فشار نهادهای امنیتی بر جمعی از هنرمندان کُرد پس از بازخوانی یک سرود انقلابی

1402.09.11 هه‌نگاو

نهادهای امنیتی شماری از هنرمندان کُرد را احضار و ضمن تحمیل قرائت اجباری یک بیانیه بر خلاف خواستشان، آنها را مجبور به خواندن یک سرود کردند. این فشار متعاقب اجرای سرود انقلابی “قه‌ندیل” هنرمند وفات‌یافته طاهر خلیلی، بر آن‌ها وارد شده است. در بین این هنرمندان، خدر قادری (خله درزی) نیز دیده می‌شود که با وجود کهولت سن احضار شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهر سردشت با احضار جمعی از هنرمندان کُرد به دلیل بازخوانی جمعی یک سرود انقلابی به زبان کُردی، آن‌ها را مجبور کردند که یک متن علیه جریانات و احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرده و مواضعی علیرغم میل باطنی خود، اتخاذ کنند.

هه‌نگاو از طریق منابع خود مطلع شده است این هنرمندان تحت فشار شدید اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات ناچار به خواندن یک سرود حکومتی و همچنین قرائت این بیانیه شده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع، مدیران کانال‌های تلگرامی شهرهای مختلف کُردستان، بالاجبار تمامی محتوای مربوط به ویدئوی اجرای سرود کُردی این هنرمندان را از پلتفرم خود حذف کرده و یکی از آن‌ها نیز، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده است که هه‌نگاو در روزهای آینده هویت وی را اعلام خواهد کرد.

همچنین، روز پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲، این کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی به ویژه آنهایی که در سردشت فعالیت دارند تحت فشار، ویدیوی خواندن اجباری سرود تحمیل‌شده نهادهای امنیتی را منتشر کرده‌اند. متعاقب این فشارها، فعالان فرهنگی و مدنی کُردستان در صفحاتشان، حمایت کامل خود از این جمع هنرمند را ابراز کردند.

احضار این هنرمندان و تحمیل قرائت بیانیه و اجرای سرود بر آن‌ها پس از آن روی داده که روز ۶ آذر ماه سال جاری، به صورت دسته‌جمعی سرود “قه‌ندیل” را در شهر سردشت هم‌خوانی کردند. این سرود، از نمادهای ماندگار ادبیات مقاومت و جنبش دمکراسی‌خواهانه مردم کُردستان محسوب می‌شود.

صاحب اثر موسیقی قه‌ندیل، هنرمند طاهر خلیلی، از مبارزان دهه شصت کُردستان است که روز ۵ آذر ماه امسال در سن ۶٧ سالگی در شهر سلیمانیه اقلیم کُردستان وفات یافت.