قاچاق فیلم‌ها از داخل است نه از خارج | فیلم‌ها کد امنیتی بگیرند

1402.06.12 همشهری آنلاین

برنده جایزه ویژه هیات داوران چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: شرایط جامعه به شکلی شده که مردم علاقمند به تماشای فیلم‌های طنز و شاد شده‌اند. طبیعی هم هست که تمام جوامع در کشورهای مختلف هم چنین تجربه‌ای را در سینما داشتند.

به گزارش همشهری آنلاین، ‌داود صبوری تهیه‌کننده فیلم سینمایی اتاقک گلی و برنده جایزهٔ ویژه هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اظهار کرد: سینمای ما نیازمند حضور همه نگاه‌های فکری و هنری و سینمایی است. باید همه کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌هایی که قابلیت حضور در سینما دارند بتوانند آثارشان را ارائه دهند. شرایط جامعه به شکلی شده که مردم علاقمند به تماشای فیلم‌های طنز و شاد شده‌اند. طبیعی هم هست که تمام جوامع در کشورهای مختلف هم چنین تجربه‌ای را در سینما داشتند.

تهیه‌کننده اتاقک گلی گفت: افراد تعداد زیادی از حوزه سینما معاش می‌کنند و اگر این نگاه به صورت کلان نسبت به سینما دیده شود روزهای خوبی را در این عرصه می‌توانیم شاهد باشیم. صبوری همچنین درباره قاچاق آثار سینمایی و انتشار آنها پیش از اکران عمومی گفت: این، موضوع خیلی پیچیده‌ای است. از نگاه حقوقی، پیدا کردن روزنه درز فیلم به بازار قاچاق نیازمند حضور سیستم‌های امنیتی در حوزه سازمان سینمایی است.

فیلم‌ها باید کد امنیتی بگیرند

وی گفت: فیلم از ابتدا که وارد حوزه سازمان می‌شود باید کد امنیتی بگیرد و با این کد به حوزه لابراتوآر برود. حتی خود تهیه‌کننده هم بتواند از کد امنیتی خروجی بگیرد. این نگاه باید ایجاد شود. درواقع در حوزه فروش دیگر نباید نگاه هنری و سینمایی به فیلم‌ها داشته باشیم. چون به راحتی قاچاق می‌شود و سرمایه سرمایه‌گذاران تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این خیلی خطرناک است.

صبوری با تاکید بر اینکه قاچاق فیلم به این حوزه ضربه زیادی می زند، تاکید کرد: فیلم‌های خوبی داشتیم که می‌توانست فروش خیلی خوبی هم داشته باشد اما قاچاق فیلم به آنها ضربه زد.

قاچاق از داخل است نه خارج

این تهیه‌کننده سینما معتقد است که قاچاق فیلم‌ها در داخل و نه خارج از کشور انجام می‌شود. این که توسط عوامل آثار و یا افراد دیگری این فیلم‌ها قاچاق می‌شود باید محرز شود. از دید حقوقی باید به این مساله نگاه کرد.

وی در این باره که چرا صاحبان آثار تاکنون شکایتی نکرده‌اند، توضیح داد: این بحث شاکی خصوصی پیدا می‌کند و سرمایه‌گذار و شاکی باید پیگیر باشد. مدعی‌العموم سازمان سینمایی است تا زمانی که سرمایه‌گذار شکایت نکند مدعی‌العموم نمی‌تواند شکایتی کند. به خاطر همین، تاکنون نشنیدم برای فیلم‌های قاچاق شده لایحه‌ای تنظیم شده باشد که کسی هم بخواهد از آن حمایت کند.

صبوری تاکید کرد: باید آثار سینمایی حمایت شوند. اگر کسانی خودشان آثارشان را منتشر کرده‌اند که حتما پاسخگو خواهند بود. البته باز تاکید می‌کنم به نظر بنده سیستم امنیتی حتما در این زمینه باید ورود کند.

تهیه‌کننده اتاقک گلی همچنین درباره زمان اکران این اثر گفت: سرمایه‌گذار اتاقک گلی در صدد تنظیم برنامه خوب برای اکران است. در یک سری اکران‌های خصوصی که با تعدادی از ارگان‌ها و خانواده‌های شهدا داشتیم بازخورد خیلی خوبی داشتیم. انتظارش را داشتم اما نه در این سطح. بسیاری از خانواده‌های شهدا فیلم را دوست داشتند و می‌خواهند آن را بر روی پرده سینما ببینند.

صبوری گفت: سینماها این روزها ترافیک اکران دارند اما خوشبختانه هماهنگ کردیم در اولین فرصت اتاقک گلی را اکران کنیم. بحث جانمایی برخی فیلم‌ها مانند فسیل مطرح است که آنها هم پرفروش خواهند بود. تا یک ماه یا ۴۰ روز آینده اتاقک گلی برای اکران به روی پرده سینماها می‌آید.