کشف یک قطعه سنگ حجاری شده مربوط به دوران آشوریان در کرمانشاه

30.01.1402 ایرنا کشف یک قطعه سنگ حجاری شده مربوط به دوران آشوریان در کرمانشاه

استاد باستان‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه از کشف یک قطعه سنگ حجاری شده مربوط به دوران آشوریان در «قباق تپه» کوزران از توابع شهرستان کرمانشاه خبر داد.

دکتر «سجاد علی بیگی» روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در نشست تخصصی پژوهش‌های باستان‌شناسی اخیر در کرمانشاه افزود: با کاوش‌های انجام شده اشیا باستانی فراوانی در منطقه قباق تپه یافت شد اما در میان آنها یک قطعه سنگ بود که ۲ طرف آن آثار حجاری شده وجود دارد، یک طرف آن بخشی از تصویر شاه و طرف دیگر آن نوشته‌ای به خط میخی است.
وی اضافه کرد: یک طرف قطعه سنگ حجاری شده تصویری از کلاه یک شاه است. اما جنبه مهم قضیه کشف نوشته پشت این تکه سنگ است.
این استاد تاریخ دانشگاه رازی کرمانشاه عنوان کرد: براساس نمونه‌های مشابه‌ای که در مکان‌های دیگر یافت شده است احتمالا این تکه سنگ مربوط به یک سنگ یادبود از پادشاهان زمان عاشوری است.
وی اظهار داشت: متن نوشته شده پشت این قطعه هم سنگ حمله پادشاهان آشوری را روایت کرده است.
دکتر علی‌بیگی در ادامه با بیان اینکه بقایای گوسفند، گاو و گراز در محوطه قباق تپه محرز شده است، گفت: بقایای جانوری محوطه هم می‌تواند در رابطه با اقتصاد مردم آن زمان اطلاعاتی مناسبی به ما بدهد.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های باستانشناسی در قباق تپه کوزران از فروردین ماه ۱۴۰۰ شروع شده است، گفت: هزاره نخست پیش از میلاد دوره بسیار مهم و تاثیرگذاری است به ویژه که ما شاهد ظهور مادها به عنوان نخستین حکومت فراگیر در ایران هستیم.
این باستانشناس افزود: در همان زمان حکومت بسیار مقتدری در شمال عراق امروزی حکمرانی می‌کرد و منابع تاریخی معتبر به این اشاره دارند که آشوری‌ها به صورت متعدد به غرب ایران حمله می‌کردند.
وی یادآور شد: برای اولین بار در سال ۱۹۳۴ توسط یک باستان شناس آمریکایی در بررسی هوایی به قبان تپه اشاره شده و در سال ۱۳۴۸ این منطقه در فهرست آثار ملی ثبت شد.
علی بیگی گفت: محوطه قباق تپه یک منطقه ۲۵ هکتاری است که سفال‌های مختلف از دوره‌های گوناگون ماد و آشور، ساسانیان و اشکانیان و دوره اسلامی در آن پیدا شده است.

کشف یک قطعه سنگ حجاری شده مربوط به دوران آشوریان در کرمانشاه

کشف بقایای یک آتشکده دوران ساسانیان در اسلام‌آبادغرب

دکتر شکوه خسروی مدرس گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این نشست در باره نتایج کاوش در نیایش‌گاه زرتشتی دوره ساسانی در اسلام‌آباد غرب سخنرانی کرد.
وی اظهار داشت: این کاوش در تپه‌ای در نزدیکی شهر اسلام‌آبادغرب که قرار بود جاده‌ای در آن منطقه ایجاد شود و تپه از بین رود مورد کاوش اضطراری قرار گرفت و اثری که دارای ارزش ملی هست از زیر خاک بیرون آمد.

دکتر خسروی افزود: با کاوش‌هایی که در این تپه باستانی صورت گرفت، بخش‌هایی از یک معماری که با قلوه سنگ و خاک گچ ایجاد شده پدیدار گردید.
وی عنوان کرد: در ادامه کاوش‌ها رفته رفته متوجه شدیم که با یک بنای مهم در دوره ساسانی روبرو هستیم که آتشکده دوران ساسانیان است.
این مدرس باستان شناسی دانشگاه رازی با بیان اینکه منطقه «پلنگرد» در جنوب اسلام‌آباد غرب و در پنج کیلومتری شهر حمیل قرار گرفته است، افزود: در متون تاریخی اطلاعات محدودی نسبت به آتشکده‌ها در غرب کشور وجود دارد.

کشف یک قطعه سنگ حجاری شده مربوط به دوران آشوریان در کرمانشاه

وجود بزرگترین کتیبه تاریخی جهان در کرمانشاه
سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه هم در این نشست گفت: کرمانشاه در گذشته آن قدر اهمیت داشته که مفصل‌ترین کتیبه تاریخی جهان در آن ایجاد شده است. این سرزمین کهنسال از زمانی که نتایج یافته ها نشان می دهد پادشاهان یادبود و موضوعات مهم خود را در کرمانشاه ایجاد کرده اند.
«داریوش فرمانی» با تبریک ۲۹ فروردین، روز بناها و محوطه های تاریخی افزود: میراث ملموس و ناملموس ما امروز از جهات مختلف مانند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد و معمولاً توسعه کشورهایی موفق بوده است که مبتنی بر ظرفیت‌های تاریخی فرهنگی آن کشورها بوده است.
وی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دنبال شده در اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تبیین جایگاه نقش میراث فرهنگی در سیاست، فرهنگ و نقش آن در جامعه امروز است.

به گزارش ایرنا، وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

در استان کرمانشاه ۲۶ هتل، پنج هتل آپارتمان، ۲۰ میهمانپذیر، ۱۸ مجتمع خدمات رفاهی و ۴۴ اقامتگاه بوم گردی فعالیت می‌کند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.