تنها راه نجاتِ قلعه تاریخی” قمشلو،” استان اصفهان ورودِ سرمایه گذار خصوصی است

1402/06/15 ایرنا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تیران و کرون در غرب استان اصفهان گفت: تنها راهکار نجات بخشی قلعه تاریخی” قمشلو ” در این منطقه از تخریب کامل و حفاظت از آن، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه است.

قلعه تاریخی قمیشلو با وسعت بیش از ۱۰ هزار متر مربع و با وجود باغی به وسعت ۱۵ هکتار در قلب پارک ملی قمیشلو قرار گرفته است. این قلعه تاریخی در دوران قاجار بنا شد و یکی از شکارگاه‌های حکام منطقه مرکزی ایران بویژه ‘ ظل‌السلطان ‘ حاکم وقت اصفهان به شمار می‌رفت.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمشلو با وسعت ۱۱۳ هزار هکتار واقع در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان قرار دارد.

محسن مظاهری رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تیران و کرون روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به گستردگی آسیب‌های قلعه قمشلو، برای مرمت کامل این بنای تاریخی به اعتباری بالغ‌ بر ۳۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی تصریح کرد: تمام تلاش میراث‌فرهنگی تأمین اعتبارات مرمتی لازم است اما به دلیلِ هزینه های بالای مرمت و حفاظت، بهترین راهِ حل، ورودِ بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و مرمت قلعه و تبدیل آن به مجموعه سنتی گردشگری است.

مظاهری در ادامه با اشاره به شروعِ مرحله هفتم مرمت قلعه تاریخی قمشلو گفت: این مرحله مرمتی با اعتباری بالغ‌بر پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی میراث‌فرهنگی آغاز شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تیران و کرون تصریح کرد: در این مرحله با تامین بودجه و همچنین انتخاب پیمانکار، سقف‌های حیاط ضلع غربی قلعه که در مجاورت شاه‌نشین قلعه قرار دارد و دچار موریانه خوردگی تیرهای سقف و همچنین تخریب شده بود، مرمت می‌شود.

وی افزود: قلعه و باغ تاریخی قمشلو از جمله آثارِ در تملک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان است که به‌عنوان پاسگاه محیط‌بانی مرکزی پارک ملی قمشلو در اختیار اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و متأسفانه براثر بارش‌های سال گذشته خسارت‌های زیادی به آن وارد شد.
تیران و کرون در فاصله ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان است.