گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در بهمن ماه 1401

 

تهیه کننده نمودار،جدول و گزارش: زهرا باجلان، مرجان شعبان نژاد، سعید پورمند

 

 

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش بهمن ماه 1401 به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

۱احضار، صدور و اجرای حکم

احضار مجدد کیوان صمیمی به دادگاه 11/11/1401 ایران وایر

وکیل «کیوان صمیمی» روزنامه‌نگار با سابقه که به تازگی و پس از پایان محکومیت سه ساله خود از زندان سمنان آزاد شده، از احضار مجدد او به دادگاه خبر داد. روز دوشنبه یازدهم بهمن‌ماه وکیل آقای صمیمی در گفتگویی با وبسایت امتداد ضمن اشاره به احضار وی در سومین روز آزادی از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، از عدم حضور این روزنامه‌نگار به دلیل «رعایت نشدن ضوابط و ملاحظات قانونی در خصوص این احضار در دادگاه» خبر داد. کیوان صمیمی، فعال سیاسی و حقوق بشر که اخیرا پس از سال‌ها حبس و تبعید از زندان سمنان آزاد شد، در معرض پرونده دادگاه جدید قرار گرفته است. وکیل این فعال ملی مذهبی به امتداد گفته است: «در سومین روز آزادی موکلم، آقای صمیمی به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب فرا خوانده شد اما بنا بر ضوابط و ملاحظات قانونی که در مورد این احضار رعایت نشده بود، موکلم در دادگاه حضور نیافت.»

مقاومت مردمی؛ محمد عباسزاده، هنرمند اهل ایلام به حبس محکوم شد 10/11/1401 ههنگاو

محمد عباس‌زاده، هنرمند اهل ایلام و سراینده آهنگ “ژن، ژیان، آزادی” توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به ٢ سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و همچنین پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این هنرمند بازداشت‌شده توسط شعبه ١٠٣ دادگاه کیفری و شعبه یک دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم اخیرا توسط دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس تعلیقی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و پرداخت جریمه نقدی تبدیل شده است. محمد عباس‌زاده پس از سرودن ترانه “ژن، ژیان، آزادی” روز چهارشنبه ٢٧ مهر ماه ١۴٠١ (۱۹ اکتبر ۲۰۲۲)، توسط نیروهای حکومتی در منزل شخصی‌اش ربوده شد. هه‌نگاو پیشتر در خبری به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرده بود که تلفن همراه و لپ‌تاپ آقای عباس‌زاده توسط این نیروها ضبط شده است.

نازیلا معروفیان به حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد 08/11/1401 هرانا

خبرگزاری هرانا – نازیلا معروفیان، خبرنگار توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شد. حکم حبس خانم معروفیان به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازیلا معروفیان، خبرنگار به حبس و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری خانم معروفیان را از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه ای با پدر مهسا امینی” به دو سال حبس، محکوم کرده است. این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است. همچنین دادگاه به عنوان مجازات تکمیلی این شهروند را به ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده است. نازیلا معروفیان در تاریخ هشت آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال داده شد. او نهایتا به زندان قرچک ورامین منتقل و مدتی بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

مسعود کُردپور روزنامهنگار کُرد به ١٧ ماه حبس محکوم شد 16/11/1401 ههنگاو

مسعود کُردپور، سردبیر آژانس خبررسانی مُکریان که از قریب به پنج ماه پیش تاکنون در بازداشت به سر می‌برد؛ توسط دادگاه انقلاب بوکان جمعاً به ۱۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد.براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هەنگاو، مسعود کُردپور، وزنامه‌نگار و زندانی سیاسی توسط دادگاه انقلاب بوکان از بابت اتهامات “تبلیغات علیه نظام” به ٩ ماه و “اخلال در نظم عمومی” به ٨ ماه حبس محکوم شد.قابل ذکر است که جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این روزنامه‌نگار کُرد، آذرماه امسال در شعبه یکم دادگاه انقلاب بوکان به صورت ویدیویی برگزار شده بود. بر طبق قانون تجمیع احکام، حکم اشد آقای کُردپور یعنی ۹ ماه حبس تعزیری قابل اجرا می‌باشد.

۲بازداشت

«الناز محمدی» روزنامهنگار بازداشت شد 16/11/1401 شرق

محمدی برای ارائه توضیحات به دادسرای اوین رفته بود، در همان محل بازداشت شد. خواهر او، الهه محمدی نیز که برای تهیه گزارش از مراسم خاکسپاری مهسا امینی به سقز رفته بود، ابتدای مهرماه بازداشت شده بود و همچنان در بازداشت است.

اعتراضات سراسری؛ معصومه بناگر احضار و بازداشت شد 13/11/1401 هرانا

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، معصومه بناگر، موزیسین و مدرس موسیقی کودک پس از احضار به دادگستری بویین زهرا قزوین، بازداشت شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، معصومه بناگر در قزوین بازداشت شد. خانم بناگر به دلیل شرکت در مراسم جواد حیدری یکی از جان باختگان اعتراضات سراسری، پس از احضار به دادگستری بویین زهرا قزوین، بازداشت و به زندان منتقل شد.

گزارشی از آخرین وضعیت مهرنوش زارعی، روزنامه نگار در زندان اوین 11/11/1401 هرانا

خبرگزاری هرانا – مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه نگار بازداشتی، به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به سر میبرد. وی به بیماری میگرن مبتلا بوده و از دسترسی به داروهایش محروم است. خانم زارعی در اوایل بهمن ماه در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه نگار در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به سر میبرد. یک منبع نزدیک به خانواده خانم زارعی در خصوص وضعیت وی به هرانا گفت: “مهرنوش از زمان بازداشت تاکنون تنها یکبار، روز دوشنبه دهم بهمن ماه موفق به برقراری تماس تلفنی کوتاهی با خانواده شده و طی این تماس اطلاع داده که به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شده است. همچنین وی به بیماری میگرن مبتلا بوده و از دسترسی به داروهایش محروم است.”

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی هادی میرزایی در زندان تهران بزرگ 9/11/1401 هرانا

خبرگزاری هرانا – هادی (عباس) میرزایی، کارشناس ارشد موسیقی از دانشگاه هنر، علیرغم گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان دستگیری، همچنان در زندان تهران بزرگ در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هادی میرزایی کماکان در زندان تهران بزرگ در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی به هرانا گفت: “آقای میرزایی در تاریخ ۲۱ دی ماه به بند شش زندان تهران بزرگ منتقل شد.”هرانا پیشتر در گزارشی به تداوم بازداشت این شهروند پرداخته بود.

مهدی توکلی، هنرمند اهل سنندج توسط نیروهای حکومتی ربوده شد 28/11/1401ههنگاو

مهدی توکلی، عکاس و هنرمند اهل سنندج توسط نیروهای حکومتی مورد ربایش قرار گرفت. وی در سال‌های گذشته نیز، بازداشت و متحمل حکم حبس شده بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ٢۵ بهمن ماه ١٤٠١ (١٤ فوریه ٢٠٢٣) مهدی توکلی، مربی عکاسی انجمن سینما جوان کُردستان پس از ربایش توسط نیروهای حکومتی به مکان نامعلومی منتقل شد.این هنرمند فعال در حوزه عکاسی، تاکنون چندین نمایشگاه در زمینه “آوارگان ایزدی شنگال و کوبانی در اقلیم کُردستان” را در سطح شهر سنندج برگزار کرده است.وی علاوه بر موارد متعدد احضار توسط نهاد‌های حکومتی، در چهارشنبه ٢١ تیرماه سال ٩۶، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی به مدت ٥ سال محکوم شد. او دوران حبس خود را در زندان مرکزی سنندج سپری کرد.

