مرمت و رفع‌ خطر اضطراری ۱۲ بنای تاریخی دزفول آغاز شد

1402.05.24 ایرنا

دزفول- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: مرمت و رفع خطر اضطراری ۱۲ بنای تاریخی در بافت قدیم دزفول آغاز شده است.

به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده روز سه شنبه افزود: خانه‌های تاریخی “لامی”، “اشعری”، “طلوعی”، “کوهی‌نژاد”، “قلمبر۲”، “علیداد قاسمی”، “عدسی”، “سیدصدر”، “خلج قصاب” و “پل باستانی” در حال مرمت و رفع‌خطر اضطراری هستند.

وی ادامه داد: اقدامات مرمتی‌ که در این خانه‌های تاریخی انجام می‌شود شامل جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، استحکام‌بخشی دیوارهای فروریخته، آواربرداری، خاک‌برداری، پاک‌سازی و تثبیت جرزهای آجری، سبک‌سازی و تعویض مصالح فرسوده، دوره‌چینی دیوارهای پشت‌بام، برچیدن لایه‌های کاهگل فرسوده، اجرای کاهگل، اجرای آجرفرش پشت‌بام، شفته‌ریزی و سنگ چینی در راستای ایمن‌سازی فضاهای عمومی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان درخصوص مرمت پل تاریخی (پل ساسانی) نیز گفت: مرمت بخش‌های آسیب‌دیده، پوشش زیرین طاق و مرمت طاق‌نماهای شمالی و جنوبی و نیز مرمت دیوار جنوبی و ترمیم و تعویض مصالح فرسوده از جمله اقدامات در حال انجام روی این پل باستانی است.

وی با بیان اینکه همه این بناها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، اضافه کرد: محل اعتبار عملیات مرمت و رفع‌خطر این بناها از اعتبارات ملی است.

ارسطوزاده به اجرای عملیات سامان‌دهی و مرمت ۲ مسجد تاریخی دزفول اشاره و بیان کرد: عملیات سامان‌دهی شبستان و مرمت محراب تاریخی “مسجد دروازه” با همیاری شرکت “زیباسازه توس‌گام”، مالک و سرمایه‌گذار طرح بزرگ پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری عقیق شهرستان انجام شد.

وی افزود: در این عملیات اجرایی، ضمن حذف الحاقات شبستان تاریخی مسجد، ساماندهی تأسیسات، مرمت ترک‌ها، تجدید اندود و همچنین مرمت محراب تاریخی مسجد، زیر نظر کارشناسان فنی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اظهارکرد: عملیات مرمت شبستان جنوبی “مسجدجامع” دزفول نیز با همیاری هیأت‌ اُمنای مسجد و با نظارت کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی شهرستان انجام شده است که در این عملیات، سه طاق با بیشترین آسیب شناسایی و عملیات استجکام‌بخشی از راه جازنی مصالح و تجدید اندود و بندکشی اجرا شد.

وی مشارکت خیرین و دوستداران میراث‌فرهنگی در مرمت بناهای تاریخی را بسیار مهم دانست و افزود: رویکرد این اداره‌کل در بافت‌های تاریخی، بهسازی و ساماندهی محیط‌های شهری با هدف استانداردسازی، تأمین زیرساخت‌ها، مبلمان شهری، معابر و فضای سبز برای ایجاد شرایط بهینه سکونت است.

ارسطوزاده گفت: این نگاه موجب ارتقای سطح کیفی فضاها و در نتیجه ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احیای بناهای ارزشمند درون بافت تاریخی می‌شود که علاوه بر رونق گردشگری، اشتغال و رونق اقتصادی را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

شهرستان دزفول با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری فراوان سهم بسزایی در جذب گردشگر دارد.