بازداشت مجدد نازیلا معروفیان، محکومیت کارگردان برادران لیلا

1402.05.24 dv

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگاری که به خاطر مصاحبه با پدر مهسا امینی بازداشت و محکوم شده بود، روز دوشنبه ۲۳ مرداد به فاصله کوتاهی پس از بیرون آمدن از زندان دوباره به زندان قرچک منتقل شد.

رجانیوز، رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی ایران از او به عنوان “سرباز-خبرنگارِ شورشیان زن، زندگی، آزادی” نام برد که به دلیل “هنجارشکنیِ آشکار” و با “حکم قضایی” مجددا به زندان افتاد.

او که یکشنبه ۲۲ مرداد با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد شد‌ه‌ بود، در مقابل زندان تصویری بدون روسری با این جمله در توییتر منتشر کرد: «تو لایق بهترین اتفاقاتی، پس بردگی را نپذیر»، جمله‌ای از یکی از کتاب‌هایی که او در بند ۲۰۹ زندان اوین خوانده بود.

نازیلا معروفیان آبان گذشته با امجد امینی، پدر مهسا امینی، دختر جوانی که در بازداشت گشت ارشاد کشته شد، مصاحبه کرد. او پس از این مصاحبه در تاریخ هشتم آبان دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد.

او ۱۹ دی ماه به قید وثیقه آزاد شد و در تاریخ ۸ بهمن اعلام کرد که توسط دادگاه به‌ریاست قاضی افشاری به دو سال حبس تعزیری، ۵ سال ممنوع‌الخروجی و ۱۵ میلیون تومان جریمه محکوم شده‌است.

نازیلا معروفیان که سیزدهم تیرماه سال جاری پس از احضار به دادسرای اوین مجددا بازداشت شده بود، روز گذشته ۲۳ مرداد پس از آزادی با قید وثیقه، برای پس گرفتن گوشی موبایل خود به کلانتری ۱۰۶ تهران رفت اما پس از ضرب‌ وشتم شدید از سوی ماموران کلانتری، به همراه مادرش بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد. مادر او پس از چند ساعت آزاد شد.

این خبر در شبکه‌های اجتماعی بازتابی وسیع داشت.

محکومیت کارگردان “برادران لیلا”

سعید روستایی، کارگردان سینما به خاطر ساختن فیلم “برادران لیلا” و اکران این فیلم در جشنواره کن به شش ماه حبس محکوم شد. به او اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” زده شده است.

“اعتماد آنلاین” در گزارشی نوشت: «شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سعید روستائی کارگردان فیلم برادران لیلا را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد، که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت ۵ سال تعلیق شده است».

در دوره “تعلیقی” و به عنوان “تعلیق مراقبتی”، سعید روستائی باید از “فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن” خودداری کند. او اجازه “ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی” را ندارد و باید یک دوره فیلمسازی “با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیمای قم به میزان ۲۴ ساعت” را بگذراند.

این خبر هنوز توسط خبرگزاری قوه قضاییه تایید نشده است.

فیلم برادران لیلا خردادماه ۱۴۰۱ در هفتادوپنجمین دوره از جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده‌ جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینمای جهان (فیپرشی) شد. سعید روستایی جایزه خود  را به مردم آبادان تقدیم کرد که پس از فاجعه متروپل دست به اعتراضاتی وسیع علیه حکومت ایران زدند.

در این فیلم ترانه علیدوستی در نقش لیلا و بازیگران مطرحی از سینمای ایران چون پیمان معادی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی و فرهاد اصلانی نقش‌آفرینی کردند.

محکومیت دو نفر در اراک به خاطر اعتراض به “نهی از منکر”

همشهری آنلاین از بازداشت دو نفر خبر داد که در برابر زنی ایستادگی کرده‌اند که می‌خواسته امر به معروف کند.

بنابر این گزارش عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی از “پرونده هتک حرمت به همسر شهید مدافع حرم در اراک” علیه این دو سخن گفته است. به گفته او “در یکی از مراکز درمانی شهرستان اراک توسط یک مرد و دو خانم به همسر شهید مدافع حرم که مبادرت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر کرده اهانت شده بود”.

بیشتر بخوانید:رئیسی خواستار حمایت قانونی از “آمران به معروف” شد

با اینکه بر اساس این گزارش، شاکیان از شکایت خود “گذشت” کرده‌اند اما این دو نفر بازداشت و محاکمه شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفته است که اتهام‌های این دو نفر “اخلال در نظم عمومی از طریق هیاهو و جنجال و سر و صدا در محیط درمانی، مزاحمت برای بانوان در اماکن عمومی و حضور بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی” است و آنها به تحمل یک سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و جزای نقدی محکوم شده‌اند.

فشار حکومت ایران برای تحمیل حجاب اجباری به مردم ابعاد جدیدی به خود گرفته است. از جریمه‌های نقدی سنگین تا مجازات‌های عجیب و غریب و بالاخره “لایحه حجاب و عفاف”.

در کنار این فشارها دست طرفداران تندرو حجاب اجباری نیز برای ایجاد مزاحمت در کوچه و خیابان برای زنانی که با پوشش اختیاری از خانه بیرون آمده‌اند، بازگذاشته شده است. با این حکم نشان داده می‌شود که حتی اعتراض به این مزاحمت ‌نیز می‌تواند حکم زندان را به دنبال داشته باشد.