علی اسماعیلی تهیهکننده نمایش «بازگشت» درباره تصمیم بر اجرای یک نمایش میدانی شخصیت محور، حول تاریخ معاصر گفت: «تیم محتوا و نویسنده نمایش میدانی تصمیم گرفت تا منظر تازهای به این هنر داشته باشد و این بار تکنیک و فضایی متفاوت برای پرداختن به موضوعی درام و شخصت محور را برگزید. »
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او با یادآوری این مساله که در گذشته نیز نمایشهای میدانی شخصیتمحور اجرا شده است، افزود: «نمایش میدانی «روشنای شب تار» نیز در دل تاریخ سفر داشت و روایتی از فضائل امیرالمومنین (ع) را به نمایش درآورد. این بار کار متفاوتی که در نمایش میدانی «بازگشت» انجام گرفته شده، پرداختن به موضوع اجتماعی روز است که در سطح جامعه جوانان با آن درگیر هستند. توجه به امید و دوری از ناامیدی و یاس موضوع اصلی است که در نمایش میدانی «بازگشت» به آن پرداخته شده.»
تهیهکننده نمایش میدانی «بازگشت» ادامه داد: «با توجه به موضوع، تصمیم بر آن شد تا نمایش، یک شخصیت داشته باشد و بسیاری از حرفها و مفاهیم حول محور شخصیت به مخاطب عرضه شود. به همین دلیل کل قصه دارای شخصیت شد. این ، نخستین نمایشی است که موضوع آن کاملا به روز است و تاریخی نیست و خدا را شکر تجربه موفقی بود و واکنشهایی خوبی از مخاطبها دریافت کردهایم. شاید در کل سیر اجرای نمایش به صورت مستقیم به امید اشاره نشود؛ اما جالب است حتی نوجوانانی که در سالن حضور داشتهاند بعد از اتمام نمایش گفتهاند متوجه شدیم در هر شرایطی باید توکل به خدا و امید داشت و هرجا ناامید شدهایم بزرگترین ضربهها وارد شده است و وقتی امید وجود داشته باشد گشایش همانجا رخ خواهد داد . این دست اظهارات نشان میدهد نمایش میدانی «بازگشت» رسالتاش را به درستی انجام داده و مخاطب را با خود همراه کرده است.»
علی اسماعیلی همچنین گفت: «مجموعه سیمای ققنوس، امروز به کمپانی تولید نمایش میدانی تبدیل شده و به سمت صنعتی شدن پیش میرود. یعنی بازیها، تولید محتوا و… صنعتی شدهاند و به نوعی خط تولید نمایش میدانی راه افتاده است. در حال حاضر چندین نمایش میدانی آماده شده تا به اجرا برسد. چون کمپانی شکل گرفته که اینچنین تولیدات اتفاق میافتد و پشت سر هم از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا به امروز، نمایش میدانی به روی صحنه رفته و بین نمایشها شاید فاصله کوتاهی داشتهایم تا به نمایش بعدی برسیم.»
او ادامه داد: «نمایش میدانی در بخش فنی نیز پیشرفت کرده و در نور، صدا، دکور و … دائم در حال به روز شدن هستیم. وقتی کاری شکل کمپانی میگیرد هیچ موضوعی نباید روند رو به جلو را مانع شود و آن را محدود کند. به عنوان مثال تیم درجه یک صحنه و لباس ما را هیچ وقت محدود نکرده و هر ایدهای مطرح شده سریع آماده کردهاند. یا در نمایش میدانی «بازگشت» استیج خامی وجود دارد و دکورهای بزرگ و کوچک روی آن قرار میگیرد، میآید و میرود و هیچ بخش ثابتی وجود ندارد. چون ما معتقد هستیم که ثابت بودن یعنی محدود بودن و ما در استیجها محدود نیستیم.»
اسماعیلی در پاسخ به این که گسترش نمایش میدانی چه قدر ضرورت دارد، اظهار داشت: «همت دستگاههای اجرایی به ویژه در کلانشهری همچون تهران میطلبد تا نمایشهای میدانی در نقاط بیشتری به اجرا درآید. به شدت به دنبال آن هستیم و متاسفانه تا به امروز این اتفاق رخ نداده و خلا بسیاری را باعث شده است. چون احساس نیاز به نمایشهای میدانی نسبت به جامعه با این وسعت احساس میشود. به عنوان مثال تهران ۸ میلیون نفر جمعیت ثابت دارد و اگر یک نمایش میدانی به طور دائم در یک نقطه هر شب بدون وقفه اجرا شود و هر نفر یک بار امکان دیدن نمایش را داشته باشد ۵-۶ سال بعد میتوان گفت یک نمایش را کل تهران دیده است. از این رو بسیار پیگیر هستیم تا این اتفاق رخ بدهد. فعلا رویا است که امیدوارم روزی به حقیقت بپیوندد.»
او با تاکید بر این که در این زمینه لازم است اهالی رسانه نیز مطالبهگری کنند گفت: «اهالی رسانه در این زمینه باید مطالبهگر باشد. مقام معظم رهبری اعلام کردهاند این فرم از اجرا قالب جدیدی از اجرا محسوب میشود و کاملا بومی – ایرانی است و در دنیا نظیر ندارد. با توجه به این بیانات چرا در تهران فقط یک محل برای اجرای نمایش میدانی وجود دارد؟ این در حالیست که در تهران حداقل به ۵ محل نیاز است.»
اسماعیلی افزود: «باید این درخواست از فعالان متولی کارهای فرهنگی در تهران انجام گیرد. سازمان اوج با کمک شهرداری تهران در تواناش بود که یک نقطه را دائمی کند و تلاشاش بر این است ادامه دار باشد؛ اما متاسفانه هنوز باب راه اندازی مکان اجرای نمایش میدانی درنقاط دیگر باز نشده است .»
اسماعیلی در پایان گفت: «میتوان در تمام استانها حداقل یک نمایش میدانی با توجه به ظرفیت هر استان و در کلانشهرها حداقل ۳ مرکز نمایش میدانی راهاندازی کرد. کلید شروع این دست از اقدامات باید زودتر زده شود. اینکه چرا با وجود تاکید رهبری هنوز این مهم عملی نشده و دستگاههای اجرایی برای تاسیس سایر مراکز نمایش میدانی وارد عمل نشدهاند سوالیست که باید به آن پاسخ داده شود.»
نمایش میدانی «بازگشت» به کارگردانی و نویسندگی حسن بزرا و تهیهکنندگی علی اسماعیلی روایت صبر و امید و توکل در برابر یاس و ناامیدی است. این اثر، محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که به همت موسسه هنری رسانهای سیمای ققنوس هر شب ساعت ۱۸:۰۰ در بوستان ولایت تهران اجرا می شود.