کشف ۱۲ فلزیاب و گنج‌یاب از افراد سودجو در گچساران

1402/08/04 فارس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ عدد دستگاه فلزیاب و گنج یاب از افراد سودجو اموال تاریخی و فرهنگی در گچساران کشف و ضبط شده است.

رحیم خردمند در گفتگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: تعداد ۱۳۸ آثار و ابنیه های گچساران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی بیان کرد: این آثار شامل بناهای تاریخی، تپه ها، محوطه ها و بافت های تاریخی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گچساران تصریح کرد: از شاخص ترین آنها می توان به چهار طاقی خیرآباد، گنبد لیشتر، پل ساسانی خیرآباد، کوشک گدنگون، قلعه های آرو و شامبراگان اشاره کرد.

خردمند عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ عدد دستگاه فلزیاب و گنج یاب از افراد سودجو اموال تاریخی و فرهنگی در گچساران کشف و ضبط شده است.

وی گفت: که سه قلم اشیاء تاریخی از آنان مصادره و به نفع دولت ضبط گردید.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گچساران خاطرنشان کرد: در همین راستا و در زمان عنوان شده تعداد 30 متهم دستگیر و به دستگاه قضا معرفی شدند.

خردمند بیان کرد:این اقدامات با همکاری نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی صورت گرفته است.

وی افزود: نیروی یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی این شهرستان با سرکشی روزانه از آثار و ابنیه تاریخی جهت جلوگیری از پدیده حفاری غیرمجاز تلاش کرده و در این راستا با متخلفین به صورت قانونی برخورد می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گچساران اضافه کرد: آوار یرداری و مرمت اثر تاریخی کوشک گدنگون در سالهای 1401و1402و در دولت سبزدهم ۵ میلیارد ریال به همت اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان انجام شده است.

خردمند اضافه کرد: همچنین پل تاریخی ساسانی خیرآباد با 8 میلیارد ریال در دولت سیزدهم در حال مرمت و مراحل پایانی این فاز از کار پل در دست اقدام است.