زینب موسوی جهت اجرای حکم حبس احضار شد 23/11/1401 هرانا

زینب موسوی، کمدین ایرانی و خالق شخصیت «امپراطور کوزکو»، امروز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه، جهت اجرای حکم حبس احضار شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، زینب موسوی، کمدین ایرانی احضار شد.خانم موسوی در این خصوص عنوان کرد که احضار وی به واحد اجرای احکام، جهت تحمل دوران محکومیت دو سال حبس خود صورت گرفته و او مشمول بخشنامه “عفو و کاهش مجازات عمومی” نشده است.

۳-هنرمندان زندانی

الهه محمدی مجددا به زندان قرچک ورامین منتقل شد 22/11/1401 هرانا

خبرگزاری هرانا – الهه محمدی، خبرنگار بازداشتی، روز چهارشنبه نوزدهم بهمن، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم محمدی روز سه‌شنبه هفته گذشته از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده بود.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه نوزدهم بهمن ۱۴۰۱، الهه محمدی، مجددا به زندان قرچک ورامین منتقل شد.سعید پارسا، همسر خانم محمدی، روز سه شنبه هجدهم بهمن، از انتقال وی از زندان قرچک ورامین به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده بود.

بلاتکلیفی علی اسداللهی و کیوان مهتدی به رغم برخورداری از شرایط عفو 22/11/1401 شرق

به گزارش شبکه شرق، وکیل علی اسداللهی، شاعر و همسر کیوان مهتدی، نویسنده بازداشتی در ایران خبر از بلاتکلیفی آن‌ها به رغم برخورداری از شرایط عفو اعلام شده از سوی رهبری دادند.کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم، معلم زبان، نوزدهم اردیبهشت ماه در منزلش به همراه آنیشا اسداللهی، همسرش، بازداشت شد. چندی بعد آنیشا اسداللهی از زندان آزاد شد اما کیوان متهدی در بازداشت ماند. سرانجام حکم دادگاه بدوی او اعلام شد: «۵ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و ۱ سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام.»باتوجه به عفو اعلام شده از سوی رهبری، همسر و وکیل انتخابی کیوان مهتدی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» خبر از برخورداری این زندانی از شرایط قرارگیری در لیست عفو دادند. آنیشا اسداللهی، همسر کیوان مهتدی در این زمینه به «شبکه شرق» گفت: «کیوان مهتدی نویسنده، مترجم و معلم زبان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه بازداشت شد. او به همراه تعدادی از فعالان کارگری و معلمان با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه همچنان در بند ۴ زندان اوین و در بازداشت موقت به سر می‌برد. دادگاه بدوی مهتدی را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده که 5 سال آن قابل اجراست و با توجه به بندهای مربوط به آیین‌نامه عفو اخیر، می‌تواند مشمول تخفیف در مجازات شده و هم اکنون با آزادی مشروط از زندان آزاد شود اما تا کنون خبری از آزادی او و دیگر هم بندی‌هایش در این پرونده نشده است و همچنان نامه‌ای برای عفو و تخفیف در مجازات دریافت نکرده‌اند.»

«امپراتور کوزکو» مشمول عفو نشد 23/11/1401 شرق

زینب موسوی که در صفحات مجازی به «امپراتور کوزکو» شناخته می‌شود صبح روز ۲۰ مهر بازداشت شد. او پیش از این در اینستاگرامش خبر داده‌بود که  ۲۵ روز در انفرادی بوده است. موسوی اواخر آبان با تودیع وثیقه آزاد شد. همچنین به گفته این کمدین دادگاه انقلاب قم او را به ۲ سال زندان محکوم کرده‌است.

پوراحمد می دانست که فیلمی را که با حمایت قوه قضاییه ساخته افتضاح است؛ به همین دلیل به جشنواره نیامد 25/11/1401 کیهان

کیهان نوشت:«کیومرث پوراحمد» ازجمله سینماگرانی است که در جریان آشوب‌های امسال به زندان رفت؛ البته نه برای مجازات، بلکه برای استفاده از حمایت قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها جهت ساخت فیلم، گذرش به زندان افتاد!پوراحمد امسال با فیلم «پرونده باز است» در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد اما در جشنواره حضور نیافت و طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «تهیه‌کننده و بعضی عوامل فیلم مایل بوده‌اند فیلم «پرونده باز است» در جشنواره باشد، اما من، نویسنده و کارگردان… با این همه داغی که بر دل داریم دیگر چه جشنی‌، چه جشنواره‌ای!؟»

خبر مهم درباره آخرین وضعیت توماج صالحی 27/11/1401 عرشه آنلاین

وکیل مدافع توماج صالحی گفت که پرونده موکلش را بطور کامل خوانده و آماده برگزاری دادگاه است.‌امیررییسیان در توییتر نوشت:《درباره ‎توماج صالحی وقت رسیدگی دادگاه هنوز تعیین نشده، پرونده کاملا خوانده شده و آماده برگزاری دادگاه هستیم.در این مدت، توماج ملاقات هفتگی با پدرش داشته و نیز دو ملاقات کوتاه با وکیل.امروز اما ملاقات مفصلی با ایشان داشتم.خوشبختانه روحیه و انرژی ستودنی و فوق‌العاده‌ای دارد.سید محمد موسویان، دادستان اصفهان ۸ آبان ماه اعلام کرده بود که توماج صالحی -خواننده رپ- به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور دستگیر شد.

۴-رسانه و مطبوعات

توقیف بی سر وصدای «شبکه مخفی زنان» 15/11/1401 جدید پرس

به گزارش جدید پرس: نزدیک به یک ماه از توقف پخش سریال کمدی «شبکه مخفی زنان» به کارگردانی افشین هاشمی می‌گذرد و این سریال کماکان مجوز پخش ندارد. پس از پخش قسمت بیستم سریال شبکه مخفی زنان در روز جمعه  نهم دی ماه 1401 ، توزیع این سریال متوقف شد. الان یک ماه از توقف پخش سریال کمدی افشین هاشمی می‌گذرد اما هنوز مشکلات آن برای توزیع قسمت‌های باقی مانده مرتفع نشده است. به دنبال عدم پخش قسمت بیست ویکم ، فیلم‌نیوز در خبری اعلام کرد که سریال شبکه مخفی زنان توقیف شده و اجازه پخش ندارد، در واکنش به انتشار این خبر محمد صادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، اعلام کرد هیچ مشکل جدی برای پخش سریال «شبکه مخفی زنان» وجود ندارد و مواردی که مطرح است حتما با تعامل با پلتفرم و گفت و گو حل خواهد شد.

