گروکشی‌ها در آزادسازی کاروانسرا تا گره کور پیاده‌راه‌سازی خیابان امام(ره) سمنان

1402.07.03 ایرنا

سمنان- ایرنا- سود و زیان ایجاد تصفیه‌خانه برای شهرداری، اصلاح وسعت بافت تاریخی، اولویت‌بندی اجرای طرح‌های عمرانی، اختصاص ۶۰ درصد درآمد شهرداری برای پرداخت حقوق کارکنان، گلایه از گروکشی‌ها در آزادسازی کاروانسرا تا مشکلات پیاده‌راه‌سازی خیابان امام(ره)، موضوعات مختلفی بود که رییس شورای اسلامی شهر سمنان در نشست با اصحاب رسانه به آنها پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی خراسانیان روز دوشنبه در سالن همایش شورای اسلامی شهر سمنان با اصحاب رسانه نشستی را برگزار کرد و به گزارش عملکرد و تلاش‌های شورای اسلامی شهر در نیمه نخست امسال پرداخت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان بیان کرد: چشم‌انداز تحقق بودجه شهرداری سمنان ۹ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ است که سه‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از چشم‌انداز بودجه شهرداری سمنان یعنی حدود ۳۸ درصد در نیمه نخست امسال محقق شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۶۰ میلیارد ریال میانگین درآمد ماهانه شهرداری سمنان برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری است، تصریح کرد: ۶۰ درصد بودجه محقق شهرداری سمنان مربوط به بخش پرداخت حقوق و دستمزد است که البته طبق قانون، هزینه‌کرد ۶۰ درصد در بخش اقدامات جاری و ۴۰ درصد در بخش عمرانی مجاز است.

وی با اشاره به افزایش حقوق نیروهای رسمی شهرداری از مهرماه طبق قانون، بیان کرد: افزایش حقوق بر بار مالی شهرداری سمنان افزود و منابع تامین آن در دست بررسی است.

خراسانیان افزود: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از سه‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار محقق شده از بودجه شهرداری سمنان در نیمه نخست امسال صرف پرداخت حقوق شد.

وی خاطرنشان کرد: یکهزار و ۸۶۰ میلیارد ریال از محل ارزش افزوده در نیمه نخست امسال به شهرداری سمنان پرداخت شد.

خراسانیان تصریح کرد: گزارش حساب‌رسی از وضعیت هزینه‌کرد شهردار قبلی سمنان تنظیم و تحویل شورای اسلامی شهر سمنان شد و این شورا پس از تایید برای بررسی به اداره بازرسی ارسال کرد.

وی ادامه داد: طبق قانون، شهردار می‌تواند تا ۱۰ درصد بودجه را در بین طرح‌ها جابه‌جا کند که البته پیشنهاد از سوی شهردار به شورای اسلامی شهر و فرمانداری اعلام و سپس برای تصویب بررسی می‌شود، اما در دوره شهرداری قبل، جابه‌جایی بودجه بدون هماهنگی انجام می‌شد.

رفع گره ترافیکی برخی تقاطع‌های سمنان با ایجاد شورای ترافیک شهرستانی

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: بستن میدان عدالت موجب جا به جایی بار ترافیکی و انتقال گره ترافیکی به نقطه دیگر شد که تجدید نظر در اصلاح ترافیکی میدان عدالت سمنان درخواست شده است.

وی از نبود شورای ترافیکی در شهرستان سمنان گلایه کرد و افزود نمی‌شود مشکلات ترافیکی شهرستان سمنان در نشست استانی بررسی شود و ایجاد شورای ترافیک شهرستان با پیگیری فرمانداری سمنان دوباره تشکیل شد که با این اقدام مشکلات ترافیکی رفع خواهد شد.

وی افزود: برای زیباسازی ورودی‌های غربی و شرقی شهر سمنان با کمک مشاور، امسال طراحی تکمیل می‌شود و در بودجه سال آینده تخصیص اعتبار برای اجرای این مساله در نظر گرفته می‌شود.

