۱۲ اثر تاریخی خراسان‌شمالی مرمت شد

1401.10.02 ایرنا

بجنورد- ایرنا- معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۱۲ اثر تاریخی در ۹ ماهه امسال با هدف احیای آثار و ابنیه های تاریخی استان ساماندهی و مرمت شد.

محمدرضا قهرمانیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این بناهای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۴۰۸ میلیون ریال در بجنورد، رازو جرگلان، گرمه، جاجرم، بام و صفی‌آباد، و فاروج مرمت شده است.

وی افزود: مهمترین بناهای تاریخی مرمت شده کاروان‌سرای سبزه‌میدان در بجنورد، حمام شهرستان جاجرم، امام زاده نبی در شهرستان گرمه، قلعه خان در رازو جرگلان، حمام شهرستان بام و صفی‌آباد، آب‌انبار صفی‌آباد، پایاب الله آباد، خانه یحیی بیگ در شهرستان بجنورد و حمام گلیان و چری در شهرستان فاروج است.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: سال گذشته نیز ۳۰ بنای تاریخی خراسان شمالی با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت و ساماندهی شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ اثر خراسان شمالی از ابتدای سالجاری تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: از این تعداد ۶ اثر ناملموس، چهار محوطه و بنا، ۶ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و چهار اثر طبیعی است.

قهرمانیان افزود: همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون چهار اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده است که با این تعداد مجموع آثار شناسایی شده استان به هزار و ۱۵۱ اثر رسیده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.