ممنوعیت باورنکردنی برای “گویندگان زن صداوسیما” همه را شوکه کرد! 14/11/1401 وقت صبح

به گزارش وقت صبح به نقل از برترین‌ها، سیما پروانه گهر، خبرنگار از ممنوعیت گریم برای گویندگان زن خبر در صداوسیما خبر داد و ایم خبر برای همه بسیار عجیب به نظر رسید. سیما پروانه گهر در تویئتر خود نوشت: از دو ماه قبل، گریمورهای بخش‌های خبری را مرخص و اعلام کردند گویندگان زن خبر باید بدون هیچ گونه آرایشی جلو دوربین بروند.  وی در ادامه مدعی شده مسئولی که این دستور را داده پسرخاله سعید و وحید ‫جلیلی است.

وزیر ارشاد: در حوزه تئاتر بحران متن داریم / ۲۰۰ پرده به سینماهای کشور اضافه شد 20/11/1401 تسنیم

وزیر فرهنگ گفت: در حوزه تئاتر بحران متن و نمایشنامه‌های بومی و منطبق بر فرهنگ ایرانی و اسلامی داریم و در حال بیشتر نمایشنامه‌هایی که در سالن‌های اجرا می‌شوند، نمایشنامه‌های اروپایی و غربی هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اسماعیلی امروز در دیدار با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین که در دفتر امام جمعه قزوین صورت گرفت، اظهار داشت:‌در حوزه تئاتر بحران متن و نمایشنامه‌های بومی و منطبق بر فرهنگ ایرانی و اسلامی داریم و در حال بیشتر نمایشنامه‌هایی که در سالن‌های اجرا می‌شوند، نمایشنامه‌های اروپایی و غربی هستند.

محدثی: آموزش و پرورش کانونهای شاعران و نویسندگان را احیا کند / صفر و یکهای مجازی بلای جان واقعیت شعرنو19/11/1401 تسنیم

در آن کانون‌ها بچه‌ها از مدرسه استعدادشان کشف می‌شد و از همان ابتدا آموزش‌هایی می‌دیدند که در این مسیرهای انحرافی نیفتند و حاصلش شده است نسل شاعرانی که الان ۳۵ تا ۴۰ سال سن دارند و میدان‌دار شعر معاصرند. به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، هفدهمین جشنواره شعر فجر هم به نقطه پایانی خود رسید و برگزیدگانش را شناخت. هر چند ما در گروه‌های مختلف عمدتا برگزیده نداشتیم و صرفاً شایستگان تقدیر معرفی شدند، اما به هر حال به نظر می‌رسد، جشنواره شعر فجر بزرگترین رویداد شعری کشور باشد.

با پول قند و چایی فیلمهای خارجی انیمیشن ساختیم/دولت اذیتمان نکند 15/11/1401 خبرنگار مهر

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، محمدجواد جنتی و بهنود نکویی روز ۱۵ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد. هادی محمدیان در این نشست حضور نداشت. در ابتدای این نشست حامد جعفری بیان کرد: ایراداتی به فیلم هست که تا اکران نهایی برطرف می‌شود این پروژه محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنر پویاست این یک سرمایه‌گذاری مشترک بود و این اولین انیمیشن کانون است که امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد. جمعی که این کار را انجام دادند یک گروه جوان هستند که تمام تلاش خود را کردند و به نمایندگی از آنها در اینجا هستیم. ما وقفه‌ای در سال ۹۷ در ساخت داشتیم چون می‌خواستیم بازخورد بگیریم البته بخشی هم به دلیل کرونا بود. حدوداً ساخت فیلم پنج سال طول کشید.

ابراز نگرانی شدید خانه سینما درباره وضعیت جعفر پناهی و مژگان ایلانلوابراز نگرانی شدید خانه سینما درباره وضعیت جعفر پناهی و مژگان ایلانلو14/11/1401 ایران وایر

خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت سلامتی جعفر پناهی، فیلمساز و مژگان ایلانلو، مستندساز به شدت ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی سریع و بی ‎قید و شرط آنها شد. در این بیانیه با اشاره آغاز اعتصاب غذای جعفر پناهی هشدار داده شده است که توجه به سن و وضعیت جسمانی نامناسب او هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری برای آقای پناهی رخ دهد. خانه سینما در بیانیه خود تاکید کرده که جعفر پناهی از تاریخ ۲۳ مهرماه که حکم ایشان در دیوان عالی کشور نقض شده و طبق قانون باید اجرای حکم ایشان متوقف و آزاد شوند، بی جهت در زندان بوده و مسیر صحیح قانون در خصوص ایشان اجرا نمی‌شود.

سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر حذف شد 15/11/1401 شهرآرانیوز

به گزارش شهرآرانیوز، محمد خزاعی با تاکید بر اینکه در شرایط خاصی هستیم اظهار کرد: امسال برخی آثار دیرتر به جشنواره رسید. سیمرغ مردمی وقتی می تواند اهدا شود که از روز اول همه آثار آماده باشد. امسال برخی آثار دیرتر آماده می شدند. وی با بیان این که ما دنبال عدالت محوری بودیم و نمی خواستیم ماجرای پارسال تکرار شود افزود: در این رابطه با موضوع اهدای سیمرغ مردمی با تهیه کنندگان هم جلسه داشتیم. اگر در روز اول همه آثار به دست ما می رسیدند می توانستیم این بخش را برگزار کنیم. رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: سال بعد امیدوارم شرایط بهتر شود و سیمرغ مردمی برگردد. سال گذشته به دلیل مساله اینترنت حق برخی داشت ضایع می شد.  پارسال می توانستیم چشم هایمان را ببندیم و به یک فیلم جایزه مردمی بدهیم. ولی این کار را نکردیم. گفتنی است؛ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور ۲۴ فیلم در حال برگزاری است.

ادامه درخواست خروج فیلمهای خارجی از جشنواره فجر؛ شرکتی در دوبی فیلمها را به جشنواره داده 15/11/1401 رادیو فردا

در ادامه موج درخواست خروج فیلم‌های خارجی از جشنواره فجر، یک شرکت فرانسوی نیز اعلام کرد که درخواست حذف فوری فیلم‌هایش از این جشنواره را به مسئولان و شرکت‌های همکار داده است. به گزارش نشریه «ددلاین»، شرکت تهیه، توزیع و پخش فیلم فرانسوی «وایلدبانچ» در بیانیه‌ای که در سایت خود منتشر کرده، آورده است که «از دیدن نام فیلم‌هایی که حقوق پخش آنها را دارد در جشنواره فیلم فجر متعجب» شده است.

