سازمان محیط زیست خواستار شد: برخورد با عامل درگیری با محیط‌بان آشوراده

1402.09.13 ایسنا

در پی انتشار درگیری لفظی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با محیط‌بان جزیره آشوراده در فضای مجازی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط بان‌ها ضابط قضایی و مجری قانون هستند، اظهار کرد: مسئولان استانی و مقامات قضایی باید مسئله مربوط به آن‌ها را پیگیریو با عامل درگیری برخورد کنند.

به گزارش ایسنا روز شنبه (۱۱ آذرماه) ویدیویی از درگیری مدیرکل میراث گلستان با محیط بان جزیره آشوراده در فضای مجازی منتشر شد. در آن روز خودرویی حامل مصالح، بدون هماهنگی قصد ورود به جزیره آشوراده و آغاز فعالیت عمرانی برای ماسه‌ریزی یک خیابان و ایجاد پیاده‌راهی به عرض یک ونیم متر را داشت. درخواست محیط بان از آنان برای ارایه مجوز و مستندات قانونی، با اعتراض و درگیری لفظی مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان مواجه شد.

جمشید محبت خانی در گفت و گو با ایسنا درباره اتفاقات رخ داده برای محیطبان‌ها اظهار کرد: محیطبان‌ها مجری سیاست‌های کلان سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق چهارگانه هستند و در جهت حفظ این مناطق از تصرف، حریق، شکار غیر مجاز و …. فعالیت می‌کنند و با توجه به دشواری فعالیت‌ آنان، از اهمیت بالا و احترام برخوردارند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون حدود ۱۲۲ محیط بان در راه حفاظت از محیط زیست هنگام انجام ماموریت شهید شده‌اند. آنان ماموران قانون و ضابط قضایی هستند و هنگام اجرای قانون و دستور قضایی باید همه از این افراد پیروی کنند و هرکسی که در برابر اجرای قانون مقاومت کند با او برخورد خواهد شد.

محبت خانی در پایان تصریح کرد: برخوردی که با محیطبان شد، بسیار ناشایست و ناراحت کننده بود. به دلیل اینکه طرف مقابل نیز یک شخصیت حقوقی بود، مقامات قضایی، استانی و استاندار باید این مسئله را بررسی و پیگیری و با عامل درگیری برخورد کنند.