کدام طرح‌ عمرانی از اولویت اجرایی خارج شد؟

خراسانیان اضافه کرد: تکمیل تقاطع روگذار شهید دانشگر در شهرک روزیه سمنان از طرح‌های اولویت‌دار در کاهش تصادفات است و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شهرداری سمنان در دوره قبل، نبود اولویت بندی برای اجرای طرح‌ها بود و امسال سازه‌های آهنی تقاطع روگذر میدان امام حسن(ع) به منظور جلوگیری از زنگ زدن و اکسیدشدن با بتن سیمانی پوشش داده و طرح متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تکمیل تقاطع روگذر میدان امام حسن(ع) سمنان در اولویت این دوره از شورای اسلامی شهر سمنان نیست، افزود: در سال‌های آینده نیز توجیهی برای تکمیل این طرح نیست و در طرح جامع شهر سمنان نیز به عنوان زیرگذر پیش‌بینی ‌شده بود.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان بیان کرد: طرح جامع شهری برای توسعه شهر پیشنهاد می‌دهد و اجرای طرح‌ها الزام نیست. از سوی دیگر، طرح جامع ترافیکی شهر سمنان در حال تدوین است و پس از تصویب طرح، اقدامات طبق طرح انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای طرح جامع شهری طرح تفضیلی در حال تنظیم و تصویب است، اضافه کرد: ضوابط طرح جامع سمنان از سال ۹۴ به بعد در حال انجام است.

گروکشی‌ها مانع اصلی آزادسازی کاروانسرا

رییس شورای اسلامی شهر سمنان با بیان اینکه شورا و شهردار طبق قانون در آزادسازی کاروانسرای تاریخی در مرکز شهر سمنان تسهیل‌گر هستند و برای آزادسازی این بنا نهایت همراهی را داشتند و ساختمان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان در اختیار اداره‌کل زندان‌ها قرار گرفت و مقرر شد ماهی ۴۰۰ میلیون ریال اجاره پرداخت شود که اکنون قرارداد اجاره در آستانه یک‌سالگی است، اما هیچ اجاره‌بهایی تا این لحظه پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: هیچ دستگاه و نهاد غیردولتی تا این حد برای آزادسازی کاروانسرای تاریخی مرکز شهر سمنان تعامل نداشته است، اما برخی به دنبال گروکشی هستند و در این شرایط کار پیش نمی‌رود.

خراسانیان با اشاره به خبری در سال گذشته مبنی بر تحویل کلید کاروانسرای تاریخی مرکز سمنان از دادگستری به میراث‌فرهنگی استان سمنان، گفت: زیاده‌خواهی و امتناع از تحویل بنا به میراث فرهنگی مانع تحقق مطالبه مردم است.

وی درباره شنیده شدن زمزمه‌هایی از برگزاری مزایده برای واگذاری بخشی از حریم کاروانسرای تاریخی سمنان در اختیار دادگستری افزود: اگر مزایده‌ ای باشد، شهرداری سمنان قطعا در این مزایده شرکت نخواهد کرد.

تفکیک سند کاروانسرا و افزایش تصاعدی قیمت

وی یادآور شد: کاروانسرای تاریخی سمنان در ابتدا یک سند داشت، اما در اقدامی، دادگستری برای این بنا ۲ پلاک ثبتی گرفت، دادگستری به دنبال زیاده‌خواهی است و تفکیک بنا غیرقانونی است، اکنون دادگستری اجبار به خریداری ملک مجاور کاروانسرا از سوی میراث‌فرهنگی به منظور برداشتن دیوار مجاور کاروانسرا دارد.

به گفته خراسانیان، دادگستری در ابتدا ۹۰ بعد ۱۲۰ بعد ۱۵۰ میلیارد ریال برای ساختمان دادگاه انقلاب مطالبه کرد و در مرحله ای دیگر حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای آزادسازی بنا به سرمایه‌گذار(بخش خصوصیِ مرمت‌کننده میراث فرهنگی) پیشنهاد داد و این اقدام گروکشی برای آزادسازی پلاک مجاور کاروانسرا بود.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: دکل‌های مخابراتی طبق قوانین باید حریم ۵۰ متری از مدارس و بیمارستان‌ها را رعایت کنند و اکنون اگر موردی غیر از این باشد، باید دکل جمع‌آوری شود.