کنایه روزنامه اطلاعات به درخواست جبلی برای فیلتر شدن یک شبکه خانگی؛ اهالی سینما کار خود را بلدند و بیکار نمیمانند! 13/11/1401 اعتمادآنلاین

روزنامه اطلاعات نوشت: اهالی صنف سینما در دوره‌های مختلف، کار اصلی خود را بلدند و راه را برای تولید و عرضه پیدا خواهند کرد! در واقع اگر مسیر خود را از صداوسیما جداکنند؛ معطل و بیکار نمی‌مانند. روزنامه اطلاعات به درخواست رییس سازمان صداوسیما از رییس دولت مبنی بر فیلتر کردن فیلیمو واکنش نشان داده و به کنایه نوشته است: اهالی سینما کار خود را بلدند و بیکار نمی‌مانند. به گزارش اطلاعات، در روزهای گذشته اخباری از اختلافات میان سازمان صداوسیما و مجموعه «ساترا» با برخی پلتفرم‌های نمایش خانگی در رسانه‌ها منتشر شده که انتشار نامه عجیب رئیس سازمان صداوسیما برای مسدودشدن یکی از این پلتفرم‌ها متناقض با توصیه و تذکر مهم رهبر انقلاب تعریف می‌شود. واضح است که مجموعه بزرگ صداوسیما باید در کنار فعالیت‌های جدید و نوسازی ساختاری و محتوایی، حامی بخش خصوصی برای تولید و نمایش آثار مختلف باشد، نه اینکه بازیگران جدید عرصه تولید و نمایش را که دست برقضا در میان مردم محبوبیت دارند و اقبال نسبی خوبی در داخل و خارج کشور به دست آورده‌اند، به بهانه‌های مختلف –مثلا فرار یک بازیگر از کشور- با چالش روبرو کند چرا که تجربه نشان داده تولیدکنندگان اصلی این عرصه، کارمندان صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند.

دو سینماگر مشهور بلژیکی جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند 13/11/1401 اعتمادآنلاین

ژان پیر و لوک داردن، برادران سینماگر مشهور بلژیکی خواهان خارج کردن فیلم خود «توری و لوکیتا» از جشنواره فیلم فجر شدند. ژان پیر و لوک داردن، برادران سینماگر مشهور بلژیکی خواهان خارج کردن فیلم خود «توری و لوکیتا» از جشنواره فیلم فجر شدند. این دو برادر سینماگر بلژیکی در اینستاگرام‌شان نوشتند از نمایش فیلم‌شان در جشنواره فیلم فجر اطلاعی نداشتند و تازه ازاین موضوع باخبر شدند. آنها با انتقاد از این جشنواره خواهان خار‌ج‌کردن این فیلم از برنامه جشنواره فیلم فجر شدند. این دو که برنده نخل طلای جشنواره کن هستند در پست‌شان جشنواره فیلم فجر ایران را «ویترین دولتی» خواندند و با معترضان ماه‌های اخیر اعلام همدردی کردند.

انصرافی دیگر جشنواره فجر؛ فیلم «۴۸ ساعت» 13/11/1401 اعتمادآنلاین

اعتمادآنلاین |تهیه کننده فیلم سینمایی «۴۸ ساعت» در نامه‌ای به دبیر جشنواره فیلم فجر از نمایش این فیلم در جشنواره امسال انصراف داد. وی با بیان اینکه فیلم سینمایی «۴۸ ساعت»، حاصل تلاش گروهی با انگیزه و دغدغه‌مند بوده است، اظهار کرد، از آنجا که مردم مخاطب اصلی و واقعی این اثر هستند و با توجه به عدم توفیق اکران این فیلم در بخش مردمی این دوره جشنواره، طی مشورت با عوامل دست اندرکار، تصمیم گرفتیم تا فیلم را از جشنواره خارج کنیم و در یک فرصت مناسب، آن را برای اکران عمومی آماده کنیم.

توضیحات رئیس صداوسیما درباره نامه به رئیسجمهور، بازگشت «سرزمین کهن» و ماجرای بودجه 9/11/1401 تسنیم

پیمان جبلی درباره نامه‌نگاری‌اش با رئیس‌جمهور، ماجرای هجمه به بودجه‌ صداوسیما و سریال حضرت موسی(ع)، برنامه تلویزیون برای ساخت آثاری برای افشای حقایق پشت‌پرده پهلوی‌ها و حل مشکلات سریال «سرزمین کهن» توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ششم بهمن‌ماه بود که ساترا به تمام شایعات در زمینه یک مکاتبه، پایان داد. جریان این مکاتبه به نامه‌نگاری پیمان جبلی رئیس صداوسیما با رئیس‌جمهور برمی‌گشت، ساترا در قالب اطلاعیه‌ای ماجرا را تعریف کرد. همه‌چیز در اطلاعیه توضیح داده شده است که چقدر دامنه این تخلفات زیاد است. بی‌توجهی آشکار و عمدی پلتفرم فیلیمو به قانون و زیر پا گذاشتن مقررات علت پیگیری ساترا بوده است.

انصراف علی نصیریان از حضور در جشنواره فیلم فجر 08/11/1401 خبرآنلاین

جماران نوشت: علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت با ارسال نامه‌ای خطاب به دبیر جشنواره، عنوان کرد که از حضور در جشنواره فیلم فجر معذور است.علی نصیریان در این یادداشت کوتاه نوشت: «دبیر محترم جشنواره فیلم فجر. نظر به مشکلات جسمی، سنی و عوارض روحی که اخیراً بر من عارض شده است، از حضور در جشنواره فیلم فجر معذورم.بنابراین خواهشمند است نام اینجانب را از حضور در هر گونه مراسمی در این جشنواره حذف بفرمائید.

کسانی که انگ «وسط باز» به آدمها می‌‌چسبانند، اگر روزی در کشور موفق شوند، بسیار خطرناکاند! 08/11/1401 برنا

به گزارش گروه روی خط رسانه برنا؛ وقتی از اوضاع پیچیده و شرایط غامض و دشوار حاکم بر سینمای ایران صحبت می‌کنیم منظور فقط بیکاری و رکود تولید و ریزش مخاطب سینماها نیست که البته این مشکلات اصل مباحث و ماجرای سینماست، آنچه در حال حاضر سینما را هدف قرار داده نظریه‌ای است که مخالف فعالیت هنرمندان است و هرگونه تحرک و پویایی این بخش را دهن‌کجی به اعتراضات اخیر می‌داند. افزون بر این، عقیده‌ای جریان دارد که جامعه را به دو قطب تقسیم می‌کند و می‌گوید: «یا با حرف من موافقی یا در نقطه مقابل حرف من قرار داری.» این تفکر نظرش بر این است افرادی که گرایش به یک‌سو ندارند انگار «وسط باز» هستند موضوعی که کلاف پیچیده مشکلات سینما را پیچیده‌تر می‌کند. ما با همایون اسعدیان یکی از اعضای کمیته حمایتی حقوقی خانه سینما گفت‌وگویی داشتیم و درباره مسائل و مشکلات این روزها نظرش را جویا شدیم که پیش روی شماست.

