عاملان حفاری غیرمجاز در سرپل ذهاب دستگیر شدند

1402.08.08 ایرنا

قصرشیرین- ایرنا- فرمانده انتظامی سرپل ذهاب از دستگیری اعضای باند سه نفره حفاری غیرمجاز آثار تاریخی در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ «نوذر شاه حسینی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی کسب خبری مبنی بر حفاری غیرمجاز در مجموعه آثار باستانی « قلعه گبری »به قصد کشف اموال تاریخی و عتیقه جات، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ماموران کلانتری ۱۱ سرپل ذهاب با هماهنگی قام قضائی این شهرستان با حضور در محل مورد نظر مشاهده کردند که سه فرد متهم، گودالی حفر کردند.

فرمانده انتظامی سرپل ذهاب گفت: متهمان پس از دستگیری با تشکیل پرونده به منظور سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند.

شاه حسینی در پایان با تأکید بر حراست و حفاظت فراجا از تاریخ و هویت میراث کهن ایران و همکاری مردم در حراست از آثار باستانی و تاریخی از شهروندان خواست که در صورت مشاهده هرگونه حفاری غیر مجاز از سوی افراد مشکوک موضوع را بلافاصله به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

قلعه گوری (قلعه گبری) اثر مربوط به دوره ساسانیان است و در سرپل ذهاب، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرپل‌ذهاب با قدمت چند هزار ساله، ۲۲۴ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون ۱۴۶ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپل ذهاب با یک هزار و ۲۷۱ کیلومتر مربع مساحت در غرب کرمانشاه واقع شده است که سابقه سکونت در این شهرستان به دوران نوسنگی باز می گردد.

آثار نقش برجسته دوران حکومت ماد، دکان داوود، طاق گرا، آثار برجسته و نقوش مربوط به دوران هخامنشی، ساسانی و اشکانی از دیگر آثار تاریخی این شهرستان به شمار می رود.