خراسانیان طرح ۲ هکتاری «طرح توسعه حرم حضرت یحیی(ع)» طرحی ارزشمند و یک ضرورت برای برنامه‌های فرهنگی در سمنان است، اما با جابه‌جایی شوراهای اسلامی این طرح به کما رفت،اما پیگیری‌هایی در حال انجام است.

افزوده شدن بافت فرسوده به وسعت بافت تاریخی بلای جان حیات شهری

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: بافت تاریخی شهر سمنان در گذشته ۴۳ هکتار بود، اما در طرح جامع ابلاغی سال ۱۳۹۴ در حدود ۳۸۰ هکتار تصویب و ابلاغ شد که دیگر مزایای بافت فرسوده شامل بافت تاریخی نمی‌شود و همچنین قوانین خاص مانند ممنوعیت تراکم بیش از ۲ طبقه برای بافت تاریخی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات خوبی برای نوسازی بافت فرسوده وجود دارد، اما اکنون بافت فرسوده سمنان مشمول بافت تاریخی می‌شود، افزود: اکنون در تصویب طرح تفصیلی جداسازی بافت فرسوده از بافت تاریخی مورد توجه قرار گرفته و رفع این مشکل در دست پیگیری است.

خراسانیان تاکید کرد: اگر بافت فرسوده سمنان مورد توجه قرار نگیرد، به بافت تخریبی تبدیل می شود و بافت تاریخی باید فقط مکان تاریخی باشد و این موضوع در طرح تفضیلی در دست پیگیری است.

به گفته وی، انجمن انبوه سازان اعلام آمادگی کرده است، با افزایش تراکم بیش از ۲ طبقه در بازآفرینی بافت فرسوده همراهی می‌کند.

سود و زیان اجرای تصفیه‌خانه برای شهرداری سمنان

رییس شورای اسلامی شهر سمنان تصریح کرد: اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب توجیه اقتصادی برای شهرداری به عنوان سرمایه‌گذار نداشت و در کل، اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب وظیفه شهرداری نیست و برای سرمایه‌گذاری باید سود اجرای یک طرح به نفع شهروندان باشد.

وی بیان کرد: ۲۰ کیلومتر از خط انتقال فاضلاب را شهرداری سمنان اجرا کرد و اکنون طبق مصوبه هیات وزیران، پیگیری تخصیص مادام العمر پساب و ایجاد تصفیه‌خانه محلی برای آبیاری فضای سبز اولویت کاری شورای اسلامی شهر و شهرداری سمنان است.

گره بازنشدنی پیاده‌راه‌سازی در سمنان

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: پیاده‌راه‌سازی خیابان امام خمینی(ره) طرحی احساسی بود، اجرای طرح باید بر اساس نظر مشاور، کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی و معماری باشد و پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و فنی را به همراه داشته باشد، ایجاد پیاده‌راه در سمنان در دست بررسی است.

به گفته وی ، محور ۶ متری خیابان امام خمینی(ره) شهر سمنان برای عبور و مرور و هم پیاده‌محورشدن مشکلاتی دارد و به شهرداری دستور داده شد مشاوره بگیرد و مطالعات اجتماعی و اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد.

خراسانیان یادآور شد: مسیر قضایی به دلیل تضییع حقوق بیت المال در ایجاد پیاده‌راه خیابان امام خمینی(ره) در حال طی شدن است که بنده در بازگشایی پیاده‌راه تبرئه شده‌ام و شهردار وقت نیز مقصر ۱۰۰ درصد نیست و پیمانکار اجرای طرح مقصر شناخته شد که مطابق با طرح اقدام نکرده است.

وی با بیان اینکه متولی اجرای بزرگراه حرم تا حرم وزارت راه و شهرسازی است و وزارتخانه اجرای طرح را پیگیری می‌کند، افزود: طبق آخرین تغییرات، از کمربندی موجود، با اصلاح وضعیت، در آزادراه حرم تا حرم استفاده می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: برای میدان ارگ در شورای اسلامی شهر دوره چهارم طرحی تهیه شد و تکمیل طرح در دست بررسی است و اکنون برنامه‌ای برای میدان ارگ سمنان در دستور کار نیست.

شهر سمنان بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و شورای اسلامی شهر سمنان هفت عضو دارد.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.