مناظره| ابتکار: “زن، زندگی،آزادی” شعار انقلاب اسلامی است / خزعلی: دوگانگیها مردم را ناامید میکند 08/11/1401 تسنیم

معاون زنان و خانواده دولت سیزدهم با معاون پیشین زنان و خانواده دولت دوازدهم با محور «سیاستگذاری حوزه زنان» در برنامه شیوه تلویزیون با هم مناظره کردند. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش برنامه «شیوه» با اعمال تغییراتی در بخش اتاق فکر خود، مجدداً به آنتن برگشت. برنامه‌ای که روزهای زوج از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود و با آغاز جام‌جهانی مدتی در تلویزیون غیبت داشت. این برنامه در التهابات وقایع اخیر سعی کرد به شکل مناظره‌گونه و گفت‌وگوهای چالشی به موضوعات مهم جامعه و حتی به شکل زیربنایی‌تر به حکومت‌داری و نظریه‌های سیاسی با رویکردهای مورد نظر بپردازد. «شیوه» محصول شبکه چهار صداوسیما است. موضوعات گفت‌وگوهای «شیوه» از یک طرف معطوف به آسیب‌شناسی اتفاقات روز کشور است و از طرف دیگر میهمان‌هایی را دعوت می‌کند که عموما اساتید نظری و تئوریک دانشگاهی‌اند؛ در واقع برنامه«شیوه» کنکاشی است تئوریک نسبت به اتفاقات روز جامعه. تکثر چشم‌اندازهای مختلف باعث شده است که این برنامه مخاطبان بسیاری از طیف‌های گوناگون فکری را به خود جذب کند.

متن نامه رئیس صداوسیما به رئیسی درباره فیلتر شدن فیلیمو 08/11/1401 دیده بان ایران

دیده بان ایران نوشت: براساس نامه ای که منتشر شده، پیمان جبلی رئیس صداوسیما از رئیس جمهوری خواسته است که پلتفرم فیلیمو فیلتر شود. او دلیل این موضوع را تحریم صداوسیما از سوی بازیگران و کوچ آنان به پلتفرم های شبکه نمایش خانگی عنوان کرده است. پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در نامه خود به رییس جمهور نوشته است: «متاسفانه سکوی فیلیمو بدون توجه به مقررات، به دفعات در حوزه تولید و انتشار سریال ها، از اخذ مجوز استنکاف کرده و در مورد اخیر با انتشار قسمت اول سریال سقوط که با موضوعی کاملا امنیتی و بدون اخذ هر گونه مجوزی ساخته و منتشر شده است، سیاست های نظام در خصوص نحوه حضور و فعالیت برخی بازیگران که در حوادث و اغتشاشات اخیر به ارکان نظام توهین کرده و با پناه بردن به شبکه های سعودی- صهیونیستی قصد رهبری حوادث و ناآرام کردن فضای امنیتی کشور را دارند نیز، مد نظر قرار نداده است.

عدم حضور بازیگران «چرا گریه نمیکنی» در جشنواره فجر: از دیدن ناممان در جشنواره ننگ داریم 08/11/1401 ایران اینترنشنال

در ادامه تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی هنرمندان، بازیگران فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» از حضور در این رویداد انصراف دادند. هم‌زمان رییس صداوسیما خواست تا فیلیمو به دلیل پخش سریالی با بازی حمید فرخ‌نژاد فیلتر شود و رضا کیانیان در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از تورم سرسام‌آور انتقاد کرد. روز جمعه هشتم بهمن بازیگران فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» شامل مانی حقیقی، هانیه توسلی، فرشته حسینی، باران کوثری، علی مصفا، نهال دشتی و امیرحسین فتحی در بیانیه‌ای اعلام کردند در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ شرکت نمی‌کنند. در این بیانیه آمده است: «اگر در چند سال اخیر از جشنواره فجر پرهیز می‌کردیم، امسال از دیدن نام خود در آن ننگ داریم و اگر در ارائه فیلم به جشنواره اختیاری داشتیم، مانع حضور آن می‌شدیم. فیلمی که نقش‌آفرینی در آن فقط از سر رفاقت و همراهی با کارگردانش بوده و نه شناختی از تهیه‌کننده تازه‌کار و ناشناخته آن». منظور بازیگران فیلم از تهیه‌کننده ناشناخته اثر، رضا محقق است که علاوه بر «چرا گریه نمی‌کنی؟» تهیه‌کنندگی فیلم «آه سرد»، حاضر در جشنواره چهل‌ویکم را هم به عهده داشته است. او داماد سردار عدل هاشمی‌پور، از فرماندهان کنونی سپاه پاسداران و از مدیران پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیاست.

ابوالقاسم طالبی؛ از توهین به شجریان، تا توهین به زنان سینماگر 18/11/1401 ایران وایر

حال و روز امروز این دو چهره سینمای ایران تقریبا یکی است، هرچند برخلاف طالبی که تقریبا هیچ‌کدام از فیلم‌هایش از منظر سینمایی قابل بحث نیستند، بهروز افخمی حداقل در دهه هفتاد تصویر فیلمسازی کاربلد از خود نشان داده بود، ولی هر دو، به‌خصوص در یک دهه اخیر تلاش کردند با اتخاذ مواضع رادیکال باب طبع جمهوری اسلامی، به‌رغم مورد نفرت مردم قرار گرفتن،‌جایگاهی در ساختار قدرت پیدا کنند. موردنفرت‌قرار گرفتن  آنقدر به ذائقه و مزاج طالبی سازگار بود که در سال اردیبهشت۱۳۹۷، در همایش حامیان سید «ابراهیم رئیسی» گفته بود که دولت «روحانی» انقدر دستش خالی شده که «آویزان یک بیمار سرطانی [شجریان] شده است.» این توهین او به شجریان، موج گسترده‌ای از اعتراضات را به‌همراه داشت. «محمدرضا شجریان»، چهره برجسته هنر معاصر ایران، به دلیل پیشرفت بیماری‌اش آن روزها وضعیت ناخوشایندی داشت.

ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران: جایزه گرمی «بی‌اهمیت» است/ ترانه «برای» شان و منزلت هنری ندارد 18/11/1401 سایت دیده بان ایران

همشهری نوشت، گروهی نمی‌خواهند سیاسی بودن جایزه شروین حاجی‌پور را بپذیرند. ماجرا همان ماجراست. طراحی دشمن مثل روز مشخص است. قرار نیست به اثری جایزه داده شود که ‌شأن و منزلت هنری دارد؛ چون اساسا داوری نمی‌شود. ماجرای یک نظرسنجی است که فقط 135هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند. کمتر از 100هزار نفر ترانه «برای» را برای اهدای جایزه جدید «بهترین ترانه تغییر اجتماعی» پیشنهاد داده‌اند. اصل این جایزه هم ظاهرا اهمیتی ندارد و برای نخستین‌بار است که اهدا می‌شود و جزو جوایز اصلی «گرمی» نیست، اما می‌توان با آن در آشوب‌های اخیر ایران اثر ذهنی گذاشت. می‌توان کاری کرد که خبرش مثل بمب میان مردم بی‌خبر صدا کند. چطور؟ با اهدای این جایزه کم‌اهمیت توسط زن رئیس‌جمهور آمریکا.

