واکنش روزنامه‌ها به صدور حکم سنگین زندان برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی؛ حکمی «علیه افکار عمومی»

1402.08.01 رادیوفردا

روزنامه هم‌میهن، که الهه محمدی تا پیش از بازداشت در آن به کار روزنامه‌نگاری اشتغال داشت و پس از انتشار گزارشی از مراسم خاکسپاری مهسا امینی در آن بازداشت شد، در شماره دوشنبه اول آبان ماه خود حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب برای او و نیلوفر حامدی را حکمی «علیه افکار عمومی» خواند.

این روزنامه تاکید کرد که این حکم سنگین «نشان از استمرار وضعیتی خطرناک است که در نهایت آنکه متضرر می‌شود موجودیتی به نام ایران است.»

این روزنامه همچنین از قول یوسف مولایی، استاد بازنشسته رشته حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران، نوشت: «در هیچ سند بین‌المللی نیامده که تهران و واشنگتن در جنگ به سر می‌برند»، اما دستگاه قضایی «نیلوفر حامدی و الهه محمدی را با «استناد به عنوان اتهامی ارتباط با دولت متخاصم آمریکا» با احکام سنگین ۷ و ۶ سال حبس محکوم کرده است.

محبوبه شعبان‌زاده، مادر نیلوفر حامدی، نیز طی یادداشتی در روزنامه شرق تصمیم دادگاه را «حکم ۱۳ سال زندان» برای خبرنگاری توصیف کرد که «جز گفتن حقیقت چیز دیگر در سر نمی‌پروراند.»

او با اشاره به اینکه «بعد از ۱۳ ماه در روز تولد نیلوفر حامدی چنین حکمی برای او صادر شده است»، افزود: «می‌دانم که نیلوفر همچنان عاشقانه به کشورش و زندگی بهتر برای مردمانش فکر می‌کند.»

روزنامه شرق همچنین از قول کامبیز نوروزی، حقوقدان، نوشت: حکم صادره برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، به سه اتهام «رابطه با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» اشاره دارد اما «هیچ یک از سه اتهامی که به این دو نفر وارد شده است، موجه به نظر نمی‌رسد.»

کامبیز نوروزی از جمله تاکید کرد که میان ایران و ایالات متحده با وجود اختلافات زیاد «از نظر حقوقی رابطه مخاصمه وجود ندارد.»

بهروز بهزادی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد نیز طی یادداشتی با بیان اینکه حکم این دو روزنامه‌نگار «ملحقاتی نظير همان جلوگيری از پرواز پرنده» دارد، افزود: «آيا می‌توان حكم كرد شاهين پرواز نكند؟»

همزمان روزنامه کیهان «صدور حکم بدوی» توسط «شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی» را به معنای «اعترافات» این دو روزنامه‌نگار در «اجرای اهداف دشمن» توصیف کرد.

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود همچنین نوشت: حالا «کسانی که عالمانه یا خوشبینانه از روی بی‌اطلاعی» از این دو خبرنگار دفاع می‌کردند باید «به اشتباه خود اعتراف» کرده و «عذرخواهی» کنند.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز ادعا کرد که نیلوفر حامدی و الهه محمدی پیش از گزارش‌هایشان درباره وضعیت مهسا امینی در بیمارستان کسری و مراسم خاکسپاری او، «تحت رصد» وزارت اطلاعات بودند و پرونده آنها به استناد «شنود» تشکیل شده است.

غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن، اما طی یادداشتی اشاره کرد که موضوع بازداشت الهه محمدی را «از سوی افرادی در وزارت اطلاعات» پیگیری کرده اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

کرباسچی درباره این ادعا که «پرونده این دو روزنامه‌نگار ارتباطی به ماجرای مهسا امینی ندارد و مربوط به قبل است»، نوشت: «اگر مربوط به قبل است چرا همزمان با جریان مهسا امینی مطرح شد؟» ضمن اینکه «آنچه در رسانه‌های مربوط به قوه قضائیه» علیه این دو روزنامه‌نگار منتشر شده «تبلور مسائل مربوط به جریان مهسا امینی» است.

اکبر منتجبی، رئیس انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران، نیز به روزنامه هم‌میهن گفت: «ما و بخشی از جامعه مطبوعاتی ایران حکم صادر شده را قبول نداریم. هیچ خبرنگاری نباید به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی محدود شود» و «انتظار آزادی هر چه زودتر این روزنامه‌نگاران» را داریم.