نامه سرگشاده سامان یاسین هنرمند و زندانی سیاسی کُرد خطاب به وکلا و عموم مردم

1402.05.29 هه‌نگاو

سامان یاسین، خواننده و ترانه‌ساز بازداشت ‌شده اهل کرمانشاه (کرماشان)، در نامه‌ای سرگشاده که رو به عموم مردم و به ویژه وکلا منتشر کرده، از داخل زندان به تشریح وضعیت وخیم روانی و جسمانی خود پرداخته و خواهان برگزاری جلسه دادگاه خود به صورت علنی شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سامان یاسین، ۲۷ ساله، خواننده رپ و ترانه‌سرا با این توضیح که از وی اعتراف اجباری تحت شکنجه جسمی، روانی و دارویی اخذ شده، تاکید کرده است که امکان تبعیدش به زندانهای مختلف وجود دارد و کماکان از ورود وکیل خصوصی و انتخابی به پرونده‌ وی ممانعت می‌شود.

این هنرمند کُرد، نخستین خواسته خود را در نامه سرگشاده‌اش که قبل از انتقال به زندان اوین نوشته شده چنین توضیح داده: “تقاضا دارم فوراً و در فرصتی کافی قبل این دادگاه، وکیلی که انتخاب کردم، جناب امیر رئیسیان و گروهشان قانوناً به پرونده ورود کنند و این تقاضا را کتباً به مسئولین ذیربط ارسال کرده و شرایط دیدار با من را قبل از فرارسیدن روز دادگاه ایجاد کنند.”

سامان یاسین در ادامه با تاکید ویژه بر علنی بودن جلسه دادگاه خود، نوشته است: وکلا و خبرنگاران داخلی و بین‌المللی در این جلسه اجازه حضور داشته باشند و تقاضای حضور خود را هرچه زودتر، کتباً به قاضی صلواتی و مسئولان و دیوان ارسال کنند.

وی در پایان با تقاضا از پدر توماج صالحی، دیگر هنرمند بازداشت‌شده، برای حضور در جلسه دادگاه شهریور ماه، چنین آورده است: “ایشان هم پسرشان هم‌هُنر عزیز من، به خاطر ترانه و رپ در زندان است.”

سامان یاسین، روز جمعه ۶ مرداد ماه سال جاری، با انتشار پیامی از داخل زندان رجایی‌شهر از شکنجه دارویی خود در جریان انتقالش از زندان به مرکز روانپزشکی امین‌آباد خبر داد. وی تاکید کرده بود که “اهل خودکشی نیستم و هر بلایی سر من بیاید، مسئولیتش با قضای صلواتی است.”

این خواننده و ترانه‌ساز، پس از تزریق یک داروی ناشناخته، شامگاه سه‌شنبه ٣ مرداد ماه از مرکز روانپزشکی امین‌آباد به داخل زندان رجایی‌شهر بازگردانده شد. وی جلسه بعدی دادگاه خود را ١٨ شهریور ماه سال جاری عنوان کرده بود.

سامان یاسین، روز چهارشنبه ١١ مرداد ماه ١٤٠٢، از زندان رجایی‌شهر به صورت فوری همراه با جمعی از زندانیان سیاسی باسابقه به بند هشت زندان اوین منتقل شد.

این هنرمند در ٧ آبان ماه ١٤٠١، از بابت اتهاماتی شامل “محاربه” توسط دادگاه عمومی و انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد.

سامان صیدی معروف به سامان یاسین، ترانه‌ سرا، آهنگساز و خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز یک‌شنبه ١٠ مهر ۱۴۰۱ (۲ اکتبر ۲۰۲۲) به دلیل حمایت از اعتراضات توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از بازجویی به زندان رجایی شهر منتقل شد.

 

نامه سرگشاده

سلام خدمت وکلا و مردم شریف

سامان یاسین (صیدی) از زندان رجایی شهر

با توجه به ۱۰ ماه ربوده شدن از خانه شخصی و گرفتن اعتراف اجباری تحت شکنجه جسمی روانی و دارویی و بلاتکلیفی و تبعید به زندانهای مختلف و اجازه ندادن ورود وکیل خصوصی و انتخابی خودم، این متن را ارسال می‌کنم. چون احتمال تبعید جدید به محلی نامعلوم هر لحظه بالای سر من هست.

“تاریخ ۱۸ شهریور دادگاهی اعلام شده”

من تقاضا دارم فورا و در فرصتی کافی قبل این دادگاه وکیلی که خودم انتخاب کردم جناب آقای امیر رئیسیان و گروه مجربشان قانوناً به پرونده من ورود کنند و این تقاضا را کتباً به مسئولین ذیربط ارسال کنند. و شرایط دیدار با من را قبل از فرارسیدن روز دادگاه ایجاد کنند.

تقاضای بعدی:
دادگاه علنی باشد و وکلا و خبرنگاران محترم داخل ایران و بین الملل اجازه حضور داشته باشند و تقاضای حضور خود را هرچه زودتر کتباً به آقای قاضی صلواتی و مسئولان و دیوان و غیره تقاضا ارسال کنند.

تاکید می‌کنم دادگاه باید علنی و با حضور وکلا محترم و وکلا حقوق بشر بین الملل و خبرنگاران ایران و بین الملل باشد.

در آخر:
از پدر توماج صالحی تقاضا می‌کنم در دادگاه من حضور داشته باشند. چرا که ایشون هم پسرشان هم هنر عزیز من، بخاطر ترانه و رپ در زندان هست.