه ددلاین گفته است درخواست‌های متعددی به مسئولان جشنواره فجر برای خروج فیلم‌ها فرستاده‌ و منتظر پاسخ آنها است. این شرکت تأیید کرده که در سال‌های گذشته با جشنواره فجر همکاری داشته است.

شرکت فرانت رو در دوبی واقع در امارات متحده عربی مستقر است و کار پخش و نمایش فیلم‌ها در خاور میانه را انجام می‌دهد.

شرکت شناخته‌شده فرانسوی وایلدبانچ، حقوق پخش شش فیلم از هشت فیلم خارجی که برای نمایش در جشنواره فجر اعلام شده‌اند را در اختیار دارد.

از جمله فیلم‌های «توری و لوکیتا» ساخته برادران داردن، «سنت عمر» ساخته آلیس دیوپ، «شورشی» ساخته عادل العربی و بلال فلاح، «آر.ام.ان» ساخته کریستین مونجیو و «قبل، اکنون و بعد» ساخته کامیلا اندینی.

پیش از این چند فیلمساز خارجی نیز خواستار خروج فوری فیلم خود از جشنواره فیلم فجر شده بودند. از جمله لوک و ژان پی‌یر داردن، برادران سینماگر بلژیکی، ۱۳ بهمن با انتشار بیانیه‌ای خواستار عدم نمایش فیلم خود در جشنوار فجر شدند و گفتند «نمی‌خواهند در رویدادی که جلوه‌گاه دیکتاتوری و خون‌ریزی است، حاضر باشند».

این دو سینماگر جشنواره حکومتی فجر را «ویترین» یک «حکومت مذهبیِ دیکتاتور و قاتل» توصیف کردند و ضمن محکوم‌کردن اقدام این جشنوار اعلام کردند «در کنار کسانی خواهند ایستاد که با این حکومت می‌جنگند و به شجاعت آن‌ها ادای احترام می‌کنند».

کامیلا اندینی، فیلمساز اندونزیایی و سازنده فیلم «قبل، اکنون و بعد» هم پیشتر اعلام کرده بود که که به‌دنبال خارج‌کردن فیلم خود از جشنواره فجر است و با مردم معترض ایران همراهی می‌کند.

آلیس دیوپ، نویسنده و کارگردان سرشناس فرانسوی نیز در متنی که پیشتر در اختیار رادیوفردا قرار داده بود، اعلام کرد که از نمایش فیلمش با نام «سَنت عمر» در جشنواره فیلم فجر بی‌خبر بوده و تصور حضور فیلم خود در جشنواره‌ای که «حکومتش سال‌ها، سیاست خشونت و سرکوب علیه مردم خود را اعمال می‌کند» را «غیرممکن» توصیف کرده بود.

با وجود گذشت چند روز از آغاز جشنواره فجر، اسامی فیلم‌های خارجی حاضر در بخش‌های بین‌الملل دیگر از جمله «جلوه‌گاه شرق» که به صورت رقابتی برگزار می‌شود، اعلام نشده است.

مجتبی امینی، دبیر این دوره جشنواره فجر روز جمعه، ۱۴ بهمن در واکنش به درخواست فیلمسازان جهانی برای خارج شدن آثارشان، مدعی شده بود که حقوق پخش آنها پرداخت شده است.

آقای امینی افزوده بود: «وقتی نسخه کامل یک فیلم را به دبیرخانه جشنواره تحویل می‌دهند، فرم پر می‌کنند و حق رایت خود را به ارز دنیا دریافت می‌کنند، پس فیلم‌شان را به اختیار خودشان در اختیار فستیوال قرار داده‌اند.»

مسئولان جشنواره فجر در حالی از خرید حقوق پخش فیلم‌ها از پخش‌کنندگان صحبت می‌کنند که نمایش فیلم‌ها در جشنواره‌ها مناسبات و قراردادهای متفاوتی نسبت به نمایش عمومی فیلم‌ها دارد و در مواردی هزینه‌ای از سوی جشنواره‌ها به پخش‌کنندگان پرداخت نمی‌شود.