بین هنرمندانی که هیجانی شدند با سردمداران حرکات اجتماعی و رسانه‌ای تفکیک قائلیم/ پخش «دورهمی» در دستورکار نیست 21/11/1401 شرق

رئیس صداوسیما گفت: به هر حال افرادی که در جایگاه سردمداری یک حرکت اجتماعی یا رسانه‌ای قرار گرفتند. ما در واقع آغوش سازمان صداوسیما را برای تمام هنرمندانی که برای مردم و کشور می‌خواهند فعالیت کنند، باز است و هیچ وقت ممنوعیتی را قائل نشدیم.به گزارش شبکه شرق، رئیس صداوسیما درباره بازگشت هنرمندان به تلویزیون با توجه به عفو عمومی رهبر انقلاب و سرانجام برنامه «دورهمی» توضیحاتی داد.او در پاسخ به این سؤال تسنیم که عفو عمومی رهبر انقلاب با واکنش‌های خیلی مثبتی همراه شد آیا تأثیری بر بازگشت هنرمندانی که در آن دوره چند ماهه اعتراضاتی داشتند، دارد تصریح کرد: در این فضای چند ماهه گذشته و فتنه‌ای که در پاییز امسال رخ داد بسیاری از چهره‌ها و هنرمندان با خویشتن‌داری تلاش کردند نسبت به واقعیت اطلاع و اشراف کافی پیدا کنند و وارد اظهارنظرهای فوری، عجله‌ای، احساسی و هیجانی نشدند.

سینما نه نظام برده‌داری است و نه رستوران بین راهی! 26/11/1401 ایسنا

چرا در این سینما همگی «دهان» شده‌اند؟ پس چه کسی قرار است «فکر» کند؟ دهان‌داران کی قرار است «فیلم» بسازند؟ بله، به هر دو طیف می‌توان گفت، جشنواره به هر حال می‌گذرد و به خاطره‌ها می‌پیوندد. آنچه ادامه خواهد داشت، سینما این بخشی از یادداشتی است که در آخرین شماره نشریه روزانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، روز گذشته به‌مناسبت برگزاری مراسم اهدای جایزه‌های بخش تجلی اراده ملی، منتشر شد.

۵-لغو کنسرت، جشنواره و نمایش فیلم

فیلم جدید مهدویان اجازه ساخت نگرفت 24/11/1401 شرق

به گزارش شبکه شرق،‌مهدی یزدانی‌خرم که همراه با مهدویان نویسندگی فیلم‌نامه این فیلم را بر عهده دارد در بخشی از یادداشتش در اعتراض به این تصمیم نوشته است: «آقای حبیب ایل بیگی ریاست شورای صدور پروانه‌ی سینما! چرا فیلم‌نامه «مطرودتر» که اقتباس آزادی از «بیگانه» نوشته‌ی آلبر کاموست در دستگاه تحت زعامت شما «ممنوع» شده؟ و این که آیا دایره چنان تنگ شده که دیگر «بیگانه» را هم برنمی تابید؟من سکوت نمی‌کنم چون یک بار زندگی می‌کنم «مطرودتر» طبق گفته‌ی شفاهی شما مشکلی نداشته و حالا عنوان شده که «سیاه» است اشاعه «ناامیدی» می‌کند؟ خسته نشدید از این حرفها؟ این فیلم باید ساخته شود… لطفا آن را به تاخیر نیاندازید. مقابل جهان کامو نایستیم…

سرنوشت نامعلوم «یتیمچه» و چندین انتقاد 26/11/1401 ایسنا

کهبد تاراج که برای اجرای نمایش «یتیمچه» در تالار «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر نوبت اجرا داشته است، با انتقاد از وضعیت بلاتکلیف این نمایش می‌گوید: نمی‌گویم تئاتر شهر را به من بدهید اما به کسانی بدهید که قبلا دو بار به این مجموعه آمده باشند تا در دالان‌های آن گم نشوند!به گزارش ایسنا، این کارگردان تئاتر که برای اجرای نمایش خود در بهار سال ۱۴۰۲ نوبت اجرا داشته، روندی را که برای گرفتن نوبت اجرای این نمایش طی کرده، تشریح و یادآوری می‌کند: خرداد امسال فراخوان تئاتر شهر برای اجراهای تازه منتشر شد و من هم نمایشنامه «یتیمچه» را برای اجرا در تالار چهارسو ارایه کردم. از مهر ماه امسال پیگیر اجرای این نمایش بودم که مدام می‌گفتند سالن‌پر است و باید سال آینده اجرا بگیرید.

۶-انتقاد، تجمع اعتراضی، ممنوع الکاری

جلوگیری از ادامه فعالیت یک آموزشگاه موسیقی در کرج 11/11/1401 هرانا

خبرگزاری هرانا – یک آموزشگاه موسیقی در کرج در تاریخ ۲۲ آذر ماه، به دلیل آنچه “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است پلمب و با گذشت بیش از یک ماه، با مخالفت دادستان کل کرج همچنان ممنوع از فعالیت است. هادی سپهری، مدیر مسئول این آموزشگاه که همزمان با این اتفاق بازداشت و نهایتا با تودیع قرار وثیقه بطور موقت آزاد شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم گذشت بیش از یک ماه، از ادامه فعالیت آموزشگاه موسیقی دلشدگان در کرج جلوگیری میشود. آموزشگاه دلشدگان در تاریخ ۲۲ آذر ماه، به دلیل آنچه “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است پلمب و با گذشت بیش از یک ماه، با مخالفت دادستان کل کرج همچنان ممنوع از فعالیت است. این آموزشگاه دارای حدود ۳۰ نفر مدرس و کادر اداری و تقریبا ۲۷۰ هنرجو است، که همه آنها پس از این اتفاق در بیکاری و بلاتکلیفی بسر میبرند. لازم به ذکر است، هادی سپهری مدیر مسئول این آموزشگاه در تاریخ ۲۳ آذرماه، در کرج بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

منعی برای حضور بازیگرانی که کشف حجاب کردند نیست 19/11/1401  ایرنا

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: حتی کسانی که در وقایع اخیر موضع‌گیری داشته‌اند هم همین وضعیت را دارند. برخی از من می‌پرسند آن‌هایی که در این جریانات کشف حجاب کرده‌اند قرار است چه اتفاقی برای‌شان رخ دهد. من می‌گویم اگر کسی کشف حجاب کرده است، در نظام جمهوری اسلامی ایران قرار نیست بدون حجاب هم در فیلم‌های حضور داشته باشد.وی افزود: ما سینمای بی‌حجاب نداریم. سینمای ما چارچوب و تعریف خودش را دارد. سینمای ما قرار نیست به دهه ۴۰ و ۵۰ بازگردد. حالا اگر خانمی کشف حجاب کرده اما هنوز حاضر است با حجاب در یک فیلم حضور داشته باشد، یعنی در عمل می‌گوید من اشتباه کرده‌ام و می‌خواهم به عرصه فعالیت بازگردم، قطعاً قرار نیست ما مانع او بشویم. هر کس در هر شرایطی احساس می‌کند اشتباه کرده و می‌خواهد بازگردد، حتماً راه برایش باز است.

