مرمت خانه “شیخ کبیر” نیازمند یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است

02.12.1401 ایسنا

ایسنا/مازندران رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل با بیان اینکه اتهام زدن به میراث در بی‌توجهی به آثار تاریخی کار شایسته‌ای نیست، گفت: در گذشته می‌شد با ۶۰۰ میلیون تومان بنای شیخ کبیر را مرمت کرد اما با وضع موجود نیازمند اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هستیم.

محمد دهساتی با اشاره به اینکه نیازمند حمایت جدی همه دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و نگهداری میراث ارزشمند تاریخی و دینی هستیم، افزود: آثار تاریخی، فرهنگی و دینی هویت شهر ما هستند چرا متولیان و دستگاه‌های اجرایی با میراث همسو نیستند.

این مسئول با اشاره به اینکه تمام توان خود را برای حفظ بنای تاریخی شیخ کبیر انجام دادیم، یادآور شد: طی نامه‌ای به شهرداری مبنی بر خطر ریزش بخشی از ساختمان و متعاقب آن تخریب بخشی از سقف این بنا توسط مالک، به محض اطلاع همکاران دیوان حفاظت ما و با دستور دادستان بابل جلوی این کار گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری موظف است قبل از تخریب هرگونه بنای تاریخی چه ثبت ملی باشد چه نباشد از میراث فرهنگی استعلام بگیرد، یادآور شد: شهرداری متخلف است زیرا بدون استعلام از میراث اقدام به تخریب این بنا کرده است همانند کاری که در چندسال گذشته با حمام میرزایوسف کرد و ما شهرداری را محکوم کردیم اما با حکم نهایی قضایی بعد از ۱۲ حکم شهرداری تبرئه شد و اشتباه امروز شهرداری نتیجه همان تبرئه غیراصولی دستگاه قضائی است.

وی افزود: بعد از جلوگیری از تخریب بنای شیخ کبیر در شعبه ۶ دادیاری بابل تشکیل پرونده شد و شعبه به استناد همان رای دیوان عدالت اداری که این بنا از ثبت ملی خارج شده بود حکم به برائت مالک داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم که مالک اقدام به تخریب باقی مانده بنا کرد با حضور ماموران جلوی کار گرفته شد و با حضور در دادسرا و اخذ حکم دادستانی شخصا در محل حضور یافته و طی تماسی با فرماندار و معاون سیاسی فرماندار درخواست توقف تخریب داشتم که مالک ضمن توقف عملیات تخریب مدعی شد با حکم دیوان کسی قادر نیست جلوی کار را بگیرد.

دهستانی ادامه داد: ما تمام اقدامات و پیگیری قضایی و حقوقی را انجام دادیم و کار اصلی مربوط به حوزه قضائی است تا چه حکمی مطابق با مستندات و مدارک صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این بنا چه در ثبت ملی باشد چه نباشد دارای ارزش فرهنگی، سیاسی و تاریخی است، تصریح کرد: این بنا متعلق به عالم سیاسی و دینی عصر قاجاربوده که پادشاهان در آن رفت و آمد می‌کردند انتظار ما از همه دستگاه‌های اجرایی حمایت از این بنا و حفظ این آثار با ارزش تاریخی بود و همچنین انتظار ما از مالک بنا و اداره اوقاف و امورخیریه بابل این است که عملیات تخریب را متوقف کنند زیرا آسیب جدی به هویت تاریخی و فرهنگی ما وارد می‌شود. باید انتقال فرهنگ گذشته به نسل امروزی با این علما، آثار به جای مانده باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل با اشاره به اینکه خط قرمز ما حفظ آثار تاریخی و میراثی است و کوتاهی از سوی میراث بابل انجام نشده و مستندات پیگیری و اقدامات ما موجود است، اظهار کرد: زمانی پیگیری میراث جواب می‌دهد که دستگاه‌های متولی و احکام قضایی به نفع آنها پشت میراث را خالی نکنند.

این مسئول نظاره‌گری به آثار میراثی را خیانت به فرهنگ برشمرد و یادآور شد: میراث تنها و مظلوم واقع شده و هیچ حامی ندارد برای حفظ آثار میراثی نیازمند مشارکت مردم و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و حمایت جدی همه مسئولان امر هستیم.

وی از کمبود اعتبار برای مرمت، بازسازی و خرید آثار میراثی خبر داد و گفت: اعتبارات میراث فرهنگی کشور طبق آمار اعلام شده تنها ۱۳ درصد رشد داشته است که جوابگوی این حجم کار نیست.

دهستانی خواستار توجه جدی نمایندگان مردم بابل به حوزه میراث در تخصیص اعتبار شد و گفت: گرچه نمایندگان بابل قول دادند رایزنی لازم را در این خصوص داشته باشند اما تاکنون ریالی به این حوزه کمک نشده است که امیدواریم نمایندگان بابل توجه ویژه داشته باشند تا شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل با بیان اینکه اتهام زدن به میراث در بی‌توجهی به آثار تاریخی کار شایسته‌ای نیست، افزود: درست است اگر مسئولان گذشته به نحو احسن دفاعیات قابل قبولی داشتند این بنا از ثبت ملی خارج نمی‌شد تا تلاش مجدد ما برای ثبت دوباره با مشکل روبرو شود اما در شرایط فعلی نیازمند حمایت دادستان، فرماندار و دیگر دستگاه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه در گذشته می‌شدتنها با ۶۰۰ میلیون تومان بنا شیخ کبیر را مرمت و نگهداری کرد، گفت: با وضعیت فعلی نیازمند اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بازسازی مجدد آن هستیم.