طرح مرمت دبيرستان تاريخي «ماندگار رازي» آبادان تهيه شد

1402/06/19 آریا

سید شمس‌الدین نوربخش‌غفاری سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آبادان از تهیه طرح مرمت دبیرستان تاریخی «ماندگار رازی» با همکاری اداره آموزش و پرورش این شهرستان خبر داد.

وی با اشاره به این‌که بخش درخور توجهی از این دبیرستان مرمت و بازسازی خواهد شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش از طریق مکاتبه و گفت‌وگو با کارشناسان میراث فرهنگی در راستای مرمت، بازسازی و حفظ دبیرستان رازی همکاری لازم را دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آبادان تاکید کرد: موضوع مرمت دبیرستان تاریخی رازی را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

نوربخش غفاری افزود: تلاش می‌کنیم ابتدا با حفظ اصالت این بنای ارزشمند و سپس مرمت و بهسازی آن اقدامات خوبی را در زمینه ارج نهادن به میراث شهرمان برداریم.

وی با بیان این‌که حفاظت از بناهای تاریخی یک امر مستمر است افزود: پس از مرمت و بازسازی نیز باید به صورت مداوم از این بنای تاریخی حفاظت شود.

دبیرستان ماندگار رازی یکی از نمادهای شهرستان آبادان به شمار می‌رود. این بنا که در منطقه‌ سیکلین و در نزدیکی فلکه‌ مجسمه‌ آبادان قرار دارد در سال 1302 افتتاح شده و در سال 1381 به شماره 7038 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این مدرسه در سال 1402 پس از حدود یک قرن منحل و هنرستان هنر اروند به آن منتقل شده است. مانوک خدابخشیان (مفسر ورزشی)، ناصر تقوایی (فیلم‌ساز)، امیر نادری (فیلم‌ساز)، صفدر تقی‌زاده (مترجم)، نجف دریابندری (مترجم) و حمید رشیدی (حقوقدان و نویسنده) از دانش‌آموختگان این دبیرستان هستند.