بازگشت به تنظیمات اولیه؛ لغو دوباره کنسرت‌ها و ایجاد محدودیت برای هنرمندان

23.12.1401 ووانیوز

وزارت ارشاد جمهوری اسلامی که یک ماه پیش، به بهانه برگزاری جشنهای حکومتی سالگرد پیروزی انقلاب ۵۷، از هنرمندان عرصه موسیقی خواسته بود طبق روال گذشته، کنسرت‌هایشان را برگزار کنند، در آستانه نوروز به رویکرد قبلی خود در لغو برنامه‌های موسیقی به خصوص در شهرستانها بازگشته است.

به گزارش پایگاه خبری اعتماد، کنسرت یکی از خوانندگان موسیقی پاپ که قرار بود ۲۱ و ۲۲ اسفند ماه در سالن حافظ شهر شیراز اجرا شود، با وجود دریافت مجوز از ارشاد استان و فروش همه بلیط‌ها، لغو شده است.

این در حالی است که این خواننده به تازگی در جریان جشنواره موسیقی فجر و به خواست مقامات وزارت ارشاد،‌ در سالن میلاد نمایشگاه تهران روی صحنه رفته بود.

بهمن بابازاده خبرنگار موسیقی در این باره نوشت: « از برگزاری کنسرت ناصر زینلی در شیراز علیرغم صدور همه مجوزهای ارشاد ممانعت به عمل آمد تا عملا ارشاد و شورای تامین این دو استان بر خلاف تاکید رسمی وزیر ارشاد برای همکاری در برگزاری کنسرتها، ساز مخالف بزنند و بصورت ایالتی و خودمختار، مانع برگزاری کنسرت در این دو استان شوند.»

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی آذر ماه امسال و در میانه اعتراضات مردمی و سرکوب خشن حکومتی در ایران،‌ به خبرگزاری «ایلنا» گفته بود که نهادهای امنیتی «مرتب پیگیری می‌کنند» تا فعالیت‌های هنری «به صورت عادی» برگزار شوند.

محمدمهدی اسماعیلی آن زمان تصریح کرد: «زمانی مشکل از سمت ما بود و می‌گفتیم مجوز نمی‌دهیم اما در حال حاضر اصرار می‌کنیم که هر کسی می‌خواهد بیاید مجوز بگیرند.»

او اضافه کرده بود: «در موضوع گسترش فعالیت‌های حوزه موسیقی هیچ مانعی نداریم بلکه مشوق هم هستیم ضمن آنکه از گروههای خاص هم حمایت خواهیم کرد.»

در پی آغاز اعتراضات سراسری اخیر در شهرهای مختلف ایران و سرکوب خونین معترضان، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل شد مقامات جمهوری اسلامی اما تلاش کردند با راه‌اندازی مجدد برخی کنسرت‌ها، کنار گذاشتن برخی سختگیری‌های گذشته و ارائه مشوق‌هایی به برگزار‌کنندگان، فضای جامعه را عادی جلوه دهند.

حالا اما به‌ نظر می‌رسد مقامات جمهوری اسلامی که گویا یکبار دیگر خود را مسلط بر اوضاع و جو جامعه را آرام می‌بینند، قصد دارند دوباره محدودیت‌های همیشگی را بر اهالی موسیقی اعمال کنند.