 حکمهای ممنوعالکاری هنرمندان غیرقانونی است 25/11/1401 شرق

مهدی کوهیان به‌عنوان یکی از اعضای کمیته پیگیری هنرمندان دستگیرشده در خانه سینما علاقه نداشت از جایگاه حقوقی خود صحبت کند؛ چون اعتقاد داشت طرح مسائل مربوط به هنرمندان بازداشتی از نظر حقوقی تا قبل ازصدور حکم قطعی جایز نیست و اشکال حقوقی دارد و هم از نظر اخلاقی بیان مسائل شخصی افراد- بدون رضایت فرد – نقض حریم خصوصی افراد است.مهدی کوهیان به‌عنوان یکی از اعضای کمیته پیگیری هنرمندان دستگیرشده در خانه سینما علاقه نداشت از جایگاه حقوقی خود صحبت کند؛ چون اعتقاد داشت طرح مسائل مربوط به هنرمندان بازداشتی از نظر حقوقی تا قبل از صدور حکم قطعی جایز نیست و اشکال حقوقی دارد و هم از نظر اخلاقی بیان مسائل شخصی افراد- بدون رضایت فرد – نقض حریم خصوصی افراد است. او که فارغ‌التحصیل رشته حقوق است، ‌سعی کرد از جایگاه یک فرد حقیقی که مسائل سینمای ایران را دنبال می‌کند، به سؤالات ما پاسخ دهد. هرچند در میان صحبت‌های خود به‌طور مصداقی جواب‌گوی برخی از سؤالات ما شد. او در سینما تهیه‌کنندگی چند مستند را نیز در کارنامه خود دارد.

لجبازی مبنای طرح اخذ مالیات از هنرمندان است/ مگر چند درصد سلبریتیها دستمزد میلیاردی میگیرند؟ / اخذ مالیات از هنرمندان ناعادلانه است 28/11/1401 خبرآنلاین

بحث دریافت مالیات از هنرمندان و یا معافیت، از جمله مباحثی است که در دولت‌های مختلف به اشکال گوناگون مطرح بوده است. ولی باب دریافت مالیات از هنرمندان تاکنون باز نشده و یا به عبارت بهتر به تصمیم و یک روشِ مقرر

 

تبدیل نشده است. طرح اخذ مالیات از هنرمندان و اعتراض به حذف معافیت مالیاتی اسفند سال ۱۴۰۰ مطرح شد و کارزاری با حدود ۱۰ هزار امضا به راه افتاد و از رئیس مجلس خواسته شد تا مصوبه حذف معافیت مالیاتی هنرمندان را از مشاغل مختلف هنری به‌ویژه در شرایط سخت ناشی از کرونا با حساسیت بیشتر بررسی کند.پریسا ساسانی: درواقع با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع دریافت و یا معافیت هنرمندان از مالیات بار دیگر باز شد ولی این موضوع به‌خصوص در چند وقت اخیر قوت گرفت و در شرایط کنونی اقتصادی همچنان نگرانی و بیم از ادامه حیات هنر را برای هنرمندان به همراه دارد.وقتی سخن از دریافت مالیات به میان می‌آید توجه و نگاه‌ها به‌سوی بازیگران و یا به‌اصطلاح سلیبریتی ها معطوف می‌شود غافل از اینکه به پرسش‌هایی از قبیل سازوکار دریافت مالیات از هنرمندان چگونه است؟ و یا مگر بازیگرانِ مطرح با دستمزدهای چندمیلیاردی چند درصد از کل جامعه هنر در حوزه‌های مختلف، تئاتر، موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی را تشکیل می‌دهد که قانون مالیات حتی با در نظر گرفتن سقف مالی باید عملیاتی شود؟ و اساساً در مقابل دریافت مالیات جامعه در همه سطوح چه حمایت و یا خدماتی را دریافت می‌کنند؟ معافیت هنرمند از پرداخت مالیات به چه میزان در روند بهبود اوضاع اقتصادی در لایه‌های ضعیف جامعه مؤثر است؟ عدالت اجتماعی در مواجهه شدن با اخذ مالیات تا چه اندازه رعایت می‌شود؟

آنهایی که موسیقی را تحریم کردند با کسانی که آن را مطربی میدانند تفاوتی ندارند/ تحریم کنندگان متهم به بیانصافیاند/ چرا به هنرمند میگوییم بیشرف؟ 27/11/1401 خبر آنلاین

محمدحسین توتونچیان می‌گوید همه مشاغل در چند ماه گذشته به فعالیتشان ادامه دادند چرا نوبت به موسیقی رسید همه هنرمندان را بی‌شرف نامیدند کاش بدانیم که راه حل مسائل سیاسی سواستفاده از هنر نیست،  هنر یک صنعت است و ابزار سیاسی نیست.مهسا بهادری: به چند سال گذشته بازگردیم، اسفند ۱۳۹۸ همان زمان که ورود کرونا به کشور به صورت رسمی تایید شد، کرونایی که سینما، تئاتر، کنسرت و حتی رستوران را هم تعطیل کرد در همین میان هنرمندان اقدامی دسته‌جمعه انجام دادند و تعدادی از آن‌ها از جمله همایون شجریان کنسرت آنلاین برگزار کردند که بازهم چاره ساز نبود، سالن‌هایی که روز به روز خالی‌تر می‌شدند، کمی گذشت اوضاع بهبود پیدا کرد سالن‌های سینما باز شد، کمی بعدتر هم سالن‌های تئاتر فعالیتشان را از سر گرفتند اما بازهم این کنسرت‌ها بودند که نتوانستند فعالیتشان را از سر بگیرند، از ابتدای ۱۴۰۱ که تقریبا کشور به وضعیت طبیعی بازگشت، کنسرت‌ها هم تصمیم گرفتند که آرام آرام فعالیتشان را از سر بگیرند.

۷-آثار باستانی و گردشگری

دستور رئیس جمهوری برای احداث بازارچه صنایع دستی در ورودی تمام شهرها 19/11/1401 – باشگاه خبرنگاران جوان

وزیر صنایع دستی گفت: بنابه دستور آیت‌الله رئیسی در ورودی هر شهری باید یک بازارچه صنایع‌دستی ایجاد کنیم. سید عزت‌الله ضرغامی امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در نشست استانداران سراسر کشور که با حضور احمد وحیدی وزیر کشور که در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: از استانداران و معاونان وزارت کشور برای برگزاری این نمایشگاه تشکر می‌کنم. چرا که کار را از خودشان می‌دانند و با همت و سلیقه به برگزاری این نمایشگاه اقدام کردند که حتی برخی‌ها اعتقاد دارند در سطح خاورمیانه این نمایشگاه نمونه است.

آب خانه های تاریخی شوشتر را با خود خواهد برد؟ 17/11/1401 ایسنا

ایسنا/خوزستان یک کارشناس مرمت آثار تاریخی میراث فرهنگی شوشتر می‌گوید: بیشتر خانه‌های تاریخی بافت قدیم شوشتر که در آنها شوادان وجود دارد به دلیل شکستگی لوله‌های آب شهری و سرایت آب به شوادان‌در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند. علی‌محمد چهارمحالی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: تداوم آبگرفتگی در شوادان‌خانه‌های این شهرستان لحظه تخریب این بناهای باارزش تاریخی را روزبه‌روز جلو می‌اندازد.

بازگشت لودرها؟ 16/11/1401 شرق

‌بافت تاریخی شیراز زخم‌خورده است. دهه‌هاست فرهنگ چندصدساله شهر شعر و حافظ مانند یک گوشت قربانی به دست طرح‌های توسعه تکه‌تکه می‌شود. این‌بار هم طرح 57 هکتار مانند خط سیاه قرار است بافت تاریخ شیراز را شرحه‌شرحه کند. هر‌چقدر هم آقایان به تکذیب ادامه دهند، اسناد و گزارش‌های میدانی خبر از آغاز تخریب‌ها می‌دهد. استاد دست روی خشت خانه می‌گذارد و به دانشجویانش می‌گوید.

