ادامه اعتراض‌ها به حجاب اجباری؛ رویا نونهالی، بازیگر سینمای ایران بدون روسری سخنرانی کرد

1402.06.09 بی بی سی

رویا نونهالی، بازیگر مطرح تئاتر و سینمای ایران به جمع دیگر زنان بازیگر پیوست که بدون حجاب اجباری در یک برنامه عمومی شرکت کرد.

خانم نونهالی در مراسم یادبود ایران درودی که در خانه هنرمندان برگزار شد، بدون پوشاندن موی سر سخنرانی کرد.

از زمان کشته‌شدن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های ایران در شهریورماه سال ۱۴۰۱، برخی از مطرح‌ترین سینماگران زن سینمای ایران از تن دادن به حجاب اجباری سر باز زده‌اند.

فاطمه معتمدآریا، کتایون ریاحی، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، رخشان بنی‌اعتماد، گلاب آدینه، افسانه بایگان، پانته‌آ بهرام و باران کوثری از جمله سینماگرانی بوده‌اند که در این مدت بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی حاضر شده‌اند یا تصاویر بدون حجاب خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

در میان این سینماگران، کتایون ریاحی و ترانه علیدوستی برای مدتی زندانی شدند.

همچنین برخی از این سینماگران در دادگاه محاکمه و محکوم شدند.

در یکی از خبرسازترین پرونده‌ها در این مدت، افسانه بایگان، بازیگر مطرح سینمای ایران، محکوم شد تا هفته‌ای یک بار برای «درمان بیماری روحی شخصیت ضد خانواده» به مرکز مشاوره و روانشناسی برود و گواهی سلامت بگیرد.

آزاده صمدی، دیگر بازیگر زن معترض به حجاب اجباری، هم محکوم شد تا برای درمان «شخصیت ضد اجتماعی» و «نیاز به دیده‌شدن از طریق عدم رعایت مقررات عمومی و رفتارهای نابه‌هنجار و ضداجتماعی» دو هفته یک بار به مرکز روان‌شناسی و مشاوره برود.

ضمن اینکه این هنرمندان از سوی مقام‌های دولتی تهدید شده‌اند که اجازه خلق اثر هنری از آن‌ها سلب خواهد شد.

با این حال، اقدام جدید رویا نونهالی نشان داد که روند اعتراض به حجاب اجباری در میان چهره‌های آشنای سینما و تئاتر ایران متوقف نشده است.

حدود دو هفته دیگر سالگرد کشته شدن مهسا امینی است و برخوردهای امنیتی با معترضان و مخالفان در ایران شدت گرفته است.

ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که در آن نسخه‌ای خاص از پوشش که به عنوان «حجاب اسلامی» شناخته می‌شود، برای همه زنان اجباری است و مشخصا زن‌ها باید موهایشان را بپوشانند.

در پی اوج‌گرفتن اعتراض مسالمت‌آمیز زنان و خودداری آن‌ها از پوشاندن موهای سرشان، قوه قضائیه لایحه‌ای را به دولت ارائه کرده و این روزها به مجلس شورای اسلامی رسیده است.

روز جمعه هشت تن از مقام‌ها و گزارشگران شورای حقوق بشر سازمان ملل، این لایحه را «آپارتاید جنسیتی» توصیف کردند.