مالک ۸۰ درصد بناهای تاریخی ثبتی مازندران اشخاص و ادارات هستند

1402/10/25 ایرنا

سرپرست معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت:‌ مالکیت ۸۰ درصد بناهای تاریخی ثبتی استان در اختیار اشخاص و ادارات و نهادهای غیر میراثی است.

محسن باستانی مجاوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۲ هزار و ۸۰۰ بنای تاریخی موجود در مازندران حدود ۸۰۰ بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

وی ادامه داد:‌ ثبت یک اثر و بنا در فهرست آثار ملی به این معنا است که این اثر در فهرست آثار تاریخی که قابلیت دریافت اعتبار برای مرمت و نگهداری از وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی را دارد.

به گفته سرپرست معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با وجود اینکه این بناها و آثار تاریخی از این امتیاز ملی برخوردار است اما به دلیل اینکه مالکیت بخش عمده ای از این بناها در حوزه این اداره نیست انجام هرگونه اقدام برای مرمت و حفظ بنا منوط به اجازه مالک آن چه شخص چه اداره مربوطه است.

وی ادامه داد:‌ وضعیت مالکیت این بناها به نوعی پاشنه آشیل در اجرای طرح های مرمت و بازسازی به شمار می رود و این اداره کل در انجام وظیفه محوله در این حوزه تخصصی با چالش مواجه است.

باستانی توضیح داد:‌ مابقی بناها و آثار تاریخی که در فهرست آثار ملی قرار ندارند به عنوان آثار حفاظتی قلمداد می شوند و باتوجه به اینکه در فهرست این نوع آثار قرار ندارند از اعتبار ملی برخوردار نیستند.

وی گفت‌: البته نداشتن ردیف اعتبار ملی به اینگونه نیست که این آثار و بناهای تاریخی حفاظتی رها شده اند بلکه یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران به صورت مداوم بازدید از این مکان ها را انجام می دهد.

در میان هیجان مسافران وگردشگران برای دیدن جنگل های سر سبز و آبی خیره کننده دریا در استان مازندران، آثارباستانی و تاریخی جلوه ای دیگر از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می روند و مجموعه های تاریخی و گردشگری، غارهای باستانی، قلعه ها، کاخ ها، عمارت ها، مکان های زیارتی، مازندران را علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی جنگل و دریا برخوردار از مناطق جذاب و دیدنی تاریخی کرده است.

در کنار تمامی زیبایی های طبیعی جنگل و دریا در مازندران، جاذبه های تاریخی و باستانی این استان در نوع خود بی نظیر هستند و ظرفیت دیگری برای حضور و جذب بیشتر مسافران و گردشگران به شمار می روند.

آن دسته از مسافران و گردشگرانی که مازندران را بعنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کرده اند می توانند با بازدید از آثار تاریخی و باستانی جلوه ای دیگر از فضای گردشگری در این استان را مشاهده کنند.

شهر تاریخی “فرح آباد” در ساری، ‌ قلعه “مارکوه “رامسر، ‌ بناهای تاریخی “عباس آباد” بهشهر، پُل “محمد حسن خان” بابل، ‌ “شاطر گنبد” ساری و “سیکاپل” جویبار از جمله بناها و آثار تاریخی مازندران هستند.