خطر در کمین آثار باستانی و هنری موزه‌هاست 22/11/1401 ایسنا

به گزارش ایسنا، سمیه کاظمی دهقی، مجری طرح «بررسی کیفیت مواد و مصالح مورد استفاده در ساخت ویترین و کابینت‌های موزه‌ای» و مسؤول آزمایشگاه شیمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی، با این یادآوری که در ۳۰ سال گذشته دانشمندانِ حفاظت در موزه بریتانیا، پیشگامان جهانی در پژوهش روی منابع و اثرات تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در سیستم‌های مخازن و ویترین‌های موزه‌ها بوده‌اند، گفت:‌به طورکلی اشیاء ارزشمند ممکن است در یک محفظه مانندِ یک کابینت یا ویترین قرار بگیرد که این امر بیشتر برای بهبود امنیت فیزیکی شامل سرقت و گردوغبار است که در صورت لزوم، تهویه زیست‌محیطی نیز انجام می‌شود. با این حال سهواً ممکن است با توجه به انتشار گازهای مضر در مخازن نگهداری یا ویترین‌ها، شیء در معرض خطر و آسیب‌های (خوردگی) جدی قرار داشته باشد.

باند حفاران غیرمجاز در ارومیه منهدم شد 23/11/1401 خبرگزاری مهر

به‌گزارش خبرگزاری مهر، بهزاد حجابی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در روستای علی پنجه‌سی ارومیه طی یک عملیات منسجم با همکاری و مدیریت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باند حفاران غیر مجاز در ارتفاعات محوطه تاریخی این روستا در چنگال یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این اداره‌کل گرفتار شدند.فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در این عملیات سه نفر دستگیر و یک دستگاه طلایاب، یک عدد موتور برق، بتن‌کن، دریل صنعتی و آلات ادوات حفاری کشف و دو عدد خودروی سواری توقیف شد.چابی گفت: پس از کسب تکلیف قضائی و سیر مراحل اولیه تشکیل پرونده، همه وسایل مکشوفه به همراه متهمان تحویل پاسگاه انتظامی گلمانخامه ارومیه شد.

بزهکاری و انباشت زباله در دل بنای تاریخی زیراب/ “حمام قاجاری” که مخروبه شد 24/11/1401 تسنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، بسیاری از میراث‌های کهن علاوه بر سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی، فرصتی برای منابع درآمد پایدار به شمار می‌آیند، سرمایه‌هایی که گاهاً در گوشه‌ای خاک غربت زمان را بر خودنشانده‌اند و در انزوای بی‌توجهی‌ها، مخروب اقبال کوتاه خود شده‌اند و ناسازگاری‌ زمانه شانس دیده شدن و استفاده بهینه را از آنها می‌گیرد، شانسی که می‌تواند رونقی را شکل دهد.مازندران از جمله استان‌هایی محسوب می‌شود که در جای جای آن تاریخ را می‌توان دید و تفسیر کرد و چه بسیارند که به محلی برای رونق گردشگری و اقتصادی تبدیل می‌شوند اما گاهی برخی آثار به جای مانده از گذشته باوجود قدمت و قابلیت رونق، دچار کُمای زندگی معاصر شده و سرنوشت‌شان با اما و اگر همراه می‌شود.یکی از میراث‌های به جای مانده از دوران‌های مختلف تاریخی در مازندران، حمام‌های قدیمی هستند که برخی از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند، حمام‌هایی با بافت و معماری خاص دوران خود که می‌توانند فرصتی اقتصادی رقم بزنند. در سوادکوه نیز حمام‌های مختلفی به چشم می‌آیند اما مخروبه بودنشان فرصت جلوه‌گری تاریخی را از آنها گرفته و در گوشه و کنار این شهرستان در حالی که فرصت رونق  را از دست می‌دهند، عمرشان در حال سپری و افزوده شدن قدمت است.یکی از حمام‌های قدیمی سوادکوه که در دل شهر زیراب در کنار منطقه‌مسکونی قرار دارد و به گفته برخی قدمتش به دوران قاجار یا پهلوی اول برمی‌گردد در حال حاضر به محلی برای بزهکاران و انباشت زباله تبدیل شده و علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده، مخروبه بودنش فرصت توسعه گردشگری را سلب کرده و نیازمند توجه و خروج از وضعیت نامناسب و پیاده سازی برنامه‌های متنوع است.

بافت تاریخی شیراز را تخریب نکنید 22/11/1401 شرق

به گزارش شبکه شرق، متن کامل این بیانیه و اسامى امضاکنندگان آن به‌شرح زیر است:«در طی چند روز گذشته انعکاس خبر «ادامه تخریب بافت تاریخی شیراز برای توسعه حرم حضرت شاهچراغ»، جامعه معماران، شهرسازان،‌پژوهشگران و دوستداران میراث‌فرهنگی را به شدت نگران کرده است.آثار و ابنیه تاریخی به وضوح، هویت، معماری، فرهنگ و سبک زندگی مردم یک دوره از تاریخ را  به تصویر می کشد و به عنوان گنجینه‌ای گران بها در اختیار نسل های بعد قرار می‌گیرد. بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان تجلی‌گاه الگوهای فرهنگی و اعتقادی مردمان یک سرزمین در قامت عناصر مصنوع، با هدف به سامان نمودن جریان زندگی انسان در مراتب معنوی و مادی و اعتلاء وجود انسان برپا و با گذر زمان به عنوان شناسنامه‌ای برای معرفی بارزترین مشخصات یک جامعه شناخته می‌شوند. بنابراین حفاظت از ابنیه ارزشمند تاریخی مسئولیت اجتماعی بزرگی در برابر نسل‌های آینده است.

قاچاقچیان «دارابگرد» را سوراخ سوراخ کردند 25/11/1401 ایسنا

یک فعال میراث فرهنگی از هجوم گسترده جویندگان گنج و قاچاقچیان به شهر ۲۵۰۰ ساله دارابگرد خبر داد.به گزارش ایسنا، سیاوش آریا با انتشار تصاویری از حفاری‌های متعدد در شهر باستانی دارابگرد، گفت:‌هر سو را که می‌نگرید حضور تاراج‌گران اموال تاریخی و فرهنگی را مشاهده می‌کنید که با خیالی آسوده توانسته‌اند به درون شهر باستانی ارابگرد راه یابند. در جای جای این منطقه، گودال‌های بزرگ و عمیقی حفر شده که عمق برخی از آن‌ها تا بیش از سه متررسد.شهر باستانی دارابگِرد در هفت‌کیلومتری شهر داراب و ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شیراز در استان فارس جای گرفته و در سال ۱۳۱۰ با شمارۀ ۱۴ به ثبت ملی رسیده است. درابگرد با قدمت حدودی۲۵۰۰ سال، از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان می‌نامند و به گفته سیاوش آریا، پژوهشگر میراث فرهنگی، یکی از بزرگ‌ترین ضرابخانه‌های (جایگاه ضرب سکه) پارس در آن وجود داشت.

 

                                                                                   کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

                                                                                     کانون دفاع از حقوق بشر در ایران