علیرغم گذشت ده ماه از نقض حکم اعدام؛ بلاتکلیفی سامان یاسین در زندان قزلحصار کرج

1402.08.03 هرانا

خبرگزاری هرانا – سامان صیدی (یاسین)، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان قزلحصار کرج بسر میبرد. حکم اعدام آقای صیدی دی ماه سال گذشته، در دیوان عالی کشور نقض و جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامان صیدی (یاسین)، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در زندان قزلحصار کرج بسر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “پس گذشت بیش از ده ماه از نقض حکم اعدام آقای صیدی در دیوان عالی کشور و ارجاع پرونده وی به شعبه هم عرض، تاکنون رسیدگی صورت نگرفته است. علاوه بر این، جلسه دادگاه وی قرار بود در تاریخ یکم آبان ماه برگزار شود که برای سومین بار این جلسه را لغو شده است.”

به گفته این منبع مطلع، “سامان یاسین در زندان به بیماری خون ادراری مبتلا شده که پس از مراجعه به بهداری زندان حال جسمی وی مناسب گزارش شده است.”

آقای صیدی در تاریخ هفتم آبان ماه سال گذشته، از بابت اتهاماتی چون “محاربه، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و اقدام علیه امنیت ملی” در دادگاه عمومی و انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد.

پس از مدتی اوایل دی ماه سال ۱۴۰۱، این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

وی اواخر تیرماه سال جاری، با انتشار فایل صوتی از تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در زندان رجایی کرج علیرغم گذشت ده ماه از زمان دستگیری، گلایه کرده بود. این زندانی سیاسی که عمدتا با شهرت یاسین شناخته می شود، در این فایل صوتی گفته بود که قاضی صلواتی اجازه دسترسی وکیل به پرونده او را نداده است.

سامان یاسین، در تاریخ سی و یکم تیرماه، بدون اطلاع قبلی از زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان رازی (امین آباد) منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سوم مردادماه، به زندان بازگردانده شد.

آقای یاسین (صیدی) در تاریخ یازدهم مردادماه، به همراه شش زندانی سیاسی دیگر از زندان رجایی شهر کرج به بند هشت زندان اوین منتقل شدند.

در تاریخ دوازدهم شهریور ماه امسال، سامان صیدی به همراه دوازده زندانی دیگر بدون اطلاع قبلی از زندان اوین به قزلحصار منتقل شد. این زندانیان سیاسی هم اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم عمومی در سالن دارالقران واحد ۴ محل نگهداری زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر است، نگهداری میشوند.