یک فیلمساز کوتاه: باید آبروی رفته ژانر وحشت را به سینمای ایران بازگرداند

1402.07.15 تسنیم

مصطفی سلیمانی کارگردان فیلم حیاط اکران آثار ژانر وحشت را حائز اهمیت دانست و گفت که باید آبروی رفته سینمای وحشت را به سینمای ایران بازگرداند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مصطفی سلیمانی کارگردان فیلم حیاط که این روزها در بسته فیلم‌های کوتاه هنر و تجربه در ژانر وحشت اکران شده است، درباره این گونه از ژانرهای سینمایی عنوان کرد: ژانر وحشت در سینمای ایران باید با بخش‌های کوچک کار، خود را آغاز کند و بسته فیلم‌های کوتاه سینمای وحشت یکی از این راه‌ها است. ضربه‌ای که ژانر وحشت در سینمای ایران خورده آن است که به دلایل مختلف مخاطب به این ژانر اعتماد ندارد و بسیاری از فیلم‌ها که قرار بوده وحشت‌آور باشد به آثار کمدی تبدیل شده است.

وی افزود: مخاطب به سینمای وحشت در ایران امیدوار نیست و نسبت به این سینما موضع دارد. اگر فیلم وحشت بخواهد اکران شود باید در قدم اول اعتمادسازی شود و مخاطب بداند اثر به اصطلاح سردستی نیست. ژانر وحشت امروز در سینمای ایران جایگاهی ندارد اما در سینمای دنیا این ژانر، از پرفروش‌ها محسوب می‌شود و همواره در تاریخ توانسته مخاطب را به سینما بکشاند. کمتر ژانری تا این حد سبقه ماندگاری در سبد مخاطب را دارد.

سلیمانی درباره حیاط گفت: این فیلم یک آزمایش روایی است؛ شاید یک وحشت از جنس ترس سایکولوژیک و نه فیزیولوژیک است. ترس در این اثر، در جهان ناملموس اتفاق می‌افتد. من در ساخت این فیلم توانستم تجربه مورد نظرم را انجام دهم. در آزمایش همه پارامترها ثابت و یک پارامتر را متغیر می‌گذارند و مهمترین نکته این اثر در همین است که یک شاخص تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت اکران آثار در ژانرهای گوناگون، بیان کرد: در حال حاضر بسته اکران فیلم‌های ژانر وحشت بزرگترین فضا برای دیدن اثر و گرفتن بازخورد این فیلم است. اکنون باید برای ساخت فیلم وحشت تلاش مضاعف داشته باشیم. در قدم اول به مخاطبان زیادی نمی‌رسیم و عشق و از خودگذشتگی برای ورود به این نوع سینما در ایران نیاز است. باید آبروی رفته سینمای وحشت در ایران بازگردد. فیلم‌های پیشرو در این ژانر با شرایط دشواری روبرو هستند و نیاز به ایثار دارند.

سلیمانی اضافه کرد: باید همه فیلم‌های وحشت را در بسترهای فرهنگی دوره خود بررسی کنیم تا بفهمیم چرا امروز سینمای وحشت به این روز افتاده است. اکثر فیلم‌های وحشت تولید شده قابل دفاع نبودند و در این میان برخی فیلم‌ها نیز قربانی شدند. معتقدم فیلم ایرانی ترسناک وجود دارد و این آثار برای مخاطب لو رفته است.

گفتنی است گروه سینمایی هنروتجربه، پنج فیلم کوتاه در ژانر وحشت به نام‌های «یه چوم یه لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر، «تریپلکس» ساخته علی کیان ارثی، «سرسام» ساخته نوید و وحید نامی، «آرگون» ساخته شورش وکیلی و «حیاط» به کارگردانی مصطفی سلیمانی را در قالب بسته فیلم کوتاه از روز چهارشنبه 12 مهر اکران کرده است.